اضافه شدن این بند به شرح وظایف راهبردی ۲۴ گانه سازمان بنادر و دریانوردی موجب می‌شود سلسله عملیات و فعالیت‌های ضروری و الزامی نهفته در وظایف پسکرانه‌ای با بنادر نهادینه و قوانین و مقررات و بایدها و نبایدهای دیگر متاثر از وجود بازیگران اصلی دولتی نظیر سازمان گمرک٬ راه‌آهن و … در این مفهوم «جدید» به‌خوبی طراحی٬ قانونی و عملیاتی شود تا این مفهوم را هم اثربخش و مهمتر از آن، کارآمد تجارت خارجی و نهایتا اقتصادی نماید.

بنادر خشک چگونه اثربخش و کارآمدتر می‌شوند؟

یک کارشناس حوزه بنادر و دریانوردی معتقد است: با توجه به ابعاد و زمینه‌های گسترده عملیاتی و مدیریتی حاکمیتی اثرات «بنادر خشک» باید بندی به شرح وظایف راهبردی ۲۴ گانه سازمان بنادر و دریانوردی اضافه شود.

به گزارش تین‌نیوز، پرویز باورصاد با بیان این مطلب تاکید کرد: ابعاد و زمینه‌های گسترده عملیاتی و مدیریتی-حاکمیتی اثرات «بنادر خشک» در رابطه با تاثیر متقابل اقتصاد و تجارت بنادر و پسکرانه‌ها٬ به‌گونه‌ای است که باید بندی به شرح وظایف راهبردی ۲۴ گانه سازمان بنادر و دریانوردی اضافه شود.

وی این مطلب را پس از آن بیان کرد که خبری از قول «محمد راستاد» رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در شبکه‌های اجتماعی منتشر که وی در آن تاکید کرده بود «برنامه توسعه پس کرانه‌های بنادر کشور یکی از دستور کارهای مهم این سازمان است و بنادر نمی‌توانند فقط متکی به اسکله و محوطه نگهداری کالا باشند و نیاز به پسکرانه‌هایی دارند که در آنجا فعالیت‌های ارزش افزوده و مراکز توزیع و لجستیکی شکل بگیرد»

باورصاد افزود: اضافه شدن این بند به شرح وظایف راهبردی ۲۴ گانه سازمان بنادر و دریانوردی موجب می‌شود سلسله عملیات و فعالیت‌های ضروری و الزامی نهفته در وظایف پسکرانه‌ای با بنادر نهادینه و قوانین و مقررات و بایدها و نبایدهای دیگر متاثر از وجود بازیگران اصلی دولتی نظیر سازمان گمرک٬ راه‌آهن و … در این مفهوم «جدید» به‌خوبی طراحی٬ قانونی و عملیاتی شود تا این مفهوم را هم اثربخش و مهمتر از آن، کارآمد تجارت خارجی و نهایتا اقتصادی نماید.

او اظهار کرد: این نوع عملیات جدید در دنیای اقتصاد و تجارت خارجی پیشرفته صرفاً متغیری وابسته به ظرفیت و حفظ باراندازهای درون بندری است که برای قطع وابستگی توقف خارج از قرارداد کشتی‌ها برای واردات یا صادرات ایجاد می‌شوند و بنابراین هماهنگی و همکاری بی‌قید و شرط بازیگران اصلی دروازه‌ای تجارت خارجی مورد تاکید است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: مطمئن هستم تیم مدیریت کلان و خرد امروز سازمان بیش از هر زمان دیگری! به اقدامات و اجراییات زمان بوم تجارت خارجی کشور که ممکن است حجم کار فعلی را سه یا چهار برابر کرده و بر عملکردهای اسفناک دهه اول پنجاه یا بعد از جنگ تحمیلی را با پرداخت بیش از دو میلیارد دلار دموراژ مسلط است و عواقب احتمالی را متوجه است!

باورصاد گفت: بنابراین سازمان بنادر باید آن‌قدر از نظر قانونی مسئولیت قانونی تصریح بالادست سازمان‌های بازیگر رسالت قانونی داشته باشد که «دروازه های گمرکی خروج کالای بنادر «تر» را همان دروازه‌های بنادر خشک» قلمداد کرده و به‌روشنی بیان و تبیین نماید تا در عمل مواجه با مشکلات تلخ تجربه شده نگردد.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته تاکید کرد: برنامه توسعه پس کرانه‌های بنادر کشور یکی از دستور کارهای مهم این سازمان است.

 محمد راستاد با اشاره به اینکه بنادر نمی توانند فقط متکی به اسکله و محوطه نگهداری کالا باشند و نیاز به پسکرانه‌هایی دارند که در آنجا فعالیت‌های ارزش افزوده و مراکز توزیع و لجستیکی شکل بگیرد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین بنادر ما اکنون از نظر دارا بودن پسکرانه‌های مناسب، بندر امام خمینی(ره) در استان خوزستان است که حدود ۱۱ هزار هکتار از محوطه‌هایش به مرور در فازهای توسعه‌ای بندر قرار می‌گیرد و تاسیسات تولیدی و ارزش افزوده خوبی در پس کرانه بندر امام شکل گرفته است.

 وی با بیان این‌که در بندر امیرآباد هم با ۱۰۶۰ هکتار محوطه، شرایط مناسبی برای ساخت کارگاه های تولیدی و کارخانجات به‌وجود آمده است، گفت: در خصوص مهمترین بندر در استان هرمزگان یعنی بندر شهیدرجایی نیز ۲۴۰۰ هکتار از اراضی با همین رویکرد در حال الحاق به اراضی موجود بندر است تا فعالیت‌های صنعتی، تولیدی، ارزش افزوده‌ای و مراکز لجستیکی آن سامان گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در بندر چابهار علاوه بر اراضی موجود بندر و زیرساخت‌هایی که انجام شده مراحل الحاق ۴۰۰ هکتار در پسکرانه بندر در دستور کار است.

راستاد با اشاره به این‌که در بندر بوشهر با توسعه بندر از سایت موجود به سایت جدید در جزیره نگین، امکان توسعه پس کرانه‌ها تا ۴۰۰ هکتار فراهم شده است، گفت: سازمان بنادر با رویکرد الحاق اراضی پسکرانه‌ای و پشتیبانی در صدد است بنادر موجود، به بنادر نسل سوم ارتقا پیدا کند.

منبع : پایگاه خبری تین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *