عضویت راه آهن ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع (CIS)

به گزارش اختصاصی خبرنگار ریل نیوز؛ یکی از دستورات هفتاد و یکمین شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS که درشهر مینسک بلاروس در حال برگزاری است تغییر عضویت ایران از عضو وابسته به اصلی است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تلاش برای تصویب این دستاورد مهم حمل و نقلی به این اجلاس در روزهای گذشته به این کشور سفر کرده است .

سعید رسولی در اجلاس مذکور با تنی چند از نمایندگان کشورهای عضو دیدار و به تبادل نظر جهت ارتقا سطح همکاری های حمل و نقلی بین دو کشور پرداخت.

به گزارش ریل نیوز به نقل از فارس سعید رسولی با اعلام خبر عضو دایم ایران در شورای حمل‌ونقل کشورهای مشترک‌المنافع اظهار داشت: از سال ۲۰۱۳ ایران عضو ناظر در شورای حمل و نقل کشورهای مشترک المنافع (CIS) بود.

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع یا CIS در سال ۱۹۹۲ تشکیل شده و مقر آن روسیه است. اعضای این شورا با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از ناظر به دائم، به ۱۶ عضو رسیده است که عبارتند از: ایران، روسیه ، ازبکستان، اوکراین، فنلاند، جمهوری آذربایجان، لتونی، استونی، لیتوانی، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و اتحادیه شرکت‌های ریلی.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در نشست هفتادم شورای حمل و نقل کشورهای مشترک المنافع در فنلاند که در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد ایران پیشنهاد داد که عضو دائم و وابسته این شورا شود که در آن اجلاس با کلیات موضوع موافقت شد.

رسولی افزود: این عضویت دائم بعضی مسائل حقوقی داشت که ما به صورت فعال پیگیری کردیم. مکاتبات و پیگیری‌ها انجام شد، موضوع بدهی‌های ما به کشورهای عضو شورا و… بود که همه برطرف شد.

وی ادامه داد: در نشست هفتاد و یکم شورای کشورهای مشترک المنافع در بلاروس عضویت دائم و وابسته ما در این شورا به تصویب رسید و در پروتکل ثبت شد و از این پس ما از حق رای در این شورا برخورداریم و از همه مزایایی که کشورهای عضو در حوزه واگن دارند برخوردار خواهیم شد.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: همچنین سامانه‌های ما در حوزه ناوگان و بازرگانی با این عضویت در بین همه کشورهای عضو یکپارچه‌سازی می‌شود و استانداردهای ما بر اساس استاندارد شورا یکسان سازی خواهد شد، ضمن اینکه در حوزه صادرات،‌ واردات و ترانزیت ریلی شرایط ما بهتر می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: با عضویت ایران، ما عضو کمیسیون‌های این شورا می‌شویم و نظرات خود را هم اعلام می‌کنیم.

رسولی تاکید کرد: این فرصت فقط مربوط به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی و فورواردرها و همه فعالان بخش ریلی می‌توانند از این مزیت از این پس استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برنامه جامعی برای استفاده از این ظرفیت با حضور و مشارکت بخش خصوصی خواهیم داشت.

عضویت دائم ایران در این شورا می‌تواند توسعه ترانزیت ریلی را بین کشورهای آسیای میانه و ایران، بیش از پیش تقویت کند و در فعال شدن بیشتر کریدور شمال- جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS تلاش می کند  با تکمیل کریدور شمال – جنوب که از فنلاند در شمال اروپا آغاز و به بمبئی در جنوب شرق آسیا منتهی می‌شود، نقش قابل توجهی در حمل و نقل ریلی در شرق کره زمین ایفا کند.

ایده‌ی راه‌اندازی این کریدور برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ مطرح شد و توافقنامه‌ی راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۰ توسط جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و هند امضا شد.

با راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب، کشورهای شمالی دریای خزر از طریق ایران به خلیج فارس راه خواهند یافت و ارتباط ایران و همچنین کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا هم  با  کشورهای شمالی دریای خزر و اروپا از این مسیر امکان پذیر خواهد شد.

از ویژگی‌های مثبت این کریدور بین المللی می‌توان به کاهش مسافت و هزینه‌های حمل و نقل محموله‌ها اشاره کرد.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *