نورالله بیرانوند

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل ننقل ریلی با اشاره به اینکه راه‌آهن در تلاش است تا یک اکوسیستم برای سرمایه ‌گذاری حمل ونقل ریلی اظهار کرد: با استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ با سازمان برنامه توافق شده است تا ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق بانک‌ها به حمل ونقل ریلی اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نورالله بیرانوند معاون سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توسعه ریلی به عنوان یکی از زیرساخت‌های ایجاد یک حمل ونقل پایدار مدنظرتصمیم‌گیران و تصمیم سازان در دولت و مجلس است گفت: با توجه به جایگاه منطقه‌ای ایران توسعه حمل ونقل ریلی با تکمیل کریدورهای حمل ونقل در برنامه‌های توسعه کشور و چشم‌اندازهای آن پیش‌بینی شده است.

بیرانوند چالش اصلی برنامه‌های توسعه‌ای را سرمایه‌گذاری و تامین مالی عنوان کرد و افزود: تحقق اهداف بالادستی نیازمند تامین مالی  و برنامه‌های عملیاتی که این برنامه‌ها در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری تدوین شده است و امروز در این همایش ۷ سرفصل و ۲۸ عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی خواهند شد.

معاون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: موضوع تامین مالی که یکی از چالش‌های برنامه‌های توسعه‌ای ایست در برنامه‌های تدوینی مورد توجه قرار گرفته است و ۲ راهکار استفاده از بودجه عمومی دولت برای تامین زیرساخت‌ها مدنظر قرار گرفته است. همچنین شرکت راه‌آهن تلاش می‌کند تا مابقی سرمایه مورد نیاز خود را از طریق بخش خصوصی تامین کند.

وی با اشاره به اینکه با رشد و تکمیل ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در حوزه حمل ونقل ریلی توسعه یافته است تصریح کرد: از سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا با بازارهای سرمایه‌ای، بیمه‌ای و … به تفاهم برسیم تا اعتماد سرمایه‌داران را جلب کرده و سازو کار لازم را برای بخشی از نیازهای سرمایه‌ای راه‌آهن به دست آوریم.

این مقام مسئول با تاکید براینکه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل ونقل ریلی که امروز برگزار می‌شود شامل ۴ پنل آموزشی و ۲ کارگاه تخصصی است افزود: در زمینه کارگاه‌های تخصصی تبصره ۱۸ در قانون بودجه سال ۹۷ و سازو کارهای پیش‌بینی شده آن بررسی خواهد شد که طبق این تبصره همکاری بخش دولتی را و تامین مالی سرمایه مورد نیاز بخش دولتی از طریق همکاری با بانک‌ها مورد توافق قرار گرفته است که طبق این تبصره راه‌آهن تا به حال توانسته با موافقت سازمان برنامه ۳ هزار میلیارد تومان از این طریق به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش ریلی تزریق خواهد کرد.

بیرانوند در ادامه اظهار کرد کارگاه دوم به تبصره ۱۹ برای تامین مالی پروژه‌های مشارکتی به صورت PPP و راه‌های تامین مالی از طریق آن می‌پردازد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که در این همایش شاهد شکل‌گیری یک اکوسیستم سرمایه‌گذاری متشکل از بخش دولتی و بخش خصوصی باشیم که راه‌آهن جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا به عنوان بخش دولتی زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *