مدیر کل راه آهن خراسان گفت: بارگیری کالا در این اداره کل و صادرات آن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان در آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر شده است.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از قدس آنلاین، مصطفی نصیری ورگ افزود: پس از بازگشایی مرز سرخس که به دلیل شیوع کرونا ماهها بسته بود، طی ماه گذشته صادرات ریلی کالا نه تنها به میزان قبل از شیوع کرونا بازگشت بلکه ۲ برابر آن نیز شد.

وی ادامه داد: بارگیری کالای صادراتی در این منطقه در سه ایستگاه راه آهن سرخس، مشهد و شهید مطهری انجام می‌شود که بیشتر این عملیات در ایستگاه شهید مطهری در جنوب مشهد صورت گرفته است.

مدیر کل راه آهن خراسان به تامین واگن مورد نیاز برای صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: ظرفیت و آمادگی بارگیری بیشتری برای صادرات کالا به ترکمنستان در راه آهن خراسان وجود دارد.

مرز سرخس با ترکمنستان در پی آغاز شیوع کرونا از ۱۴ اسفند پارسال بسته شد اما در پی برگزاری نشستهای متعدد بین مقامات مسوول ۲ کشور و همچنین تدوین و اجرای پروتکلهای گندزدایی، این مرز ریلی ۲۹ خرداد ماه امسال پس از افزون بر سه ماه انسداد، بازگشایی شد.

در مجموع ۸۷ درصد از حجم بارگیری کالای صادراتی به مقصد ترکمنستان در مرز ریلی سرخس استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

پارسال یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی انجام شد.

۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی خراسان رضوی را در این مدت سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی از جمله مواد شیمیایی و شوینده تشکیل می‌داد.

شهرستان سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد، از ناحیه شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. این استان تاکنون بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *