نوراله بیرانوند گفت: در حال حاضر برای ۱۰ هزار واگن متقاضی سرمایه‌گذاری وجود دارند که بیانگر نتیجه مشوق‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل ریلی است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوراله بیرانوند در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در جریان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، با اشاره به سه بسته تشویقی راه آهن برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی اظهار داشت: بسته اول مربوط به سلسله اقداماتی است که منجر به سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و  نقل ریلی می شود. برای اینکه هر صنعتی بتواند سرمایه‌گذار جذب کند باید بازدهی به اندازه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران انگیره لازم برای آن صنعت را داشته باشند و نرخ بازده طرح ها و ارزش سرمایه‌گذاری به عنوان معیار سرمایه‌گذاری باید رقابتی باشد. 

وی افزود: در قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و برنامه ششم توسعه این نکته ذکر شده است که سرمایه گذاری باید بیش‌تر از نرخ تسهیلاتی باشد که بانک‌ها فراهم می‌کنند. به همین خاطر  در حوزه قطارهای باری، لوکوموتیو و ایستگاه ها نرخ‌های بازدهی بر اساس نرخ سود سپرده ۱۸ درصد طراحی شده است و سرمایه‌گذاران می توانند به بانکا و موسسات سرمایه‌گذاری ارائه دهند. 

بیرانوند افزود: در قبال طرح‌هایی که اولویت راه آهن هستند اعلام کرده‌ایم که، حق دسترسی ۲۰ درصد را در مورد باری بیش‌تر دریافت نشود  و در مورد مسافری مساوی با صفر است. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان داشت: با استفاده از قانون رفع موانع تولید، درحال حاضر به ازای هر تن کیلومتر ۱.۳ دهم سنت دلار و هر نفر کیلومتر. ۰.۷۳ سنت که  از محل صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذار بازگردانده می‌شود. 

بیرانوند با بیان اینکه بازدهی سرمایه‌گذاری در ریل را فراهم شده است، افزود: خوشبختانه می‌توانیم ادعا کنیم که در همه بخش‌ها از جمله ناوگان نرخ بازدهی سودآور شده است و در بخش‌های که متعلق به بخش خصوصی است شاهد  این بازدهی بوده‌ایم. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به مدیریت ریسک یا کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی اظهار داشت: سرمایه بیش از اینکه بدنبال بازدهی بالا باشد گریزان از ریسک است و حساسیت بالایی به ریسک دارد. بنابر این اگر ریسک بالا باشد سرمایه گذاری رونق ندارد  یکی از مهمترین قوانین، ماده ۶۷ قانون الحاق دو است که بازپرداخت و نوسانات نرخ ارز را تضمین می کند.  و بازپرداخت اقساط سرمایه گذاران در مقابل فاینانسرهای اقتصادی و سرمایه گذاران را  تضمین می کنیم و نسبت به ارائه کنندگان متعهد هستیم که این وجوه به موقع تامین شود.  همچنین ریسک تجاری خدمات لکوموتیو  حذف می شود و در جاهایی که خودمان خریدار انحصاری  هستیم ریسک را کاهش می دهیم. 

بیرانوند تاکید کرد: در خصوص طرح های خاص باید اقدامات خاص انجام شود و تضامین خاصی هم برای راه آهن وهم  برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: راه آهن در طرح های تی او دی ۳۰ درصد و در پروژه‌های خطوط فرعی ۵۰ درصد و در موردهای دیگر بر حسب مورد مشارکت می کند.

بیرانوند ادامه داد: راه آهن با اجاره اراضی خود به شرکت‌های خصوصی می تواند خدمات خوبی ارائه کند. همچنین سیستم سوخت‌رسانی با خرید خدمت به سیستم مدرنی تبدیل کرده‌ایم که در مشهد، اصفهان و بندر عباس از پالایشگاه تا مقصد انجام شده است که تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه سوخت رسانی داشته است. 

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن بیان کرد: سال گذشته قراردادی با بورس منعقد کردیم، چهار صکوک اجاره منتشر شد که امروز به صنایع ریلی نظیر واگن‌سازی تزریق شده است. همه ۴ صکوک در کمتر از یک سال شروع و تزریق شد و بازپرداخت آن آغاز شده است. 

وی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبصره ۱۹ از جمله موارد دیگری است که راه‌آهن در پروژه‌های مشارکتی از آن استفاده می‌کند.

بیرانوند یادآور شد: در خط آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان مبلغ LC،  ۱۳.۶ یوآن چین است و مشکل خاصی درباره این اعتبارات اسنادی نداریم در حال حاضر در این پروژه بر اساس توافقات کار انجام می‌شود.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در پاسخ سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان گفت: در حال حاضر برای ۱۰ هزار واگن متقاضی سرمایه‌گذاری وجود دارند که بیانگر نتیجه مشوق های سرمایه‌گذاری حمل و نقل ریلی است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *