به‌منظور تسهیل تردد قطارهای مسافری و باری در منطقه لرستان، بلاک قارون– بیشه تا پایان آذرماه به صورت کامل بازسازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رحمت رحمت نژاد مدیرکل راه‌آهن لرستان، با اشاره به اقدامات این اداره کل برای توسعه زیرساخت‌های ریلی گفت: طول بلاک قارون – بیشه ۱۶.۵ کیلومتر است که با توجه به وجود تونل‌های طویل، قوس‌های زیاد و عدم دسترسی راه جاده‌ای یکی از صعب‌العبورترین بلاک‌های راه‌آهن کشور به شمار می‌رود، با این‌وجود، پیش‌تر عملیات بازسازی ۳.۵ کیلومتر از این مسیر در مدت پنج روز مسدودی محور انجام شد.

وی با توجه به سخت گذر بودن مسیر، این میزان بازسازی را یک رکورد دانست و افزود: به‌طور متوسط برای بازسازی هر کیلومتر از مسیر یاد شده، بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است و در صورت اجازه مسدودی خط، امیدواریم تا پایان آذرماه ۹۷ بازسازی کامل این بلاک انجام شود.

مدیرکل راه‌آهن لرستان در مورد دلیل محدودیت در اجازه مسدودی این خط گفت: مسدودی‌های درازمدت در این مسیر موجب اختلال در حمل‌ونقل ریلی محور تهران- جنوب می‌شود و از این رو، با توجه به حجم جابجایی بار و تعداد سفرها، این تصمیم گرفته می‌شود.

وی گفت: از مجموع ۱۵۵ کیلومتر راه‌آهن ناحیه لرستان واقع در محور سراسری تهران- جنوب، تمامی مسیرها به‌جز این مسیر بازسازی‌شده، که با پایان این بازسازی، سرعت و ایمنی در این مسیر افزایش‌یافته و احتمال بروز حوادث ریلی کاهش می‌یابد.

تطویل خطوط ایستگاه مؤمن آباد

از سوی دیگر مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: یکی از برنامه‌های این اداره کل در سال ۹۷ تطویل خطوط ایستگاه مؤمن آباد از ۳۵۰ متر به ۸۰۰ متر بوده که این امر موجب اعزام و قبول قطارهای متراژی در این منطقه شده است.

رحمت نژاد با بیان اینکه جلسات متعددی برای اتصال مجتمع صنعتی آلیاژ در مؤمن آباد به ریل صورت گرفته است، افزود: چنانچه این مذاکرات به نتیجه برسد، زیرسازی خطوط فرعی به عهده این مجتمع خواهد بود.

وی با بیان اینکه جابجایی سوزن‌های ایستگاه‌های مؤمن آباد، دربند و رودک به‌منظور اجرای پروژه CTC از دیگر اقدامات انجام‌شده این اداره کل در ۶ ماه ابتدای سال جاری است، اضافه کرد: نصب ۹ دستگاه سوزن‌های تراورس بتنی ایستگاه تنگ هفت، تعمیرات اساسی سوزن‌های ایستگاه‌ها، پروژه تغییر مسیر رودخانه جهت جلوگیری از آب شستگی و تخریب خاکریز و ابنیه راه‌آهن از جمله اقدامات انجام‌شده این اداره کل است.

تلاش برای جذب بار جدید

مدیر کل راه‌آهن لرستان در مورد برنامه‌های این اداره کل برای افزایش جذب بارهای ریل پسند، گفت: تلاش می‌کنیم تا ۳۶ هزار تن بار از کارخانه سیمان دورود به روی ریل منتقل کنیم که برای این منظور واگن‌های لبه‌کوتاه را افزایش داده و تعداد آن‌ها را از ۶ واگن به ۱۲ واگن رسانده‌ایم.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *