معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نهمین نشست کارگروه لجستیک بر لزوم تحول نگرش های حمل و نقل در قبال پروژه های سرزمینی و فرا سرزمینی تاکید کرد و گفت: استفاده حد اکثری از توان بخش خصوصی در اولویت معاونت حمل و نقل قرار میگیرد و از طرفی در راستای افزایش سهم ایران در بازار کریدور های بین المللی و حمل بار در منطقه تلاش خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نهمین نشست کارگروه لجستیک در سالن همایشهای وزارت راه و شهرسازی با حضور شهرام آدم نژاد معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی، جمعی از اعضا و نمایندگان دستگاه های دولتی و تشکلها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
آدم نژاد در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مهرداد تقی زاده معاون سابق حملونقل به خاطر اقدامات در حوزه لجستیک اظهار داشت: در حوزه بحران، نظام موبیلیتی و برخی دیگر از بخشهای حملونقل از هم گسیختگی وجود دارد و به همین خاطر حملونقل به شدت نیازمند همگریایی و اتحاد است.
وی با بیان اینکه در میان مدهای مختلف حملونقل، همبستگی و یکپارچگی در پروژه میان بخش زیرساخت و بهرهبرداری به سختی ملاحظه میشود گفت: استفاده حد اکثری از ظرفیت های بخش غیر دولتی یکی از اولویتهای دوره جدید است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تجربیات حاصل از چند دهه گذشته بر این نکته استوار است که بهترین اقدام به جای کمک کردن و آموزش دادن به بخش خصوصی، تقسیم صحیح قدرت است تا بتوانند جایگاه خود را پیدا کرده و نقش خود را به عنوان بازیگر اصلی این عرصه به درستی ایفا کند.
آدم نژاد یادآور شد: امیدوارم همکاری و تعامل مطلوبی با بخش خصوصی ایجاد شود و بنده و همکاران در این مسیر در کنار ایشان قرار خواهیم گرفت.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای بخش لجستیک اظهار داشت: اگرچه بخش خصوصی طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است و گروههای مختلف دانشگاهی تحقیقاتی در این زمینه ارائه کرده اند، اما در حوزه عملکردی اقدام مهمی صورت نگرفته است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم موفقیت در حوزه لجستیک را صورت نگرفتن کار به دست بازیگران اصلی آن دانست و گفت: زمانی که مدیریت انبارها در شهری مانند تهران مطرح بود تمام ذی نفعان به غیر از صاحبان انبار تهران حضور داشتند و باید توجه داشت که بدون بازیگران اصلی، معمولا خروجی قوی و عملکردی در بحث توسعه به بار نمی نشیند.
آدم نژاد با بیان اینکه لجستیک برای کاهش هزینههای حملونقل شکل می گیرد، تصریح کرد: اگر بازیگران اصلی لجستیک حضور نداشته نباشند امکان کاهش هزینه نیز وجود ندارد.
وی در ادامه اقدامات انجام شده در خصوص سند آمایش مراکز لجستیک را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: به طور حتم این اقدام ادامه مییابد و تلاش میکنم با حضور مستقیم در روند اجرای این سند بدان سرعت بخشم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فلسفه توسعه لجستیک در کشورهای توسعه یافته اظهار داشت: لجستیک از سه منظر کاهش هزینه، پاسخگویی و مشتری مداری، سرعت و چابکی مورد توجه قرار دارد. اما توجه همزمان به هر سه مورد موجب پیشرفت چشمگیر و توسعه آن میشود.
آدم نژاد خاطر نشان کرد: حمل زائد علاوه بر ایجاد مشکلاتی در حملونقل کشور، بر قیمت تمام شده کالا نیز تاثیر میگذارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژههای فرا سرزمینی اظهار داشت: پروژههایی مانند «جاده ابریشم جدید» از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که طی ۲۰ سال آینده حملونقل جهان تحت تاثیر این کریدور ترانزیتی قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص این پروژه یادآور شد: طی ۷ سال گذشته بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد دلار از سوی چین و شرکا در پروژه راهابریشم جدید سرمایه گذاری صورت گرفته است. لذا اگر نتوانیم هابهای مناسب و هوشمند در داخل کشور ایجاد کنیم نمیتوانیم سهم قابل توجهی از بازار این کریدور ترانزیتی را به خود اختصاص دهیم.
آدم نژاد با اشاره به سرمایه در گردش ۵۰۰ میلیارد دلاری در حملونقل بار منطقه خاورمیانه تاکید کرد: باید نه تنها جلوی کاهش سهم ایران گرفته شود بلکه تلاش کنیم سهم ایران افزایش یابد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۵ استراتژی حملونقل کشور گفت: هوشمند سازی و مدلسازی شبکه و زیرساختها دو ویژگی ضروری شامل «داده کاوی» برای تصمیمگیری و آینده نگری کشور است. به طوری که بی توجهی به آن تفاضا در حوزه زیرساخت و شبکه را تحت تاثیر قرار میدهد.
آدم نژاد از اجرای پروژه یکپارچهسازی فرایندها و سیستمهای اطلاعاتی فرامدی حملونقل کشور با همکاری تشکلهای صنفی طی دو ماه آینده خبر داد و گفت:اقدامات خوبی از سوی تشکلهای صنفی حملونقل در خصوص یکپارچه سازی فرایندها و سیستمهای اطلاعاتی و استانداردهای انجام شده است و سعی ما در تسهیل فرایندها و کاهش تعداد اسناد حمل برای فورواردها است.
وی بر تسهیل فرایند اخذ مجوزها و ضمانت اجرایی آنها نزد سایر دستگاه های حاکمیتی دخیل در بخش حمل و نقل تاکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابزارهای نوین حمل ونقل ترکیبی در زمینه زیرساخت و تجهیزات و مجموعه مطالعات بیان داشت: اگرچه تاکنون نقطهای همچون پایانه های ترکیبی برای اتصال مدهای مختلف، صاحبان کالا و بازرگانی در کشور وجود ندارد اما در خصوص مکانیابی و پهنه بندی مراکز لجستسیک نقطه گذاری خوبی شده وامیدوارم دستخوش تصمیمات غیر کار شناسی قرار نگیرد
آدم نژاد در پایان یادآور شد: با بهره برداری صحیح و اصولی از پایانههای ترکیبی شاهد افزایش سرعت حمل، کاهش هزینه و رضایت صاحب کالا خواهیم بود.
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی