بیش از ۶٠ درصد صادرات ریلی کشور متعلق به خراسان‌رضوی است

بیش از ۶٠ درصد صادرات ریلی کشور متعلق به خراسان‌رضوی است/ لزوم تدبیر بیشتر برای جلوگیری از بازار سیاه قیمت کرایه واگن

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: بیش از ۶٠ درصد صادرات ریلی کشور متعلق به خراسان‌رضوی است اما خواسته ما برای تأمین واگن محقق نمی‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  کاظم شیردل نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۶٠ درصد صادرات ریلی کشور متعلق خراسان‌رضوی است گفت: در این میان خواسته ما برای تأمین واگن محقق نمی‌شود و لازم است برای افزایش صادرات به این امر توجه شود.

 وی تصریح کرد: صادرات استان تا یکی، دو ماه دیگر فصل رونق را آغاز می‌کند و اگر تا آن موقع چاره‌ای اندیشیده نشود، با ایجاد بازار سیاه، قیمت کرایه واگن به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه در مسیر سهولت در رفت‌وآمدها گام‌های موثری برداشته شده گفت: خوشبختانه ارتباط ایران با تمامی کشورهایی که با آن‌ها اتاق مشترک دارد بسیار خوب بوده و در این میان ارتباط مطلوب‌تری را میان اتاق مشترک ایران و تاجیکستان شاهد هستیم و در تلاش هستیم که از تمامی ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره‌وری لازم را داشته باشیم.

محمد حسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عدم امکان سیر واگن های ایرانی در شبکه ریلی کشورهای سی.آی. اس  مهمترین دلیل کمبود واگن برای صادرات کالا از خراسان رضوی است و  صدور مجوز تامین واگن برای اشخاص و شرکتهای مختلف زمینه ساز افزایش قیمت واگن و در نتیجه افزایش هزینه های صادرات در استان شده است.

وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکل کمبود واگن در استان تصریح کرد: تمدید نکردن هرگونه مجوز واردات برای واگن صادراتی از اول خرداد ماه امسال، تامین واگن صادراتی و زیرساخت مناسب حمل ریلی توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی اظهار داشت: لازم است اخذ هر گونه تصمیم گیری و ارائه مجوز برای تامین واگن توسط بخش خصوصی با نظر کمیته نظارت بر سیاستگذاری تامین و توزیع واگن مستقر در راه آهن با توجه به سهم صادراتی استان در حوزه صادرات ریلی کشور، انجام گیرد.

روشنک افزود: مشکلات حمل ریلی کالا به تاجیکستان به دلیل مخالفت دولت ترکمنستان با ترانزیت ریلی از مسیر این کشور است لذا پیشنهاد می شود توافقی بین راه آهن ایران و راه آهن ازبکستان مبنی بر تعویض بارنامه واگن بدون تخلیه و بارگیری به دلیل هزینه های زیاد آن منعقد شود و این توافق نامه تا زمانی که روابط دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان به روال عادی برگردد، ادامه داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری تین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *