رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبارزه با تحریمها مورد حمایت مجلس و کمیسیون عمران قرار دارد» گفت: انتظار میرود حملونقل ریلی کشور تقویت شود.
محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حمایتهای مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی و صنعت حملونقل کشور در دوران تحریم اظهار داشت: خوشبختانه برای تسهیل شرایط کار شرکتها و فعالان حوزه حملونقل ریلی و جادهای تمهیدات خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی اندیشیده شده است. بهطور مثال نمایندگان مجلس به هیئت عامل صندوق توسعه ملی اجازه دادند در صورت کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب نسبت به تأمین سهم ۱۵ درصد طرحهای ریلی که قرارداد تأمین مالی خارجی (فاینانس) آنها منعقد شده، اقدام کند.
وی افزود: همچنین پس از بررسیهای مکرر صنعت حملونقل هوایی، دریایی و ریلی بهعلاوه ماشینآلات راهسازی مورد تائید وزارت راه و شهرسازی از مالیات بر ارزشافزوده معاف شدند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بهطور طبیعی در شرایط تحریم باید بهگونهای رفتار شود که کمترین فشار در ابتدا به مردم، سپس به دستگاههای اجرایی وارد شود.
نماینده مردم جهرم در ادامه بیان داشت: در وزارت راه و شهرسازی سه حوزه «حملونقل هوایی، شرکت فرودگاهها و بخش تأمین قطعات هواپیماها»، «شبکه ریلی و سیستمهای هوشمند»، همچنین «حملونقل دریایی» با تحریمها مواجه هستند و طبیعی است که کمیتههای مبارزه با تحریم در این وزارتخانه، شرکتها و سازمانهای تابعه تشکیل شده باشد.
رضایی کوچی خاطرنشان کرد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبارزه با تحریمها مورد حمایت مجلس و کمیسیون عمران قرار دارد و تاکنون چندین جلسه با حضور مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه برگزار شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید سنگینی حملونقل کشور بر دوش بخش جادهای گذاشته شود، تأکید کرد: با توجه به ظرفیت شبکه و تعداد ناوگان جادهای که بخشی از آن دچار فرسودگی است، باید بخشی از حمل بار به حملونقل ریلی منتقل و شبکه و نظام حملونقل ریلی کشور تقویت شود و سایر شقوق نیز خود را تقویت کنند.
وی بر اجرای مدیریت بهینه ناوگان حملونقل جادهای تأکید کرد و گفت: نارضایتی کامیون داران قابل پیشبینی و مطالبات کامیون داران بهحق بود زیرا طی سالهای قبل مورد بیتوجهی قرار گرفته بودند و پس از تجمیع آنها طبیعی بود که هزینه سنگینی به دولت تحمیل کند.
رضایی کوچی با بیان اینکه راهآهن با حمل کالاهای داخلی، قیمت آنها را کاهش داده و زمینهساز استقبال مصرفکنندگان از تولیدات ایرانی است، افزود: در حال حاضر سهم راهآهن در جابهجایی بار از کل بارهای موجود در کشور پایین است و این درحالی است که در مقایسه با کشورهای همسایه فاصله زیادی داریم.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در مورد هدفگذاری مسئولان راهآهن برای افزایش حمل بار به ۳.۵ میلیون تن در سال جاری، گفت: با تعریف جدیدی که در راهآهن برای اتصال مراکز تولید بار به شبکه ریلی شده است، پیشبینی میشود جابهجایی این میزان کالا در شبکه ریلی محقق شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای استفاده از حملونقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش ایمنی، ضریب اطمینان و کاهش هزینهها یادآور شد: متأسفانه در بسیاری از موارد به دلیل نبود خطوط و توسعه ریلی، محل تولید و مصرف بار به شبکه ریلی متصل نیست در نتیجه دسترسی بار به شبکه ریلی برای صاحبان بار گران شده و مورد استقبال صاحبان بار قرار نمیگیرد.
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی