با حضور مدیران عامل راه آهن های ایران و ترکیه، اجلاس دوجانبه توسعه همکاریهای حمل و نقل ریلی بین دو کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، « سعید رسولی » مدیرعامل راه آهن در این اجلاس گفت: اتصال ریلی دو کشور همسایه از طریق منطقه مرزی چشمه ثریا و کارس در توسعه مبادلات ریلی بین ایران و ترکیه نقش ارزشمندی خواهد داشت.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهارداشت: پیشنهاد ما این است که برای اجرایی شدن اتصال خطوط ریلی دو کشور نشست کارشناسی دو طرف ظرف یک ماه آینده در تهران برگزار شود تا راهکار عملی شدن این مهم نهایی شود.

رسولی راه اندازی قطار مسافری بین تهران و آنکارا را دومین پیشنهاد ایران برای توسعه همکاریهای ریلی بین ایران و ترکیه مطرح کرد و افزود: تهران آمادگی دارد با راه اندازی این خط ریلی مسافری بین ایران و ترکیه مسافران و گردشگران دو کشور در این مسیر جابجا شوند و پیشنهاد ما این است که نشست کارشناسی آن در تهران برگزار شود.
وی خواستار تردد قطارهای باری و مسافری کشورهای آسیای میانه از طریق خطوط ریلی ایران به ترکیه شد و افزود: در صورتی که نشست کارشناسی این پیشنهاد ایران در ترکیه برگزار شود با نهایی شدن این پیشنهاد تفاهم نامه ای بین ۶ کشور ایران ، ترکیه ، ترکمنستان ، ازبکستان ، قزاقستان و تاجیکستان به امضا برسد تا تردد قطارهای کشورهای آسیای میانه در خطوط ریلی ترکیه آغاز شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن خواستار اتصال سیستم های کامپیوتری قطارهای باری و مسافری در خطوط ریلی دو کشور شد و افزود: شرکت راه آهن آمادگی دارد میزبانی نشست کارشناسی عملی شدن این پیشنهاد را در تهران برگزار کند.
رسولی بیان کرد: برای توسعه مناسبات اقتصادی، افزایش میزان حمل بار در خطوط ریلی بین ایران و ترکیه به یک میلیون تن در سال بین دو کشور ضروری است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با حضور مدیران عامل شرکت های ریلی و صاحبان کالا نشست کارشناسی آن در ترکیه برگزار شود.

در ادامه این اجلاس « علی احسان اویگون » مدیرعامل راه آهن دولتی ترکیه با اشاره به اهمیت توسعه همکاریهای ریلی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: مسئولان حمل و نقل ریلی دو کشور به توسعه پایدار همکاری های ریلی نگاه مثبتی دارند و امیدواریم با توسعه این همکاری ها به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
رئیس هیات مدیره شرکت راه آهن دولتی ترکیه بیان کرد: ترکیه برای افزایش تبادلات تجاری از طریق خطوط ریلی با ایران اهمیت زیادی قایل است و هدف ترکیه در این راستا ترانزیت کالا از اروپا به طرف ایران است.
وی با بیان اینکه راه آهن دولتی ترکیه برای قطارهای باری ایران معافیت ۷ روز در نظر گرفته است، گفت: در صورتی که راه آهن ایران نیز به ما تخفیفی در نظر بگیرد در این صورت تردد واگن های ترکیه به طرف ایران افزایش خواهد یافت و اگر به ما تخفیف در نظر گرفته نشود تردد واگن های ترکیه به ایران توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه آهن دولتی ترکیه بیان کرد: پیشنهاد ما این است که نشست های کارشناسی ایران و ترکیه مذاکرات خود را آغاز و پس از نهایی شدن توافقات مورد نظر تفاهم نامه های آن بین دو کشور به امضا برسد.
وی تاکید کرد: توسعه خطوط ریلی و افزایش تردد قطارهای مسافری و باری بین ایران و ترکیه به توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه کمک می کند تا ملت های دو کشور بتوانند با آرامش و اطمینان بیشتری زندگی کنند و اگر ما بتوانیم خطوط ریلی ایران و ترکیه را به یکدیگر وصل کنیم زمینه های توسعه مناسبات دو جانبه بین دو کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *