محمد علی حسن زاده

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که دومین کشتی حمل گندم روز گذشته از بندر امام خمینی به بندر چابهار حمل شد تا از طریق زمینی به مناطق پیش‌بینی شده حمل شود، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۴۵۰ هزار تن کالای غیرنفتی در جنوب و ۱۵۰ هزار تن در شمال کشور از طریق بنادر به دیگر نقاط کشور کاپوتاژ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی صبح امروز اول بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان برنامه‌های آن معاونت پرداخت و گفت: سه هفته پیش کاپوتاژ داخلی گندم را آغاز کردیم. اولین کشتی ۲۰ هزار تنی از بندر امام خمینی به بندر چابهار عملیات تخلیه و بارگیری خود را انجام داده و روز گذشته دومین کشتی ۲۰ هزار تنی محصول داخلی ایران (گندم) را از استان‌های غربی جمع‌آوری کرده و به بندر امام برد و سپس از‌ آنجا به چابهار ارسال شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر ودریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه این فعالیت با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی انجام شده، افزود: این اقدام به هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی انجام شده که از طریق  کامیون‌ها به استان‌های شرقی می‌رود و در این عملیات کاپوتاژی بندر شهید رجایی برای ارسال محموله به استان‌های مرکزی اضافه می‌شود.

وی یادآوری کرد: مقرر شده از هفته آینده گندم استان‌های شمالی از بندر امیرآباد به بندر انزلی ارسال و از آنجا به اردبیل و آذربایجان‌های غربی و شرقی حمل شود.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در گذشته در رود کارون کاپوتاژ داخلی داشته‌ایم، گفت: با توجه به افت سطح آب کارون عملیات کشتی‌رانی در این رود کاملا از بین رفته است.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم تا پایان امسال  ۴۵۰ هزار تن گندم از بندر امام خمینی به بندر شهید رجایی و بندر چابهار ارسال ‌شود و همچنین از بندر امیرآباد به بندر انزلی ۱۵۰ هزار تن گندم حمل می‌شود که در مجموع ۶۰۰ هزار تن کاپوتاژ داخلی گندم تا پایان امسال در بنادر انجام شود.

هر کشتی ۲۰ هزار تنی برابر هزار دستگاه کامیون بار حمل می‌کند

به گفته عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، هر کشتی ۲۰ هزار تنی حامل بار هزار دستگاه کامیون است و دستگاه مکنده غلات در چابهار امکان تخلیه و بارگیری ۶۰۰ تن غله بر ساعت را دارد به طوری که در هر یک ساعت بار ۳۰ عدد کامیون از کشتی تخلیه و بارگیری می‌شود. همچنین، هزینه صرفه‌جویی از محل کاپوتاژ داخلی معادل یک میلیارد تومان است و از سوی دیگر صرفه‌جویی با نرخ سوخت فعلی بسیار قابل توجه است.

حسن‌زاده با یادآوری اینکه، سازمان بنادر پیشنهاد داده است که سوخت یارانه‌ای برای کاپوتاژ داخلی ارائه شود تا هزینه‌های حمل کالا کاهش یابد زیرا که این طرح مشمول قانون حمل داخلی بار است، گفت: گندم ترانزیتی هند به افغانستان با کانتینر در بسته‌بندی‌های بزرگ ارائه می‌شد ولی به دلیل آنکه هزینه‌های بسته‌بندی را کاهش دهیم، حمل در کاپوتاژ داخلی به صورت فله‌ای انجام می‌شود تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کاپوتاژ در فرآورده‌های نفتی و سوختی در بندر چابهار انجام می‌شد که از طریق این کاپوتاژ بنزین استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار را تأمین می‌کردیم و از ماه گذشته کاپوتاژ داخلی مواد غذایی وگندم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

حسن‌زاده اعلام کرد: با تحقیق و مطالعه‌ای که صورت گرفته مسافت اقتصادی در جابجایی بار با کامیون در کشور ایران بسیار با صرفه‌تر است به طوری که حمل بار فله گندم با کامیون در ایران بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است اما حمل این کالا با قطار ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر می‌شود بنابراین کاپوتاژ داخلی به‌صرفه‌ترین حمل و نقل ترکیبی به شمار می‌رود.

تخلیه و بارگیری ۲۰ درصد کالاهای اساسی داخلی استان های شرقی در چابهار

وی با اشاره به اینکه در شورای عالی لجستیک که با حضور نمایندگان استان‌های شرقی برگزار شد، طرح کاپوتاژ داخلی پیشنهاد و به تصویب رسید، یادآور شد: همچنین مقرر شد که ۲۰ درصد کالای اساسی داخلی استان‌های شرقی در چابهار تخلیه و بارگیری شود.

حسن‌زاده با اعلام این مطلب که سه بندر امام خمینی، شهید رجایی و شهید بهشتی در شورای عالی لجستیک به عنوان بنادر درجه یک معرفی شده‌اند، گفت: بندر امیرآباد برای استان‌های هم‌جوار به عنوان بندر درجه ۲ برای کاپوتاژ داخلی به تصویب رسید و مرز میلک به عنوان مرز لجستیک ایران و افغانستان به تصویب رسید.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: طرح کاپوتاژ در ۴ سطح اجرایی می‌شود که به ترتیب عبارت است از شهرهای لجستیکی، پایانه‌های مرزی، بنادری که نقش پایانه‌های لجستیکی دارند و سپس دهکده‌های لجستیکی انتخاب شده‌اند و در مطالعات بعدی نقاط دیگر کشور به آنها اضافه می‌شود.

به گفته حسن زاده، در طرح کاپوتاژ داخلی هیچ کمبودی برای بار کامیون‌ها ایجاد نمی‌شود زیرا که تمامی بارها در چابهار از طریق کامیون حمل می‌شود. همچنین، کاپوتاژ داخلی بر اساس برنامه لجستیک ملی انجام می‌شود که شامل کمترین هزینه‌های حمل ونقلی می‌شود و با این روش شاهد کاهش ترافیک جاده‌ای و افزایش ایمنی جاده‌ها در حمل کالا هستیم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر همچنین نقش حمل و نقل ریلی در اتصال به بنادر کشور را نیز تشریح کرد و با تاکید بر اینکه سازمان بنادر اتصال ریل به بندر را دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: استفاده از مزیت‌های حمل و نقل ریلی در توسعه بنادر در دستور کار است و این اولویت با این هدف انجام شده که حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده و دریا  از مزیت‌های بیشتری برخوردار است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: وظیفه سازمان بنادر ریل‌گذاری بنادر جنوبی است.

کاهش ۱۳ درصدی تخلیه و بارگیری طی ۱۰ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل

وی همچنین آمار تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را طی ۱۰ ماه گذشته تشریح کرد و گفت: ۱۱۱ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور انجام شده است که این میزان نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این کاهش نیز به دلیل محدودیت واردات در حوزه تجارت بوده است.

حسن‌زاده همچنین افزود: در حوزه نفت ۱۱.۷ درصد عملیات تخلیه و بارگیری کاهش یافته و در حوزه غیرنفتی شاهد کاهش ۱۳ ونیم درصدی هستیم.

وی درباره مشکلات ارزی که برای صاحبان کالا در بنادر ایجاد شده است، نیز نکاتی را ارایه کرد و با اعلام اینکه سازمان بنادر مکلف است طبق خدماتی که در بنادر ارائه می‌دهد بخشی از ارز حاصل از این خدمات را به بانک مرکزی ارائه دهد و به حساب آن واریز کند، گفت: در صورتی که صاحبان کالا برای دریافت ارز با مشکل مواجه شدند معادل ریالی آن را پرداخت کنند. در حال حاضر، THC برای شرکت‌های ایرانی و خارجی ارز ۸ هزار تومانی را مصوب کرده‌ است و در صورتی که در سامانه نیما نرخ ارز کمتر از ۸ هزار تومان باشد، همان نرخ کمتر قابل پرداخت است.

پیگیری ارایه سوخت یارانه‌ها به شناورها

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر همچنین درباره سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها نیز توضیح داد: متاسفانه وزارت نفت در این بخش همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد و ما در حال رایزنی برای ارائه سوخت یارانه‌ای به شناورها هستیم.

وی درباره کمبود کانتینر برای جابجایی‌هایی کالا به مصوبه شورای عالی هماهنگی حمل و نقل اشاره کرد و گفت: هم اکنون خرید کانتینر دست دوم در شورای عالی هماهنگی حمل و نقل به تصویب رسیده است و در انتظار تصویب در مراجع بالاتر هستیم.

حسن‌زاده یادآوری کرد: در حالت عادی تسهیلاتی به کانتینرهای دست دوم ارائه نمی‌شود اما سازمان بنادر برای خرید کانتینر نو هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های کشتیرانی ندارد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *