بنادر کانتینری

معاون اداره کل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در بحث توسعه حمل بار در بنادر کشور از طریق ریل، بابت خروج کالا و موارد کنترلی قرار شده است کمک‌ها و مساعدت‌هایی از سوی گمرک بندر شهید رجایی در این خصوص صورت بگیرد.

بهروز ایرانزاد، معاون اداره کل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص مانور بندر – ریل که قرار است طی روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در بندر شهید رجایی برگزار شود، اظهار کرد: مانور مدنظر در این مرحله بیشتر کار عملیاتی بندر به ریل است که در مورد کالاهای ترخیص شده انجام می‌گیرد و گمرک نقش چندانی در آن ندارد.

وی با اشاره به بحث صدور بارنامه سراسری و اینکه آیا در این مانور در این خصوص هم اقداماتی از سوی گمرک به عنوان یکی از متولیان بحث ترخیص کالا انجام خواهد گرفت، تصریح کرد: در این مانور فعلا بحث ارتباطی به موضوع بارنامه سراسری ندارد. این مانور به منظور عملیاتی شدن و هماهنگی ریل و بندر است تا بتوانند حمل کالا به صورت ریلی را فعال تر کرده و در این امر تسریع صورت بگیرد. با این حال برگزاری این مانور تاثیر بسزایی در شناخت نقاط ضعف و قوت داشته و کمک شایانی به توسعه این طرح می‌کند.

این مقام مسئول در گمرک جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: به همین خاطر رویه‌هایی که در این مانور انجام و اجرا می‌شود ارتباطی به بحث ترانزیت ندارد. در بحث ترانزیت، کنترل‌ها یک موضوع دیگر است. کالای ترخیص شده مورد ارزیابی قرار گرفته اما صدور پروانه برای کالا یک بحث متفاوت است و این نشان می‌دهد این دو شیوه با هم متفاوت هستند. به همین خاطر در این مانور صرفا روی کالاهای ترخیص شده کانتینری کار انجام می‌شود که پروانه سبز آن آماده است که نشان می‌دهد عملیات گمرکی تمام و کالا آماده بارگیری و خروج از گمرک است.

وی در ادامه به مساعدت‌های گمرک ایران در بحث توسعه حمل بار از طریق ریل از بنادر کشور با اشاره به اینکه بیشترین بحث و مساله در مانور ریل – بندر شهید رجایی، موضوع فراهم کردن قطار و واگن برای بارگیری است، اظهار کرد:  در بحث توسعه حمل بار در بنادر کشور از طریق ریل، بابت خروج کالا و موارد کنترلی  قرار شده است کمک‌ها و مساعدت‌هایی از سوی گمرک بندر شهید رجایی در این خصوص صورت بگیرد. این کمک‌ها و مساعدت‌ها در نحوه کنترل‌ها در درب خروج خواهد بود.

ایرانزاد با تاکید بر اهمیت توسعه حمل بار ریلی از بنادر کشور در بحث ترانزیت کالا اظهار کرد: با اینکه در بحث صدور بارنامه سراسری کار هنوز عملیاتی نشده و در این مانور تنها یک بحث شیوه حملی را داریم اما چنانچه که این طرح جواب بدهد شرایط بسیار خوبی درحمل کالا و ترانزیت را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در این موضوع نقش اصلی را راه‌آهن ایفا می‌کند که این نقش تهیه قطار، واگن، بارگیری است. البته ایجاد یکسری امکانات و تجهیزات کنترلی دیگر از جمله ایکس – ری یا باسکول ریلی هم باید ایجاد شود. در این بین اما یکی دیگر از موارد مهم در این بحث موضوع قطارهای برنامه‌ای است که باید فعال‌تر باشند چرا که در بالا بردن راندمان کار بسیار نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

وی در پایان گفت: بحث قطارهای برنامه‌ای از سوی راه‌آهن و ایجاد آن در جایی بسیار مهم است چون صاحبان کالا باید روی نحوه انتقال کالا و برنامه‌ریزی بابت رسیدن بارشان به مقصد اطمینان حاصل کنند. قطعا این موضوع با توجه به هزینه‌های پایین حمل و نقل ریلی با استقبال زیادی مواجه شده و می‌تواند موجبات افزایش توان ریلی کشور را فراهم کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *