مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از افتتاح راه‌آهن مهاباد- ارومیه در هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: یکی دیگر از پنج مرکز استان که قرار بود به شبکه ریلی متصل شود در راستای توسعه و عدالت اجتماعی در دولت تدبیر و امید افتتاح خواهد شد.

 

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی  در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که امروز ۲۰ آبان ماه برگزار شد، ضمن اشاره به افتتاح راه آهن مراغه-مهاباد- ارومیه طی هفته آینده با حضور رئیس جمهوری اظهار داشت: طرح احداث راه آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی افزود: این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران- تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده، سپس به ارومیه می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۵ کیلومتر از محور راه آهن مراغه-ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، گفت: ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاه های مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی می‌شود که با توجه به اتمام عملیات اجرایی محور مراغه- ارومیه اماده بهره‌برداری است.

خادمی با اشاره به شرایط اقلیمی ۶۵ درصدی دشت، ۱۰ درصدی تپه ماهور و ۲۵ درصدی کوهستانی راه آهن ارومیه هدف از اجرای این طرح را اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور، افزایش سهم راه آهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و سوانح جاده ای، همچنین رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات و صنابع کشاورزی به ترانزیت ریلی برشمرد.

وی در ادامه به ایستگاه ارومیه اشاره کرد و گفت: ایستگاه تشیکلاتی راه آهن ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های شکور در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرقی این شهرستان و در محور مراغه- ارومیه با مصالح و فناوری های نوین احداث شده است.

خادمی در ادامه بیان داشت: سطح زیربنای کل ساختمان های ایستگاه ۱۶۶۳۵ مترمربع ساختمان اصلی ایستگاه با اضافه شدن بخش فلزی به این ساختمان ۵۳۷۶ مترمربع و ساختمان های خدماتی، صنعتی و تاسیساتی این ایستگاه جمعا بالغ بر ۵۶۱۹ مترمربع است.

وی افزود: این ایستگاه دارای دو سکوی مسافری سرپوشیده مجهز به دو دستگاه آسانسور از سالن به سکوهاست.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: تمامی ریل‌گذاری ۹۸ کیلومتر مهاباد تا ارومیه در سال ۹۶ و ۹۷ انجام شده است.

وی افزود: طبق برنامه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  ۱۰۸۵ کیلومتر ریل جدید در قالب ۳۳ طرح در دستور کار قرار دارد که ۳۲۹۵ کیلومتر در دست اجرا، ۵۲۵۲ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۵۳۹ کیلومتر نیز در برنامه قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت اتصال ۵ مرکز استان کشور با احداث ۹۷۰ کیلومتر راه‌آهن اظهار داشت: در سال گذشته دو طرح ریلی اتصال مرکز استان‌های همدان و کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و سه مرکز استان گیلان، آذربایجان غربی و شرقی نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی با اشاره به مسیر جدید ریلی میانه-بستان‌آباد-تبریز گفت: ریل‌گذاری میانه تا بستان‌آباد تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد و در صورت تکمیل بخش باقیمانده ۱۱۴ کیلومتر مسیر ریلی تهران-تبریز کوتاه خواهد شد.

وی در ادامه از اتمام عملیات اجرایی خواف-هرات تا مرز افغانستان خبر داد و گفت: فقط ۳۲ کیلومتر از ۶۲ کیلومتر عملیات زیرکوبی در خاک افغانستان باقیمانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: برای این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون تن خاک‌برداری شد که سه برابر عملیات خاک‌ریزی بزرگ‌ترین سد خاکی کشور بود. همچنین ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژه‌ها احداث شده است که قطار می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای انتقال مسافر تردد کند.

خادمی با اشاره به راه‌آهن چابهار ـ زاهدان نیز گفت: تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شامل پرداخت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت هزینه شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۵ درصد شامل مجموع روسازی و زیرسازی و کل مسیر بوده و طول پروژه ۶۱۰ کیلومتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مدیران شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همانند هر ایرانی از تولید ریل ملی خوشحال خواهند شد. در همین راستا با برگزاری جلسات مشترک با مدیرعامل جدید ذوب‌آهن تفاهمات خوبی حاصل شد و متوجه شدیم که مشکل اصلی تولید ریل ملی مسئله تأمین مالی است و از طریق فاینانس داخلی به‌راحتی می‌توان بر این مشکل فائق آمد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تمامی افراد واجد شرایط که قادر به اجرای پروژه از طریق روش پیمان BOT باشد استقبال می‌کند اما متأسفانه هیچ‌کس حاضر به اجرا و بهره‌برداری از این روش نیست و اکثراً تمایل به اجرا از طریق فاینانس هستند.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی برای وضعیت خودرو در حال تحویل

 

اگر نظر یا شکایتی دارید، لطفاً آن را به بخش بازرسی ارسال کنید. نظرات شما برای بهبود خدمات ما بسیار ارزشمند است.

اگر نیاز به مشاوره در زمینه حمل‌ونقل دارید، لطفاً برای بخش مشاوره حمل پیام خودرا ارسال کنید. ما آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم و پاسخگوی سوالات شما باشیم.