معاون اداره کل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن از اجرای مانور ریل-بندر با ۱۳۰ واگن و ۲۰۰ کانتینر در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه در بندر شهید رجایی خبر داد.

صادق تخمه‌چی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری مانور ریل-بندر در بندر شهید رجایی اظهار داشت: این مانور با ۱۳۰ واگن و ۲۰۰ کانتینر  در راستای دستیابی به هدف‌ شناسایی و افزایش سهم راه‌آهن در جابه جایی بار‌های بنادر کشور طی روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

وی افزود: از ظرفیت ۸۰ میلیون تن TEU بندر شهید رجایی که سال گذشته به واسطه تحریم‌ها به ۶۷.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده بود، ‌سهم راه‌آهن در مجموع تنها ۱۰ درصد و در حمل‌ کانتینری پایین تر است.

معاون امور حمل‌ونقل داخلی اداره کل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن در خصوص فرایند اجرایی مانور ریل‌-بندر نیز گفت: این مانور پس از مشخص شدن ماهیت محموله و صدور پروانه توسط گمرک آغاز می‌شود. به‌طوریکه محموله با مشخصات گمرکی مشخص، توسط واگن‌های تامین شده از سوی راه‌آهن و کانتینرهای صاحب کالا انجام می‌گیرد.

تخمه چی با اشاره به ماهیت ریلی عمده بارهای موجود در بنادر کشور بیان داشت: افزایش سهم ریل در بندر، وابسته به عملیات گمرکی، عملیات تخلیه و بارگیری،  تمایل صاحب کالا به انتخاب شیوه حمل ریلی (که کرایه و زمان سیر باید نسبت به مد جاده‌ای منطقی باشد) دارد.

وی با اشاره به نفوذ ریل در بندر شهید رجایی گفت: در داخل بندر شهید رجایی علاوه بر دو محوطه «کانشیپ» و «بیکران قشم» که هر کدام سه خط و در مجموع از ۶ خط با قابلیت واگذاری واگن برای بارگیری و تخلیه برخوردار هستند. تعدادی از محوطه‌های خصوصی نیز به خط ریلی مجهز هستند.

معاون اداره کل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن همچنین به وجود قطارهای برنامه‌ای برای بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در صورت وجود  محموله کالا برای حمل، قطار برنامه‌ای هر روز ساعت ۲:۲۰ بامداد از بندر‌عباس در ایستگاه انشعاب بندرعباس به مقصد تهران در ایستگاه آپرین اسلامشهر ایجاد شده است.

تخمه‌چی در ادامه از پیگیری «بارنامه سراسری» خبر داد و گفت: یکی از ویژگی‌های بارنامه سراسری ثبت مقصد نهایی (ایستگاه راه‌آهن) در خاک کشور مقصد به جای درج نام بندر و جلوگیری از تغییر شیوه حمل مورد نظر صاحب کالا است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *