مدیرکل راه آهن خراسان گفت: امسال، ۸۳۱ هزار تن حمل و نقل ریلی داشته ایم که از این مقدار صادرات ۲۵۶ هزار تن آن مربوط به ترکمنستان بوده است.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه آهن خراسان گفت: امسال نزدیک به یک میلیارد تومان برای تونل ضدعفونی واگن‌های مرز ترکمنستان هزینه کرده‌ایم و این ضدعفونی را به طور رایگان برای واگن‌ها انجام می‌دهیم درحالی که طرف ترکمن مبالغی را به این منظور دریافت می‌کند.

او افزود: همچنین امسال، ۸۳۱ هزار تن حمل و نقل ریلی داشته‌ایم که ۴۷۵ هزار تن از این مقدار به ترکمنستان صورت گرفته و ۲۵۶ هزار تن نیز مربوط به صادرات به همین کشور بوده و بیشترین کالای صادراتی نیز سیمان اعلام شده است.

 
 
مدیرکل راه آهن خراسان با بیان اینکه تخفیف جدیدی برای کرایه واگن‌های راه آهن به ما اعلام نشده است، ادامه داد: در بحث صادرات تا سال ۹۸، تامین واگن از سوی راه آهن انجام می‌شد، اما با توجه به تقاضای صادرکنندگان و نیز خصوصی کردن واگن‌ها در ترکمنستان، قسمتی از کار در این حوزه به بخش خصوصی واگذار شد و واگن‌ها امروز در مالکیت شرکت‌های خصوصی است. هم اکنون دو نوع واگن امکان ورود از ترکمنستان به ایران را دارد که یک نوع آن دولتی است و از زمان ورود به ایران باید روزانه ۳۱ فرانک بابت آن به کشور مقابل بپردازیم.

نصیری ورگ بیان کرد: بحث این است که تعداد واگن‌های دولتی بسیار کم است و بیشتر واگن‌ها خصوصی و از ۷۵۰۰ واگن صادراتی در مرز سرخس، فقط ۵۰۰ دستگاه، دولتی است. فعلا به دلیل مشکلات موجود، زمان بارگیری ماندگاری واگن و ‎ها زیاد است و این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

او تصریح کرد: راه آهن حاضر به همکاری درباره هر راهکاری است که به منظور بهبود مراوده دو کشور باشد. با وجود اینکه ۹۰ درصد گوگرد ترانزیتی ترکمنستان با واگن‎های ایرانی حمل می‌شود، اما همان‎طور که در ارتباط جاده‌ای دچار محدودیت هستیم، در ارتباط ریلی هم مشکل داریم.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *