امیررضا طاهریان، مدیرعامل شرکت سمند ریل ضمن اعلام این مطلب گفت: احداث بار‌انداز آپرین در قالب تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک شرکت راه‌آهن و ایران خودرو و در راستای مفاد ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که موکد بر توسعه حمل‌ونقل ریلی است انجام شد. در راستای اجرایی کردن این بخش از سیاست‌ها و پیرو جلسات متوالی مدیران‌عالی دو سازمان، توافقاتی حاصل شد که زمینه‌ساز تنظیم تفاهم‌نامه‌ای برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های لجستیک ریلی شد و احداث بارانداز لجستیکی آپرین مقدمه‌ای بر اجرایی کردن این توافق‌نامه بوده است.

وی افزود: نظریه اولیه احداث این بارانداز، واقع در اراضی ایستگاه ریلی آپرین به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر خشک مجاور پایتخت، در سال ۱۳۹۵ در جلسات مشترک مدیران‌عالی راه‌آهن و ایران‌خودرو شکل گرفت. چارچوب این نظریه شامل سرمایه‌گذاری اقتصادی از سوی سرمایه‌گذار، احداث تسهیلات و محل انبار برای محمولات جنرال کارگو و کانتینری بود. حتی در همان زمان مزایده عام در سطح بین‌المللی توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی برگزار و منجر به عقد قرارداد بلندمدت شد که متاسفانه تحت‌تاثیر تحریم‌ها، نتایج عملیاتی آن با تاخیر مواجه شد، ولی وجود محمولات ایران خودرو به‌عنوان جریانی که اصولا دچار رکود و توقف نمی‌شود، ورود سمند ریل به‌عنوان دپارتمان تخصصی ریلی ایران خودرو را به این حوزه اجتناب‌ناپذیر می‌کرد. طاهریان در ادامه گفت: سمندریل پس از مذاکرات فشرده و طولانی و عقد قرارداد بلندمدت با راه‌آهن، عملیات احداث فضای انبار مسقف و غیرمسقف در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع را آغاز کرد که عملیات اجرایی فاز نخست آن در زمستان ۱۳۹۷ به اتمام رسید. پس از طی دوره تحویل موقت، افتتاح رسمی آن در ۲۰ بهمن ۹۸ با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی، مدیرعامل محترم راه‌آهن، مدیرعامل محترم ایران‌خودرو و مدیران‌عالی دو طرف محقق شد.

وی درباره مزایا و ظرفیت بالقوه بارانداز آپرین گفت: بهره‌برداری از بارانداز آپرین دارای نتایج مستقیم در افزایش حمل ریلی و نتایج غیرمستقیم در حوزه افزایش ظرفیت در انبارداری اقتصادی است. در فاز اول، ظرفیت سالانه حمل ریلی محمولات فولادی مورد نیاز ایران خودرو از تولیدکنندگان داخلی را تا سقف ۲۵۰ هزار تن افزایش می‌دهد و در فاز دوم امکان افزایش ظرفیت تا سقف ۳۵۰ هزار تن و درنهایت تبدیل آپرین به‌هاب محموله‌های فولادی ایران خودرو وجود دارد. در میان‌مدت نیز با توجه به تمرکز ادوات، تجهیزات لجستیک و منابع انسانی شاغل با مهارت‌های مهندسی لجستیک، خدماتی مانند تخلیه، بارگیری و بازگشایی محمولات کانتینری نیز قابل انجام است.

مدیرعامل سمند ریل افزود: بار انداز آپرین، کرایه حمل محموله‌ها را برای ایران خودرو و صاحبان کالا به میزان تقریبی ۲۰ تا ۳۵درصد کاهش می‌دهد، همچنین در سطح ملی نیز نتایج چشمگیری را حاصل می‌کند.همه مطلع هستیم که مزایایی همچون ظرفیت‌ بالا، مصرف‌ انرژی‌ و آلودگی‌ کم، نرخ‌ کرایه پایین‌ و ایمنی‌ نسبت‌ به‌ سایر وسیله‌های‌ حمل‌ونقل‌،‌ موجب شده تا راه‌آهن به‌عنوان یک وسیله ایمن و با صرفه ارتباطی شناخته شود. از سویی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، طبق آمار میزان کشته شدگان جاده‌ای ۳۳۰ برابر بخش ریلی است و به عبارت دیگر ۷/ ۹۹ درصد این شاخص به حوزه جاده‌ای و کمتر از ۳/ ۰ درصد آن به حوزه ریلی اختصاص می‌یابد.

 همچنین مقایسه شاخص مصرف سوخت در حوزه ریلی و جاده‌ای از نسبت ۱ به ۶ و شاخص متغیر آلایندگی از نسبت ۱ به ۲۰ حکایت دارد که برآیند همه این موارد کارنامه موفق حوزه ریلی را نشان می‌دهد. از سویی بارانداز آپرین مقیاس قابل اعتمادی را جهت پیاده‌سازی خدمات قابل ارائه یک پارک لجستیک به بازرگانان و صاحبان کالا فراهم می‌نماید.وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین مدیران‌عامل راه‌آهن و ایران خودرو در حاشیه افتتاح فاز اول بارانداز آپرین گفت: این تفاهم‌نامه، حاصل جلسات متوالی مدیران و کارشناسان دو طرف در حوزه‌های متفاوت زیرساختی، حمل و بهره‌برداری، فعالیت‌های برون‌مرزی، امکان استفاده متقابل از ظرفیت‌های مهندسی و ساخت طرفینی بوده است. این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد سازوکار برای افزایش بهره‌وری ناوگان ریلی و کاهش زمان سفر محمولات باری، ایجاد سازوکار توسعه زیرساخت ریلی در سایت‌های تولید ایران خودرو خراسان و ایران خودرو تبریز، اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه حمل‌ریلی بین‌المللی محمولات کانتینری ایران خودرو و انتقال تجربه، بومی‌سازی و تشریک تجربیات عملیاتی در حوزه ساخت قطعات منعقد شد و در بخش عمده‌ای از توافقات سمندریل به نمایندگی از گروه صنعتی ایران خودرو عهده‌دار پیگیری و اقدام اجرای عملیاتی به اتفاق دوایر ذی‌ربط در شرکت راه‌آهن است.

مدیرعامل شرکت تخصصی ریلی ایران خودرو درباره افزایش بهره‌وری ناوگان ریلی گفت: اگر زمان حمل یک محموله در فرآیند حمل کاهش یابد، مثلا نصف شود، به این معنا است که شما با یک وسیله حمل دو بار حمل انجام داده و بهره‌وری ناوگان را افزایش داده‌اید. تشکیل یک قطار و انجام فرآیند حمل ریلی دارای پارامترهای گوناگون و عوامل تاثیرگذار متنوعی در مبدا، مسیر و مقصد است. به‌عنوان مثال، زمانی که قراراست یک محموله کانتینری از بندر شهید رجایی در بندرعباس به‌صورت ریلی بارگیری و حمل آن آغاز شود، سازمان‌ها و سامانه‌های فعال و دخیل در این فرآیند همگی باید ضمن هماهنگی و بهنگام بودن، فعالیت‌شان را به‌طور معین و به موقع انجام دهند.طی جلسات فشرده و نتیجه‌بخش در سطح کارشناسی و مدیریتی، از ۵ بهمن ۹۸ امکان برقراری قطار باری منظم از بندرعباس به آپرین و بالعکس فراهم شد تا زمان سفر به نصف کاهش یافته و در نتیجه بهره‌وری ناوگان به دو برابر افزایش یابد. این فرآیند مستمر خواهد بود و اجرای طرح استخر ناوگان یا WAGON POOL با محوریت سمند ریل در حوزه کانتینری از دیگر مفاد تفاهم‌نامه بوده است.