حسن نیا

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان اینکه «سازمان راهداری شرایط مزایده را برای صنف تسهیل خواهد‌کرد» گفت: از ابتدای سال آینده فراخوان واگذاری پایانه‌های بار به بخش خصوصی منتشر می‌شود و اولویت واگذاری‌ها با فعالان صنف خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره جزئیات نحوه واگذاری پایانه‌های بار به بخش خصوصی گفت: پایانه‌های بار جزء اموال سازمان راهداری محسوب می‌شود و کاربری آن‌ها حمل‌و‌نقل است، بنابراین الزاماً باید با همین کاربری باقی بماند.

فرآیند واگذاری از طریق مزایده است

وی افزود: فرآیند واگذاری پایانه‌های بار از طریق مزایده بوده و کاربری آن نیز حفظ می‌شود تا رانندگان کامیون بتوانند از پتانسیل این پایانه‌ها استفاده کنند. به‌خصوص که تجمیع این زمین‌ها در سطح کشور و امکان جایگزین پیدا کردن برای پایانه‌های بار به‌راحتی متصور نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در درازمدت باید مدیریت پایانه‌های بار به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی در راستای حمل‌ونقل باشد لذا سعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که مدیریت این بخش‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

صنف حمل‌ونقل در اولویت واگذاری‌ها

حسن نیا با تأکید بر اینکه اولویت سازمان راهداری برای در واگذار کردن پایانه‌های بار، صنف حمل‌ونقل جاده‌ای است، گفت: منظور از صنف حمل‌ونقل، انجمن صنفی رانندگان، انجمن کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل و انجمن صنفی کامیون داران است اما این مهم نیازمند آن است که آن‌ها در این مزایده حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری شرایط مزایده را برای صنف تسهیل خواهد کرد، ادامه داد: تعدادی از پایانه‌های کشور قبلاً به‌صورت مزایده واگذار شده بود که نقاط ضعف و قوت آن‌ها را رصد کردیم در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا با مکانیسم جدیدی با توجه به پتانسیل مالی‌ای که این بخش دارد، بتوانیم پایانه‌های موجود را واگذار کنیم.

پایانه‌های بار تهران، امیرکبیر و شهید رجایی در لیست واگذاری‌ها

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پایانه بار قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در اکثر شهرهای بزرگ، بنادر اصلی و مراکز استان‌های مرزی شامل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، بندرعباس، بندرامام خمینی (ره)، ایلام و … پایانه بار داریم که به‌تدریج به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که استقبال خوبی از واگذاری پایانه‌های بار صورت گیرد، افزود: قرار است در این کار انعطاف‌پذیری داشته باشیم تا بخش خصوصی بتواند از مزایای  این پایانه‌ها بهره‌مند شوند. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل ما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اگر پایانه‌ها هم به آن‌ها واگذار شود، بهره‌وری حمل‌ونقل جاده‌ای ارتقاء می‌یابد.

ارزش مالی پایانه‌های بار در حدی نیست که در بازار سرمایه عرضه شوند

حسن نیا در گفتگو با مهر یادآور شد: تا پایان سال جاری برای نحوه واگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود و فراخوان واگذاری‌ها نیز از ابتدای سال آینده شروع می‌شود.

وی درباره امکان واگذاری پایانه‌های بار در بازار سرمایه گفت: درآمد پایانه‌های بار در حدی نیست که به بازار سرمایه ورود کند و تنها راه واگذاری این پایانه‌ها، مزایده خواهد بود.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *