محمدزاده

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «حمل‌ونقل کالا از بمبئی تا مسکو به صورت ترکیبی به ۱۴ روز کاهش یافته است» مطرح کرد که حسب پیگیری تدبیر وزیر راه و شهرسازی، تولی‌گری حمل‌ونقل یکپارچه از مبدا تا مقصد این مسیر بر عهده راه‌آهن باشد.

محمدزاده گفت: در صورتی که شبکه ریلی کشور تکمیل شود، از ۱۰ میلیون تن بار بمبئی روسیه، ۲ میلیون تن بار به ایران جذب می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در جمع خبرنگاران درباره اهمیت ترانزیتی خط راه‌آهن قزوین – رشت، گفت: آمار باری که بین هند و روسیه در سال ۲۰۱۶ جابه‌جا شده است به طور رسمی ۸ میلیون تن اعلام شده و ما در سال ۲۰۱۷ قصد داریم که حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا کنیم البته آمار‌های غیررسمی بیش از این میزان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور روسیه تحریم است، نمی‌توانیم اعداد به طور دقیق اعلام کنیم.

محمدزاده با اشاره به اینکه بار از بندر بمبئی از کشتی بارگیری می‌شود، افزود: پس از بارگیری از شمال اروپا به سن پترزبورگ متصل می‌شود و تا زمانی که به مسکو برسد ۶۰ روز به طول می‌انجامد.

مدیرعامل سازمان راه‌آهن با بیان اینکه با توجه به لزوم تردد کشتی از تنگه رودخانه و ولگا در شمال دریای خزر امکان عبور کشتی‌های اقیانوس‌پیما و حمل بار بالا وجود ندارد و کشتی‌ها نمی‌توانند تعداد زیادی کانتینر از این مسیر را با خود حمل کنند.

وی تصریح کرد: از سوی مقابل راه‌آهن در سال ۹۵ یک قطار را به طور آزمایشی از بمبئی تا بندرعباس وارد کرد و این قطار ۳ روز در گمرک بندرعباس توقف داشت و سپس بار را با ریل تا شهر قزوین جابه‌جا کردیم. در آن زمان هنوز راه‌آهن قزوین – رشت تکمیل نشده بود.

محمدزاده اظهار کرد: بار را از قزوین به وسیله کامیون تا آستارای آذربایجان حمل کردیم و این در زمانی بود کههنوز راه‌آهن آستارا – آستارا وصل نشده بود و پس از آن از آذربایجان بار را با قطار تا مسکو حمل کردیم که مجموعا ۲۱ روز به طول انجامید و هم‌اکنون ما توانسته‌ایم این مسیر زمانی را به ۱۴ روز کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان راه‌آهن افزود: این وضعیت حمل‌ونقلی در مقایسه با زمان‌های ۵۴ تا ۵۵ روزه بمبئی – مسکو، فاصله بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه اگر این مسیر کامل شود و ریل یکپارچه تا مسکو ادامه یابد به گونه‌ای که صاحب بار مطمئن شود، می‌توانیم پیشرفت بسیار چشم‌گیری در حوزه ریلی شاهد باشیم، گفت: در این صورت بار با سرعت و زمان مقرر به مقصد می‌رسد و ما می‌توانیم از این ۱۰ میلیون تن بار ۲ میلیون تن بار را جذب کنیم.

محمدزاده اظهار کرد: از این ۲ میلیون تن بار درآمد راه‌آهن ۳ تا ۴ برابر از بار داخلی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر اهمیت استراتژیک و اشتغال‌زایی این بخش چندین برابر افزایش می‌یابد.

 

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *