در تماس تلفنی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با همتای قزاقستانی‌اش بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حمل و نقل و ترانزیت در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیبوت آتامکولف، وزیر صنعت، توسعه زیرساخت‌ها و امور حمل و نقل جمهوری قزاقستان تماس تلفنی برقرار کرد.

در این تماس که در ادامه تماس اخیر روسای جهور دو کشور انجام گرفت، بر توسعه همکاری‌های راهبردی دو کشور در حوزه تجاری و به ویژه حمل و نقل و ترانزیت در شرایط کرونا تاکید شد.

همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی با توجه به کم شدن مشکلات کرونا و از سرگیری همکاری‌های حوزه هوایی دو کشور، دو طرف بر از سرگیری پروازها به مقاصد یکدیگر توسط شرکت‌های معین تاکید داشتند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این تماس تلفنی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست سه جانبه بین ایران، ازبکستان و قزاقستان درخصوص برگزاری نشست چهارجانبه با ازبکستان و ترکمنستان در زمینه جاده‌ای و ریلی در سطوح معاونان حوزه راه‌آهن و جاده‌ای برای حل و فصل مسائل فی‌مابین ابراز آمادگی کرد.

همچنین در این گفت‌وگو وزیر صنعت، توسعه زیرساخت‌ها و امورحمل و نقل جمهوری قزافستان بابت ارسال واگن‌های بیشتر به جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد و بر ضرورت همکاری بیشتر ایران و قزاقستان برای استفاده بهینه از مسیر ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان تاکید داشت.

در این تماس تلفنی از دیگر محورهایی که بین وزرای دو کشور ایران و قزافستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، ضرورت اهتمام دو طرف برای راه‌اندازی و تقویت مسیر ترانزیتی ترکیبی در مسیر شمال – جنوب خزر و استفاده از ظرفیت‌های بندری دو کشور در دریای خزر بود.

آمادگی بررسی همکاری در مدیریت بندر کوریک قزافستان در خزر توسط طرف ایرانی، آمادگی برگزاری نشست مشترک دریایی و بندری دو کشور برای حل و فصل مسائل همکاری‌های دریایی و بندری به صورت ویدئو کنفرانس و یا تماس تلفنی، اعلام آمادگی و پیشنهاد طرف قزاقی برای همکاری در حوزه فنی و مهندسی، آمادگی در اختیار قرار دادن امکانات در بنادر جنوبی برای ایجاد سوله، انبار و… و پیگیری بررسی راهکارهای از سرگیری مناسبات بانکی و پولی با قزاقستان و ایجاد کانال بانکی از دیگر مواردی بود که در این تماس تلفنی بین وزرای ایران و قزاقستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *