قائم‌مقام راه‌آهن بابیان اینکه توسعه ریلی با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکان‌پذیر است؛ گفت: از همه شرکای فعلی راه‌آهن و شرکایی که تابه‌حال به راه‌آهن نپیوستند دعوت می‌کنیم دست در دست یکدیگر داده تا برای توسعه و آبادانی کشور، به توسعه راه‌آهن بپردازیم .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، قائم‌مقام راه‌آهن بابیان اینکه بیش از یک دهه است که خصوصی‌سازی درراه آهن آغازشده است گفت: وضعیت راه‌آهن طی یک دهه گذشته متفاوت بوده و به جهت نوع سرمایه‌گذاری‌ها در دوره‌هایی با شدت و در دوره‌هایی با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه بوده‌ایم.

حسین عاشوری بابیان اینکه باید آسیب‌شناسی شده و مشخص شود نکته‌های موردنظر راه‌آهن و بخش سرمایه‌گذار طی این ده سال چه بوده است گفت: این ارزیابی دلایل رشد و یا کاهش سرمایه‌گذاری‌ها را مشخص می‌کند.

وی بابیان اینکه پیدا کردن زبان و درک مشترک از تقاضاهای دو طرف مهم است ادامه داد: اینکه مشخص شود سطح انتظارات طرفین چقدر است، کمک می‌کند بتوانیم به یک فعالیت مشترک برسیم.

قائم‌مقام راه‌آهن بابیان اینکه راه‌آهن در راستای قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی در سال ۱۳۸۴ بستر قانونی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرد گفت: طی این سال‌ها بخش خصوصی در حوزه ناوگان به‌خصوص بخش ناوگان باری و مسافری اقدامات خوبی داشته است.

وی بابیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها کمتر شاهد سرمایه‌گذاری هستیم تأکید کرد: قوانینی که طی سال‌های اخیر تصویب‌شده و بسته‌های حمایتی در نظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاران، بستر و زمینه را برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها نیز فراهم کرده است.

عاشوری ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به ما این کمک را می‌کند تا اطلاعات خود را با یکدیگر مبادله کرده و در جریان خواسته‌های یکدیگر نیز قرار گیریم.

قائم‌مقام راه‌آهن تأکید کرد: بر این اساس اگر نیاز باشد بخش دولتی درراه آهن، مقررات و دستورالعمل‌های خودش را موردبازنگری قرار دهد، مشخص‌شده و بخش خصوصی نیز با انتظارات بخش دولتی بیشتر آشنا می‌شود و خودش را بر اساس شرایطی که نظامت دولتی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری تعریف کرده منطبق می‌کند تا فعالیت بیشتری داشته باشد.

عاشوری اضافه کرد: از همه شرکای فعلی راه‌آهن و شرکایی که تابه‌حال به راه‌آهن نپیوستند دعوت می‌کنیم دست در دست یکدیگر داده تا برای توسعه و آبادانی کشور به توسعه راه‌آهن بپردازیم زیرا راه‌آهن محور توسعه است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بسته‌های سرمایه‌گذاری که راه‌آهن طی سال‌های اخیر به کار بسته و بخشی از سرمایه‌گذارها از آن استفاده کرده‌اند اشاره کرد و گفت: مدتی در بحث فروش ناوگان، فروش به‌صورت اقساطی بوده و در سال‌های اخیر نیز برای خرید ناوگان توسط بخش خصوصی، بحث استفاده از لیزینگ خارجی و تضمینی که راه‌آهن از شرکت‌های خصوصی برای بازپرداخت وام‌ها انجام می‌داده، موردتوجه قرار داشته است.

وی در خصوص بحث مربوط به خریدهایی که از خارج کشور توسط شرکت‌های ایرانی صورت می‌گیرد نیز توضیح داد: بحث حمایت از این شرکت‌ها در حوزه تضامینی که داده می‌شود، توسط راه‌آهن انجام می‌شود.

قائم‌مقام راه‌آهن تصریح کرد: بخشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز را نیز راه‌آهن حمایت و پرداخت می‌کند.

وی همچنین به توافقات صورت گرفته میان شرکت راه‌آهن و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها و بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تا ۷.۵ میلیارد دلار مابه‌التفاوت این بخش از سرمایه‌گذاری‌هایی را که توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، پوشش می‌دهد.

عاشوری اضافه کرد: در حوزه بحث اتصال خطوط فرعی به شبکه ریلی راه‌آهن مشارکت ۵۰ درصدی وجود داشته و فرصت خوبی برای مراکز بار است تا به خطوط اصلی راه‌آهن وصل شوند و از این فرصت و شرایطی که پیش‌آمده، بهره برده تا با نرخ‌های پایین‌تری بارهای خود را جابه‌جا کنند.

وی تأکید کرد: راه‌آهن از پایانه‌های حمل‌ونقل ترکیبی و بنادر خرد و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز حمایت می‌کند.

قائم‌مقام راه‌آهن بابیان اینکه مردم راه‌آهن را بیشتر در حوزه مسافری می‌شناسند گفت: راه‌آهن صنعت بزرگی است که از مجموعه زیرساخت‌ها، خطوط، پل‌ها، تونل‌ها، ایستگاه‌ها و باراندازها، لکوموتیو و واگن‌های باری تشکیل‌شده و سرمایه‌گذارانی که در حوزه‌های مختلف تجربه سرمایه‌گذاری دارند بدانند که راه‌آهن محیط بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

وی بابیان اینکه راه‌آهن در حوزه توسعه حمل‌ونقل کشور بسیار مؤثر است گفت: با رویکردی که راه‌آهن در سال‌های گذشته در خصوص کاهش تعرفه‌های حمل داشته، سرمایه‌گذاری در این بخش برای تمام سرمایه‌گذاران منافع خوبی را به همراه دارد.

عاشوری اضافه کرد: راه‌آهن سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن بارجا به‌جا می‌کند و به مراکز عمده بار در بخش معادن، فلزات و بنادر وصل است.

قائم مقام راه‌آهن همچنین با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت:دولت و مجلس بر اساس این برنامه، راه‌آهن را مکلف به جابه‌جایی ۳۰ درصد سهم بازار در بخش بار و ۲۰ درصد در سهم مسافری کرده‌اند.

گفتنی است نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در صنعت حمل‌ونقل ریلی ۱۱ آذرماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *