مدیرکل راه آهن قم:زیر سازی اتصال گمرک قم به راه آهن در حال اتمام است/ نقشه انتقال بار تدوین شد
زیر سازی اتصال گمرک قم به راه آهن در حال اتمام است/ نقشه انتقال بار تدوین شد

عملیات زیر سازی اتصال گمرک قم به راه آهن که از ابتدای امسال آغاز شده در حال اتمام است و چنانچه نقدینگی لازم تزریق شود، تا پایان امسال نهایی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن اعتماد مدیر کل راه آهن قم، با اعلام این مطلب گفت: در طراحی این خط از مشاور بخش خصوصی کمک گرفته شده و تا کنون ۷۰ درصد زیر سازی این بخش انجام شده که امیدواریم با تزریق اعتبار، تا ماه آینده زیر سازی انجام و سپس عملیات روسازی آغاز شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در این منطقه چشمه های زیادی از بار وجود دارد که به شبکه ریلی متصل نیست، گفت: در این زمینه برنامه ای برای بازاریابی و شناسایی چشمه های بار طراحی شده و در این راستا جلساتی با صاحبان بار و کارخانه داران برگزار شده که نتیجه این امر، رشد و استقبال از انتقال بار بر روی ریل در این اداره کل بوده است.

طراحی نقشه باری
او با بیان اینکه درحال حاضر ۱۸میلیون تن بار در صف انتقال به ریل قرار دارد و با شناسایی چشمه های متعدد بار ،حجم عظیمی از مصرف سوخت در کشور کاهش خواهد یافت، گفت ظرفیت انتقال بار به ریل در این اداره کل بسیار بالاست که در همین رابطه نقشه انتقال بار تدوین شده است .
اعتماد با اشاره به اینکه مناطقی مانند منطقه ویژه سلفچگان، گمرک قم، شهرک شکوهیه و سیلوی گندم شهید نخعی قم از جمله چشمه های بار شناسایی شده توسط اداره کل راه آهن قم است، گفت: گمرک قم در فاصله ۳ کیلومتری ایستگاه گار قرار دارد و بر این اساس تفاهم نامه ای با گمرک منعقد و قرار شده تا سالانه یک میلیون تن بار از این گمرک به ریل منتقل شود.
وی با بیان اینکه اداره کل راه آهن قم در ۴ مسیر جنوب، جنوب شرق، محور جدید و قدیم به تهران قرار دارد و تعدادی از قطارهای باری از این مسیر عبور می‌کنند، افزود: تمامی قطارهایی که به سمت قم حرکت می کنند در ایستگاه مانوری قم، تنظیم و تشکیل شده و به مقاصد مختلف اعزام می شوند تا آنجا که روزانه بالغ بر ۳۰ رام قطار باری از این ایستگاه عبور کرده و تخلیه و بارگیری می شوند .

شناسایی چشمه های بار
وی با تاکید بر اینکه بر اساس محاسبات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی، انتقال هر تن کیلومتر بار با قطار ۴۰ سی سی صرفه جویی سوخت به دنبال دارد، گفت: بر این اساس، با یک محاسبه کوچک می توان دریافت که انتقال بار به ریل در صرفه جویی مصرف سوخت چه مزایایی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

انتقال ۳ میلیون تن بار به ریل با اتصال سواریان به سلفچگان
وی با اشاره به اینکه فاصله ایستگاه سواریان تا منطقه اقتصادی ویژه سلفچگان ۱۱ کیلومتر است، افزود: ۶۰ درصد از زیر سازی اتصال این ایستگاه به منطقه اقتصادی سفلچگان انجام شده و در تلاش هستیم با کسب ۳۵ میلیارد تومان اعتبار، این مسیر را تا سال آینده تکمیل کنیم که این امر موجب انتقال سالیانه ۳میلیون تن بار از جاده به ریل می شود.
مدیر کل راه آهن قم اضافه کرد: شهرک شکوهیه نیز ۷ کیلومتر با ایستگاه گار فاصله دارد و اتصال آن به شبکه ریلی موجب انتقال ۳ میلیون تن بار به روی ریل می شود.
اعتماد گفت: طراحی این مسیر از سوی اداره کل راه آهن قم انجام و گزارش نهایی آن آماده است و در حال مذاکره برای طراحی مسیر، احداث زیر سازی و امضای تفاهم نامه در این باره با شهرک شهید شکوهی هستیم.

اتصال سیلوی گندم به ایستگاه ساوه تا پایان امسال
اعتماد با بیان اینکه سیلوی گندم در ۱۳ کیلومتری ایستگاه ساوه واقع شده است افزود: با اتصال این سیلو به راه آهن، سالانه یک میلیون تن بار به ریل انتقال می یابد که تقریباً ۷۰ درصد آن انجام شده و با تزریق نقدینگی، این پروژه تا پایان امسال خاتمه خواهد یافت.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین فعالیت باری اداره کل راه آهن قم به تخلیه بار اختصاص دارد گفت : بار صادراتی به آسیای میانه از ابتدای امسال ۱۵ درصد افزایش یافته و بار کانتینری نیز در مقایسه با ۶ ماه سال گذشته ۴ برابر شده است.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *