عبور ۲۰ قطار از کریدور میانی خزر در سال گذشته‌/ هدف از معرفی کریدور ترکیه-چین کم‌رنگ کردن خط‌آهن خواف-هرات بود

یک منبع آگاه با بیان اینکه کریدور میانی خزر که از ترکیه هم عبور می‌کند و به چین می‌رسد کریدور ریلی تازه‌ای نیست و پارسال ۲۰ قطار از همین مسیر عبور کرد، گفت: برجسته کردن این کریدور بلافاصله پس از افتتاح خط‌آهن خواف-هرات برای کم‌رنگ کردن این مسیر بود.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس ،  یک منبع آگاه‌ درباره راه‌اندازی قطار باری بین ترکیه و چین و مسیر میانی خزر اظهار داشت: محور ترانزیتی ریلی ترکیه – چین (استانبول – شیان) از گذشته هم فعال بوده و موضوع تازه‌ای نیست،‌ از همین کشور ترکیه در سال ۲۰۱۹ قطار از این کریدور میانی خزر و از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» عبور کرد.

وی اضافه کرد:‌ این قطاری که در آذرماه از خط میانی خزر عبور‌ کرد و به چین رفت، اولین قطار نبود که در آن مسیر عبور کرد، بلکه اولین قطاری بود که از ترکیه در این مسیر شروع به حرکت کرد.

* تاکنون ۲۰ قطار از کریدور میانی خزر عبور کرده است

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰ قطار از کریدور میانی دریای خزر عبور کرده است، گفت: سال ۲۰۱۸ میلادی تعداد ۱۵ هزار TEU کانتینر از این مسیر عبور کرد همچنین سال ۲۰۱۹ تعداد ۳۰ هزار TEU کانتینر از این مسیر ترانزیتی عبور کرد، اما امروز ‌رسانه‌های ترکیه ‌به دلایلی این مسیر ترانزیتی را برجسته کردند، ضمن آنکه در داخل هم برخی کارشناسان و رسانه‌ها انگار تلاش در معرفی جذابیت این خط ریلی دارند و ‌ناغافل مدعی حذف ایران از این مسیر ترانزیتی می‌شوند.

* معرفی کریدور ترکیه با هدف کم‌رنگ‌کردن خط‌آهن خواف-هرات بود

به گفته این منبع آگاه،‌ در واقع امسال بلافاصله پس از افتتاح خط‌آهن خواف-هرات، کشور ترکیه این خط ترانزیتی را برجسته کرد‌؛ خط‌آهن خواف – هرات ما ‌به عنوان نقطه قوت ترانزیت ریلی محسوب می‌شود و آنها بدین ترتیب مسیر میانی خزر را برجسته کردند تا وضعیت خط‌آهن خواف – هرات را تحت تأثیر قرار دهند.

* قطار بین ایران و چین دو سر بار است

وی اظهار داشت: پارسال برای اولین‌ بار قطار چین دو سر بار شد یعنی از آن طرف کانتینر به ایران آمد و از این طرف ما گچ به چین فرستادیم؛ بنابراین ما با چین، ارتباط در کریدور جنوب دریای خزر را داریم که البته در دوران کرونا غیرفعال شد، اما به زودی راه‌اندازی می‌شود‌؛ برخی مسایل قابل طرح نیست، به هر حال دشمن به دنبال تحریم ۱۰۰ درصدی ما است، به همین دلیل برخی مسایل بین‌المللی اعلام نمی‌‌شود تا کارشکنی از سوی دشمن صورت نگیرد.

به گفته وی دنیا براساس منافع ملی و پول کار می‌کند، آنها حاضر هستند اگر تعرفه عبور برایشان ارزان باشد و از کشور دشمن‌ هم عبور کنند.

به گزارش فارس نخستین قطار باریِ ترکیه در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۰ و در آذر ۱۳۹۹ عازم چین شد، این قطار که حامل محصولات صادراتیِ ترکیه‌‎ای بود، در تاریخ مذکور از مقصد استانبول حرکت و با پیمودن ۸۶۹۳ کیلومتر و عبور از پنج کشور (ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین) پس از ۱۲ روز به استان «شیان چین» رسید.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *