به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق، محمد رضا چنگانی با اعلام این خبر گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال۹۷ و تلاش مضاعف کارکنان این اداره کل شاهد افزایش چشمگیر شاخص های حمل بار درسال ۹۷ نسبت به سال گذشته بودیم  به نحوی که با افزایش ۶۷ درصدی تناژ بارگیری معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن، بالاترین میزان رشد بارگیری در این اداره کل از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۸۴ تاکنون ثبت و رتبه نخست جذب بارهای جدید در راه آهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت.  
وی با مقایسه شاخصهای حمل بار در سال ۹۷ نسبت به سال  ۹۶ در راه آهن شرق افزود: شاخص تناژ بارگیری در سال ۹۷ با ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۷۶ تن بار شامل سنگ آهن، سیمان، بالاست، زغالسنگ و کنسانتره سنگ آهن نسبت به سال گذشته با ۳ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۹۷ تن از رشد ۶۷ درصدی برخوردار بوده و بالاترین میزان رشد تناژ بارگیری با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در بین مناطق راه آهن ج.ا.ا به این اداره کل تعلق گرفت و در شاخص تن-کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با ۵ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۹ تن کیلومتر نسبت به سال گذشته با ۳ میلیارد و ۹۹۹ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۱۴۸ تن-کیلومتر شاهد رشد ۲۸ درصدی بوده ایم.   
مدیر کل راه آهن شرق با اشاره به ثبت رکورد جدید در تخلیه بار در این اداره کل در سال ۹۷ ، اظهار داشت : در شاخص تخلیه بار نیز با ۱ میلیون و ۶۵ هزار و ۴۹۶ تن نسبت به سال ۱۳۹۶ با ۶۲۸ هزار و ۵۹۵ تن، افزایش چشمگیر ۶۹ درصدی را بدست آوردیم. 
چنگانی بیان داشت: با ثبت این آمارها راه آهن شرق توانست در سال ۹۷ ، سهم ۱۲ درصدی از حمل کل بار شبکه ریلی کشور و جایگاه سوم حمل بار و رتبه پنجم درآمد حمل و نقل بین الملل را کسب نماید. 
وی در ادامه افزود: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ آهن سنگان، معادن زغال سنگ پروده  و تربت حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرین شهر اصفهان، جلال آباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل می شوند.  
چنگانی ، راه آهن شرق ( خط آهن بافق – طبس – مشهد) را بعنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطرنشان ساخت: معادن سنگ آهن سنگان با دارا بودن ذخیره بیش از ۱.۲ میلیارد تن سنگ آهن بزرگترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ آهن ایران و یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ آهن است به گونه ای که درحال حاضر سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ آهن ( به فرم دانه بندی ، کنستانتره و گندله ) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه های ذوب آهن، فولاد و بنادر جنوبی کشور جهت صادرات ارسال می گردد که بیش از ۵۰% آن توسط راه آهن حمل می شود.

    وی افزود: در افق ۱۴۰۴ حمل ۲۷.۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که می بایست بخش عمده ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود که با ظرفیت های بسیار خوب این منطقه تحقق این مهم دور از دسترس نیست در این راستا با سرمایه گذاری های عظیم، کارخانجات و صنایع مرتبط بسیاری در منطقه ایجاد و یا در حال احداث می باشد. اهمیت این چشمه بارگیری برای حمل و نقل ریلی و مزایای اقتصاد ملی و منافع جامعه از حمل این بار عظیم توسط راه آهن باعث شده توسعه زیر ساخت ها، ارتقاء ظرفیت شبکه ریلی و شناسایی و رفع گلوگاه ها مورد توجه مسئولین قرار گیرد چرا که براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بایستی حمل بار از جاده ها به ریل منتقل گردد.

لازم به ذکر است اداره کل راه آهن شرق با ۱۰۰۰ کیلومتر خط اصلی بزرگترین منطقه ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع شده و علی رغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخص های عملکردی از نواحی با سابقه راه آهن سبقت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *