وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه بر تسریع انجام قراردادهای قبلی و توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که  به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران-هند-روسیه و ایران-روسیه آذربایجان در صدر هیاتی از تاریخ ۲۹ ابان الی ۱ آذر به مسکو سفر کرده بود، روز سه‌شنبه مورخ ۲۹ آبان با ایوان دیتریخف وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه ملاقات و پیرامون ضرورت تسریع در اجرایی سازی تفاهمات قبلی، تاسیس شرکت مشترک ریلی، جلب مشارکت طرف روس برای سرمایه‌گذاری در زیربناهای حمل و نقلی به ویژه ریل، تسریع در انجام هماهنگی‌های تولید مشترک تجهیزات ریل و واگن و همکاری‌های سه‌جانبه با آذربایجان برای تکمیل احداث پروزه مهم خط آهن رشت-آستارا در قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای فعال کردن ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب مذاکره و گفت‌وگو کرد.

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر بر ضرورت تعمیق همکاری‌های دو جانبه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه دیدارهای خود در مسکو، با رمضان عبدالطیف اوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو‌ کشور همسایه را خواستار شد.

تاکید بر گسترش جدی مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور از طریق خطوط کشتیرانی ، ریلی و جادهای، رفع موانع پیش روی صادرکنندگان دو کشور و اجرایی شدن موافقتنامه‌های معطل مانده، به ویژه در زمینه احداث و تکمیل خطوط ریلی، محور گفتگوی محمداسلامی و رمضان عبدالطیف اوف بود. این دیدار با حضور مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و معاونان وزارت راه و شهرسازی انجام شد.

اسلامی در حاشیه این دیدار، در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های مشترک همکاری دو کشور اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کنم موانع جدیدی در این مسیر وجود داشته باشد. همه اشکالات و کاستی‌ها و عوامل بازدارنده شناسایی شده است و برای آن‌ها تصمیمات مشترک اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: در مورد وحدت رویه و سیستم یکپارچه هوشمندی که قرار است بار را مدیریت کرده و به صورت پلمپ شده از مبدا تا پلمپ نهایی در مقصد عبور دهد، همچنین مسائل گمرکی در پروتوکل‌های تعریف شدهف هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

این عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به کریدور شمال-جنوب گفت: این کریدور تاثیرات قابل ملاحظه‌ای برای دو کشور و کشورهای ذینفع ایجاد خواهد کرد. همکاری‌های دوجانبه، به ویژه در حوزه راه‌آهن باید تعمیق شود.

رمضان عبدالطیف اوف ، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر نیز در این دیدار با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل زیرساخت اصلی توسعه روابط اقتصادی است، گفت: من معتقدم ایران و روسیه در شرایط کنونی می‌توانند با کمک به یکدیگر، بر تحریم‌های آمریکا غلبه کنند و این ظرفیت وجود دارد.

وی ادامه داد: من به دوستان هم گفته‌ام، اینکه آمریکا ما را تحریم کرده به آن معنی نیست که ما هم باید همدیگر را تحریم کنیم!

اتصال ایران به قفقاز، آسیای میانه و اروپا از طریق روسیه

وزیر راه و شهرسازی در روز نخست سفرش به مسکو نیز با یوگنی دیتریخ، وزیر حمل و نقل و اولگ بلازروف، مدیرعامل شرکت بین‌المللی راه‌آهن سراسری روسیه دیدار و گفتگو کرد.

اسلامی در این دیدار گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور مورد تحریم آمریکا هستند، توسعه روابط از همیشه ضروری تر است

وی ادامه داد: ایران می‌تواند از طریق دریا، ریل و حتی جاده به صورت مکمل، به عنوان فرصت‌های متنوعی برای اتصال به آسیای میانه، قفقاز و بخشی از اروپا استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی را از زیرساخت‌های اساسی ارتباط دو کشور همسایه بر شمرد و تسریع در روند طرح‌های در دست اجرا و پیگیری موافقت‌نامه‌های امضا شده ر خواستار شد.

یوگنی دیتریخ، وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ایران را کشوری بسیار مهم با موقعیتی راهبردی در منطقه توصیف کرد و گفت: هیچ محدودیتی برای اجرای طرح‌های مشترک میان دو کشور وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار و گفت‌وگو با رییس راه آهن بین‌المللی روسیه در مورد قراردادهای ریلی منعقد شده بین ایران و روسیه، مشارکت این کشور در پروژه‌های زیربنایی ایران و تاسیس شرکت مشترک ریلی بین دو کشور مذاکره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که در صدر هیاتی به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران-هند-روسیه و ایران-روسیه آذربایجان به مسکو سفر کرده بود، در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل مسکو با الیگ بلازاروف، رییس راه آهن بین المللی روسیه (RZD) ملاقات و پیرامون تفاهمات و قراردادهای منعقد قبلی با طرف روس به ویژه قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری طرف روس در پروژه‌های زیر بنایی به ویژه راه‌آهن کشورمان در مسیرهای کریدور شمال-جنوب و همکاری‌های سه جانبه با آذربایجان در تکمیل پروژه خط آهن رشت-آستارا مذاکره کرد.

همچنین تشکیل کمیته‌ای برای تنظیم جزئیات و سازوکارهای تاسیس شرکت مشترک ریلی بین دو کشور به منظور استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه طرف روس در حوزه راه آهن از نتایج این دیدار بود. 

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: تولید مشترک واگن های مسافری-باری، لوکوموتیو میان روسیه و ایران در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اسپوتنیک، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پس از دیدار با همتایان روس خود خبر از کلید خوردن پروژه های ریلی و حمل و نقل جدید میان ایران و روسیه داد.

اسلامی در این رابطه گفت: پروژه دیگری که ایران با روسیه در آن با یکدیگر همکاری دارند، پروژه برقی کردن راه آهن سرخس به بندر عباس و دو خطه کردن سرخس به بافق است، از بافق به بندر عباس این پروژه دو خطه است و برنامه ان در دستور کار قراردارد. مذاکرات مقدماتی برای برقی کردن با طرف روس انجام شده است و من خوشبین هستم که با توجه به تجربه مثبتی که در قرارداد اینچه برون گرمسار داشته ایم، این پروژه نیز کلید بخورد.

وی ادامه داد: مسئله دوم بحث توسعه ناوگان ریلی است که آن هم بحث مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است. واگن هایی که توسط شرکت های ایرانی خریداری شده است و همچنین خرید واگن های مسافری و باریدر دستور کار است که مذاکرات اولیه آن صورت گرفته و میرود تا به قرار داد تبدیل شود. تولید مشترک واگن های مسافری-باری، لوکوموتیو در دست مذاکره است و ما امیدواریم که این موارد به سرعت انجام شود تا ما هم در بحث زیر بنایی و روبنایی و در بحثهای تکمیلی برای بهره برداری شامل سامانه های حمل و نقل بتوانیم به نتایج مثبتی دست یابیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری ایران و روسیه در حمل‌ونقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی گفت: برای توسعه شبکه ریلی و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اسپوتنیک، محمد اسلامی،وزیر راه و شهرسازی پس از دیدار با همتایان روسی خود، از راه های گسترشکریدور شمال و جنوب و منافع آن برای کشورهای همجوار و عضو این کوریدور خبر دارد.

اسلامی ضمن اهمیت کوریدور شمال و جنوب گفت: موضوع مهمی که امروز میان ایران و روسیه وجود دارد، در این است که در هر ۴ فصل حمل و نقل شامل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای دارای همکاری های خوبی هستیم، این همکاری ها حول محور کریدور شمال جنوب، باید تقویت شود تا انگیزه و علاقه مندی و منافعی برای سایر کشورها نیز به همراه دارد که در اجلاس های سه جانبه میان ایران و هند، روسیه، ایران، آذربایجان و روسیه مطرح می شود. به ویژه اعضای کوریدور شمال-جنوب که ایران روسیه و هند و۱۱ کشور دیگر را شامل می‌شوند، می توانند مسائل مهم را به اشتراک گذاشته و مورد گفت‌وگو قرار دهند.

وی ادامه داد: موضوعی که در این سفر بیشتر بر آن تمرکز داشته ایم، بحث های مربوط به حمل و نقل ریلی است. قراردادهایی که روسیه با ایران منعقد کرده و همچنین قراردادهای جدیدی که در حال گفتگو بر سر آنها هستیم، همه اینها از جمله مواردی است که میزان جا به جایی بار را به شدت گسترش می دهد و سطح کارکرد اقتصادی حوزه حمل و نقل را در این کوریدور به معنای واقعی، ارتقا می بخشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای دریافت کالاهای کشورهای عضو و سایرکشورها از بنادر جنوبی خود، زمینه های زیادی را فراهم کرده است. ما بندر چابهار را که تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران است را گسترش دادیم. چند ماه گذشته این بندر با حضور ریاست جمهوری ایران افتتاح شد،همچنین  طرح توسعه ریلی و جاده ای که بتوانیم به طریق آن بارهای کشورهای ذینفع و علاقه مند را دریافت کنیم و بتوانیم به شمال انتقال بدهیم را توسعه داده ایم.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *