مدیرکل طرح جامع و مدلهای حملونقل از طراحی یک ساختار چند سطحی جهت جلب مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی بهعنوان توسعهدهنده اصلی و مسئول توسعه زیرساخت و مدیریت کلی اقدامات اجرایی در توسعه مراکز لجستیک خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مدیرکل طرح جامع و مدلهای حملونقل به همراه تیم کارشناسی دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک کشور در سفر به استانهای آذربایجان شرقی و غربی از زیرساختهای لجستیکی این دو استان و پتانسیلهای موجود آنها جهت ایفای نقش مراکز تعریفشده در سند آمایش لجستیک کشور بازدید کردند.
مدیرکل طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی که مسئولیت دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک کشور را بر عهده دارد، هدف از بازدیدهای صورت گرفته را ارزیابی موقعیت و پتانسیلهای نقاط کاندیدا در پهنههای مصوب در این دو استان جهت ایفای نقش بهعنوان مراکز لجستیک برشمرد و دراینباره گفت: با توجه به درخواستهای ارایه شده به دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک و مطالعات صورت گرفته پیرامون مناسبترین نقاط جهت ایجاد مراکز لجستیک، تیم کارشناسی دبیرخانه ستاد از پتانسیلهای موجود این دو استان بازدید نمود تا هر چه سریعتر زمینه نهایی نمودن نقاط و صدور مجوز مراکز لجستیک در این دو استان با همکاری دستگاههای مسئول تعیینشده در هر پهنه فراهم شود.
وی افزود: در این سفر از زیرساختها و تسهیلات موجود در پهنههای تبریز، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو که از جمله پهنههای مشخصشده در سند آمایش مراکز لجستیک کشور بودند بازدید شد و نقاط ضعف و قوت محدودههای کاندیدا در هر پهنه مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت.
صفری مقدم منطقه ویژه اقتصادی سهلان، ایستگاه راهآهن و پایانه حملونقل جادهای و گمرک تبریز، زیرساختهای موجود در منطقه آزاد ارس، پایانه مرزی بازرگان، پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو و طرح مرکز لجستیک مورد نظر در این منطقه را بهعنوان بخشی از نقاط ارزیابی شده در این سفر خواند و اظهار کرد: مذاکرات بسیار خوبی با مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سهلان و مدیران مناطق آزاد ارس و ماکو داشتیم و این مناطق ضمن تشریح اقدامات و سرمایهگذاریهای صورت گرفته و توضیح برنامههای آتی خود، تمایل و آمادگی کاملشان برای ایفای نقش مراکز مشخصشده در سند آمایش و در چارچوب سیاستهای ستاد مراکز لجستیک را اعلام نمودند.
مدیرکل طرح جامع و مدلهای حملونقل، حداکثر نمودن استفاده از مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی و اجتناب از ایجاد انحصار و فراهم نمودن زمینه حضور و رقابت همه فعالان عرصه لجستیک را دو سیاست مهم ستاد مراکز لجستیک در توسعه آتی این مراکز خواند و افزود: بهمنظور فراهم نمودن زمینه تحقق این امر، در حال طراحی یک ساختار چند سطحی جهت جلب مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی هستیم که در بالاترین سطح آن بخش خصوصی علاقهمند به سرمایهگذاری بهعنوان توسعهدهنده اصلی (Main Developer) قرار میگیرد که مسئولیت توسعه زیرساختی و مدیریت کلی اقدامات اجرایی در توسعه مراکز لجستیک را بر عهده خواهد داشت.
صفری مقدم ادامه داد: تاکنون در توسعه زیرساختهای حملونقل و لجستیک کشور مانند بنادر، فرودگاهها، ایستگاههای راهآهن، پایانهها و … عمدتاً شرکتها و سازمانهای دولتی این نقش را بر عهده داشتهاند لیکن با توجه به سیاست استفاده حداکثری از توان و سرمایهگذاری بخش خصوصی در نظر است این نقش نیز به بخش خصوصی علاقهمند و واجد صلاحیت واگذار شود.
مسئول دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک، شرکتهای ارائهدهنده خدمات لجستیکی، اپراتورهای تخلیه و بارگیری و انبارداری را بهعنوان بازیگران سطح دوم ساختار جلب مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه مراکز لجستیک برشمرد و اظهار کرد: اصل اساسی در طراحی این ساختار چند سطحی کاهش ریسک ایجاد انحصار و فراهم نمودن زمینه رقابت آزاد و عادلانه همه شرکتها در ارائه خدمات در مراکز لجستیک ضمن استفاده از پتانسیل و ظرفیت بخش خصوصی جهت توسعه زیرساختی و مدیریت این مراکز بوده است تا از انحصار توسعهدهنده اصلی در فعالیتهای آتی مراکز جلوگیری شود.
صفری مقدم افزود: شرکتهای ارائهدهنده خدمات لجستیکی باید بتوانند شبکه تخصصی و اختصاصی خود را در سطح کشور و در همه مراکز لجستیک تعیینشده در سند آمایش ایجاد و توسعه دهند که شرط تحقق این موضوع، فراهم شدن زمینه سرمایهگذاری این شرکتها در ایجاد محوطهها، انبارها و تجهیزات اختصاصی خود در مراکز حوزه فعالیتشان است که توسعهدهنده اصلی نباید مانع و محدودیتی در این امر ایجاد نماید.
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی