تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت تایدواتر خاورمیانه برای خرید ناوگان ریلی و ساخت ترمینال غلات برای حمل کالاهای اساسی از بنادر امام ( ره) و شهید رجایی به مرکز لجستیک آپرین به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این تفاهم نامه که توسط«سعید رسولی»معاون وزیر راه وشهرسازی ومدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و «حسین زارعی» مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه به امضا رسید، شرکت راه آهن برای خرید ۶۰۰ دستگاه واگن باری فله و کانتینربر از این سرمایه گذاری حمایت می کند.

دو طرف دراین تفاهم نامه بر توسعه همکاری‌های ریلی در زمینه حمل ونقل غلات از بنادر یادشده به مرکز لجستیک آپرین واحداث و بهره برداری از شبکه خطوط فرعی ریلی در اسلکه های بندرامام و شهیدرجایی و حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار توافق کردند.

هدف از امضای این تفاهم نامه و انجام سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش، تسهیل بیشتر حمل مستقیم و منظم کالاهای اساسی از بنادرامام (ره) و شهید رجایی از طریق شبکه ریلی به مقاصد داخلی در راستای افزایش سهم حمل ونقل ریلی در جابجایی بار در کشوراست.

این تفاهم نامه در اجرای بندهای ۲۴ و۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه “ابلاغی مقام معظم رهبری” در خصوص اولویت توسعه حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی در این بخش با مشارکت بخش خصوصی به امضا رسید.

افزایش سهم راه‌آهن در جابجایی بار، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها، کاهش آمار تصادفات رانندگی، تشویق بخش خصوصی به انجام سرمایه‌گذاری و نوسازی ناوگان ریلی باری در گردش، اجرای مصوبات ستاد مراکز لجستیک کشور، حمایت بیشتر از توسعه ترانزیت ریلی کالا و اتصال شبکه ریلی به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی در مبادی ورودی و خروجی در کریدور شمال – جنوب از مهمترین مزیت های امضای این تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و شرکت تایدواتر خاورمیانه است.

در این تفاهم نامه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که نسبت به صدور مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاری طبق ضوابط و مقررات و اختیارات قانونی و جانمایی اراضی مورد نظر در مرکز لجستیک آپرین و تحویل اراضی به سرمایه‌گذار برای آغازاجرای پروژه‌های یادشده اقدامات لازم را به عمل آورد.

همکاری لازم با سازمان بنادرودریانوردی به منظور اخذ مجوزهای قانونی جهت اتصال خطوط ریلی اسکله‌های بنادرامام خمینی(ره) وشهیدرجایی به شبکه منظور افزایش تردد قطارهای برنامه‌ای و انجام اقدامات مورد نیاز به منظور استفاده سرمایه ‌گذار از تسهیلات مالی موضوع ماده  ۱۲ قانون رفع موانع تولید و برخورداری سرمایه گذار از مزایای تبصره یک ماده ۶۶ قانون مبنی بر دسترسی آزاد به شبکه ریلی کشور ازدیگر توافقات دو طرف در اجرای این تفام نامه است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *