با هدف برنامه ریزی و بررسی های فنی، در خصوص احداث دهکده لجستیک جهرم، مدیران کل لجستیک و دفتر مهندسی زیر بنایی راه آهن و مدیرکل راه آهن فارس از محل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان جهرم بازدید کردند و جلسه ای نیز برگزار شد.

در این جلسه که آقای دکتر رضایی نماینده مردم شریف جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت گفت: با توجه به موقعیت و قابلیت های شهرستان جهرم احداث دهکده لجستیک در کنار منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی جهرم رشد اقتصادی را برای این شهرستان در پی خواهد داشت و ظرفیت اقتصادی جدیدی نیز برای استان فارس ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم نیز که در این جلسه حضور داشت جهت مشارکت در احداث دهکده لجستیک در کنار منطقه ویژه و پتروشیمی اعلام آمادگی کرد و گفت: در فاز اول حدود ۱۰۰ هکتار زمین با امکانات تأسیساتی و زیرساخت های اولیه برای راه اندازی دهکده لجستیک در نظر گرفته ایم و انتظار داریم که با راه اندازی دهکده لجستیک حمل ریلی برای محصولات و فرآورده های منطقه ویژه و پتروشیمی فراهم شود.

حسن زاده مدیرکل لجستیک راه آهن ضمن اشاره به اینکه احداث و راه اندازی تعدادی از دهکده ها و مراکز لجستیکی به راه آهن محول شده است گفت: راه آهن ج.ا.ا در زمینه احداث این مراکز لجستیک برنامه ریزی و مطالعات لازم را انجام و در تعدادی از آنها نیز کار اجرایی را شروع کرده است.

وی ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت ها و تأسیسات اولیه و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی جهت احداث پایانه های کالا و کانتینر و نظارت بر عملکرد آنها در مراکز مذکور از وظایف راه آهن است که باید با مساعدت و کمک مسئولین استانی و بخش خصوصی انجام پذیرد

حسن زاده گفت: جانمایی مراکز لجستیکی باید با در نظر گرفتن شرایط ، استانداردها و مقررات راه آهن جهت اتصال شبکه ریلی به آنها باشد.

وی ادامه داد: برای تسریع در روند احداث دهکده لجستیک جهرم کمک مسئولین در تحویل زمین و اخذ مشاور می تواند کمک شایانی بکند.

وحید علی قارداشی مدیرکل دفترمهندسی زیر بنایی راه آهن نیز گفت: در طرح جدید توسعه خطوط ریلی فارس که شیراز را به جهرم و گلگهر متصل می کند و توسط مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است با توجه به داشتن صنایع مختلف در شهرستان جهرم، احداث لجستیک در این شهرستان می تواند نقش موثری داشته باشد.

وی هم چنین گفت: ساخت راه آهن سراسری توسط مجموعه معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل انجام می شود و چنانچه راه آهن در حال ساخت به مراکز جذب و تولید بار نزدیک تر با‌شد صرفه اقتصادی بهتری دارد، که تمامی این موضوعات در طرح اتصال شهرستان جهرم به خط ریلی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: احداث دهکده لجستیک رونق منطقه ویژه اقتصادی را نیز بیشتر خواهد کرد و چنانچه بخواهیم برای ساخت این مرکز از اعتبارات محدود عمرانی استفاده کنیم شاید سالها به طول بینجامد لذا این کار باید با همکاری سرمایه گذار انجام شود.

منطقه ویژه اقتصادی جهرم که یکی از پنج منطقه ویژه مصوب در استان فارس است، در جاده شیراز به جهرم و در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شهر جهرم واقع شده است. مطالعات جامع این منطقه ویژه در سال ۱۳۹۱ و با هدف گسترش حوزه صنعت و افزایش اشتغال در این منطقه آغاز شد. این منطقه ویژه زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با گرایش تجاری – صنعتی در قالب ۲ فاز راه اندازی خواهد شد. فاز نخست آن در فضایی به وسعت حدود ۷۳ هکتار و فاز دوم آن در زمینی به مساحت حدود ۲۶۶ هکتار و در مجموع این منطقه ویژه اقتصادی در ۳۳۹ هکتار آماده بهره برداری خواهد شد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *