نوراله بیرانوند گفت: در حال حاضر برای ۱۰ هزار واگن متقاضی سرمایه‌گذاری وجود دارند که بیانگر نتیجه مشوق‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل ریلی است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوراله بیرانوند در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در جریان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، با اشاره به سه بسته تشویقی راه آهن برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی اظهار داشت: بسته اول مربوط به سلسله اقداماتی است که منجر به سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و  نقل ریلی می شود. برای اینکه هر صنعتی بتواند سرمایه‌گذار جذب کند باید بازدهی به اندازه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران انگیره لازم برای آن صنعت را داشته باشند و نرخ بازده طرح ها و ارزش سرمایه‌گذاری به عنوان معیار سرمایه‌گذاری باید رقابتی باشد. 

وی افزود: در قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و برنامه ششم توسعه این نکته ذکر شده است که سرمایه گذاری باید بیش‌تر از نرخ تسهیلاتی باشد که بانک‌ها فراهم می‌کنند. به همین خاطر  در حوزه قطارهای باری، لوکوموتیو و ایستگاه ها نرخ‌های بازدهی بر اساس نرخ سود سپرده ۱۸ درصد طراحی شده است و سرمایه‌گذاران می توانند به بانکا و موسسات سرمایه‌گذاری ارائه دهند. 

بیرانوند افزود: در قبال طرح‌هایی که اولویت راه آهن هستند اعلام کرده‌ایم که، حق دسترسی ۲۰ درصد را در مورد باری بیش‌تر دریافت نشود  و در مورد مسافری مساوی با صفر است. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان داشت: با استفاده از قانون رفع موانع تولید، درحال حاضر به ازای هر تن کیلومتر ۱.۳ دهم سنت دلار و هر نفر کیلومتر. ۰.۷۳ سنت که  از محل صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذار بازگردانده می‌شود. 

بیرانوند با بیان اینکه بازدهی سرمایه‌گذاری در ریل را فراهم شده است، افزود: خوشبختانه می‌توانیم ادعا کنیم که در همه بخش‌ها از جمله ناوگان نرخ بازدهی سودآور شده است و در بخش‌های که متعلق به بخش خصوصی است شاهد  این بازدهی بوده‌ایم. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به مدیریت ریسک یا کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی اظهار داشت: سرمایه بیش از اینکه بدنبال بازدهی بالا باشد گریزان از ریسک است و حساسیت بالایی به ریسک دارد. بنابر این اگر ریسک بالا باشد سرمایه گذاری رونق ندارد  یکی از مهمترین قوانین، ماده ۶۷ قانون الحاق دو است که بازپرداخت و نوسانات نرخ ارز را تضمین می کند.  و بازپرداخت اقساط سرمایه گذاران در مقابل فاینانسرهای اقتصادی و سرمایه گذاران را  تضمین می کنیم و نسبت به ارائه کنندگان متعهد هستیم که این وجوه به موقع تامین شود.  همچنین ریسک تجاری خدمات لکوموتیو  حذف می شود و در جاهایی که خودمان خریدار انحصاری  هستیم ریسک را کاهش می دهیم. 

بیرانوند تاکید کرد: در خصوص طرح های خاص باید اقدامات خاص انجام شود و تضامین خاصی هم برای راه آهن وهم  برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: راه آهن در طرح های تی او دی ۳۰ درصد و در پروژه‌های خطوط فرعی ۵۰ درصد و در موردهای دیگر بر حسب مورد مشارکت می کند.

بیرانوند ادامه داد: راه آهن با اجاره اراضی خود به شرکت‌های خصوصی می تواند خدمات خوبی ارائه کند. همچنین سیستم سوخت‌رسانی با خرید خدمت به سیستم مدرنی تبدیل کرده‌ایم که در مشهد، اصفهان و بندر عباس از پالایشگاه تا مقصد انجام شده است که تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه سوخت رسانی داشته است. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان کرد: سال گذشته قراردادی با بورس منعقد کردیم، چهار صکوک اجاره منتشر شد که امروز به صنایع ریلی نظیر واگن‌سازی تزریق شده است. همه ۴ صکوک در کمتر از یک سال شروع و تزریق شد و بازپرداخت آن آغاز شده است. 

وی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبصره ۱۹ از جمله موارد دیگری است که راه‌آهن در پروژه‌های مشارکتی از آن استفاده می‌کند.

بیرانوند یادآور شد: در خط آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان مبلغ LC،  ۱۳.۶ یوآن چین است و مشکل خاصی درباره این اعتبارات اسنادی نداریم در حال حاضر در این پروژه بر اساس توافقات کار انجام می‌شود.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در پاسخ سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان گفت: در حال حاضر برای ۱۰ هزار واگن متقاضی سرمایه‌گذاری وجود دارند که بیانگر نتیجه مشوق های سرمایه‌گذاری حمل و نقل ریلی است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی برای وضعیت خودرو در حال تحویل

 

اگر نظر یا شکایتی دارید، لطفاً آن را به بخش بازرسی ارسال کنید. نظرات شما برای بهبود خدمات ما بسیار ارزشمند است.

اگر نیاز به مشاوره در زمینه حمل‌ونقل دارید، لطفاً برای بخش مشاوره حمل پیام خودرا ارسال کنید. ما آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم و پاسخگوی سوالات شما باشیم.