خیراله خادمی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین رشت در پایان سال جاری و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی گفت: در گام بعدی قرار است تا این مسیر به بنادر انزلی و کاسپین متصل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن قزوین-رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سفر امروز به‌منظور بازدید از راه‌آهن تهران –قزوین و قزوین-رشت صورت گرفت که عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت در آینده نزدیک به اتمام می‌رسد و مرکز استان گیلان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی افزود: عملیات زیرسازی راه‌آهن قزوین- رشت به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال انجام عملیات روسازی، تنظیم خطوط و رل واژ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشخصات فیزیکی این پروژه ریلی بیان کرد: راه‌آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر دارای ۲۵ کیلومتر تونل و ۶۹ دستگاه پل به طول ۹ کیلومتر است همچنین حجم عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی ۲۲ میلیون مترمکعب محاسبه‌شده است و سرعت طرح برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته‌شده است.

خادمی بابیان اینکه راه‌آهن قزوین- رشت علاوه بر اهمیت داخلی موردتوجه سایر کشورها ازجمله آذربایجان برای اتصال به اروپا است، گفت: به دلیل اینکه این مسیر ریلی از کوه‌های البرز عبور کرده، اقدامات زیرسازی آن نیز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت می‌تواند در جابه‌جایی مردم به‌عنوان یک مسیر بدون توقف و ایمن در زمان پیک سفر مثمر ثمر باشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: پروژه احداث این راه‌آهن در مراحل پایانی قرار دارد و تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قطعی قرار می‌گیرد.

خادمی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تمام‌مسیرهای ریلی جدید به‌طور کامل تکمیل و به بهره‌بردار تحویل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبار موردنیاز برای تکمیل و تحویل این مسیر ریلی گفت: مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این مسیر ریلی برآورد شده است که ۶۰ میلیارد تومان به‌صورت نقدی و ۹۰ میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه تأمین خواهد شد.

به گفته خادمی بر اساس مطالعات انجام‌شده راه‌آهن قزوین-رشت از ظرفیت جابه‌جایی ۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار در یک افق ۲۰ ساله را دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در پایان با توجه به قابلیت اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به بنادر انزلی و کاسپین خاطرنشان کرد: مرحله اول بهره‌برداری این مسیر ریلی بااتصال رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان به شبکه ریلی مطرح بود و در مرحله دوم قرار است این خط آهن از طریق خطوط جانبی به بنادر انزلی و کاسپین متصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : به‌منظور ورود ریل به داخل بندر انزلی باهدف بارگیری مستقیم قطار از کشتی با سازمان بنادر و دریانوردی توافقی امضاشده است که تا طی سه سال این مسیر ریلی ۴۰ کیلومتری احداث شود.

منبع : پایگاه خبری وزازت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی برای وضعیت خودرو در حال تحویل

 

اگر نظر یا شکایتی دارید، لطفاً آن را به بخش بازرسی ارسال کنید. نظرات شما برای بهبود خدمات ما بسیار ارزشمند است.

اگر نیاز به مشاوره در زمینه حمل‌ونقل دارید، لطفاً برای بخش مشاوره حمل پیام خودرا ارسال کنید. ما آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم و پاسخگوی سوالات شما باشیم.