
جذب ۲ میلیون تن بار ریلی هند – روسیه به شبکه ریلی ایران به زودی محقق می شود
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه «حملونقل کالا از بمبئی تا مسکو به صورت ترکیبی به ۱۴ روز کاهش یافته است» مطرح کرد که حسب پیگیری تدبیر وزیر راه و شهرسازی، تولیگری حملونقل یکپارچه از مبدا تا مقصد این مسیر بر عهده راهآهن باشد.
محمدزاده گفت: در صورتی که شبکه ریلی کشور تکمیل شود، از ۱۰ میلیون تن بار بمبئی روسیه، ۲ میلیون تن بار به ایران جذب میشود.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راهآهن در جمع خبرنگاران درباره اهمیت ترانزیتی خط راهآهن قزوین – رشت، گفت: آمار باری که بین هند و روسیه در سال ۲۰۱۶ جابهجا شده است به طور رسمی ۸ میلیون تن اعلام شده و ما در سال ۲۰۱۷ قصد داریم که حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابهجا کنیم البته آمارهای غیررسمی بیش از این میزان را نشان میدهد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور روسیه تحریم است، نمیتوانیم اعداد به طور دقیق اعلام کنیم.
محمدزاده با اشاره به اینکه بار از بندر بمبئی از کشتی بارگیری میشود، افزود: پس از بارگیری از شمال اروپا به سن پترزبورگ متصل میشود و تا زمانی که به مسکو برسد ۶۰ روز به طول میانجامد.
مدیرعامل سازمان راهآهن با بیان اینکه با توجه به لزوم تردد کشتی از تنگه رودخانه و ولگا در شمال دریای خزر امکان عبور کشتیهای اقیانوسپیما و حمل بار بالا وجود ندارد و کشتیها نمیتوانند تعداد زیادی کانتینر از این مسیر را با خود حمل کنند.
وی تصریح کرد: از سوی مقابل راهآهن در سال ۹۵ یک قطار را به طور آزمایشی از بمبئی تا بندرعباس وارد کرد و این قطار ۳ روز در گمرک بندرعباس توقف داشت و سپس بار را با ریل تا شهر قزوین جابهجا کردیم. در آن زمان هنوز راهآهن قزوین – رشت تکمیل نشده بود.
محمدزاده اظهار کرد: بار را از قزوین به وسیله کامیون تا آستارای آذربایجان حمل کردیم و این در زمانی بود کههنوز راهآهن آستارا – آستارا وصل نشده بود و پس از آن از آذربایجان بار را با قطار تا مسکو حمل کردیم که مجموعا ۲۱ روز به طول انجامید و هماکنون ما توانستهایم این مسیر زمانی را به ۱۴ روز کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان راهآهن افزود: این وضعیت حملونقلی در مقایسه با زمانهای ۵۴ تا ۵۵ روزه بمبئی – مسکو، فاصله بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه اگر این مسیر کامل شود و ریل یکپارچه تا مسکو ادامه یابد به گونهای که صاحب بار مطمئن شود، میتوانیم پیشرفت بسیار چشمگیری در حوزه ریلی شاهد باشیم، گفت: در این صورت بار با سرعت و زمان مقرر به مقصد میرسد و ما میتوانیم از این ۱۰ میلیون تن بار ۲ میلیون تن بار را جذب کنیم.
محمدزاده اظهار کرد: از این ۲ میلیون تن بار درآمد راهآهن ۳ تا ۴ برابر از بار داخلی افزایش مییابد و از سوی دیگر اهمیت استراتژیک و اشتغالزایی این بخش چندین برابر افزایش مییابد.
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی