قطار کانتنیری دو سر بار ایران-چین با فورواردری شرکت سمند ریل محقق گردید.
فعالیت راهگذر شرق به غرب که سنوات گذشته در دستور کار جدی مقامات سیاسی و فعالین اقتصادی کشورهای مسیر بوده است تا قبل همه گیری بیماری کرونا به صورت نسبی محقق شده بود که شرکت سمند ریل نیز به عنوان یکی از فورواردرهای فعال در این مسیر از سال 1397 نسبت به ارسال مجموعاً 550 دستگاه کانتینر توسط 12 رام قطار در زمینه واردات و 300 دستگاه کانتینر توسط 7 رام قطار در زمینه صادرات حمل انواع بار را مدیریت و کارگزاری نموده است.
با همهگیری کرونا عملاً این مسیر متوقف گردیده و مجدداً با تلاش راهآهنهای کشورهای مسیر از جمله راه آهن ج.ا.ا و بازاریابی شرکت سمند ریل و شرکاء چینی، برای اولین بار قطار کانتنیری بصورت دو سربار بین ایران و چین به حرکت درآمد. این قطار با حمل کانتنیرهای قطعات خودرو از چین به سمت ایران حرکت کرده و بلافاصله در مرز ایران کانتنیرهای حاوی مواد معدنی را جهت صادرات و بازگشت به چین تحویل خواهدگرفت. عملیات حمل درون سرزمینی نیز با راهبری شرکت سمند ریل محقق میگردد.
راه اندازی این قطار به صورت دو سربار علاوه بر کاهش هزینه حمل، سبب افزایش بهرهوری ناوگان فعال در این راهگذر و علاقمندی و مشارکت هر چه بیشتر کشورهای حاضر در این مسیر و متقاضیان بهرهبرداری از این کریدور خواهد شد.
در حال حاضر برنامهریزی حرکت قطار بصورت دو سربار در بازه زمانی هر دو هفته یکبار انجام پذیرفته و امید است با گذشت زمان این قطار بصورت هفتگی و یا کمتر، بصورت منظم در این مسیر تردد داشته باشد.