ریل

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس از انعقاد قرارداد مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی احداث خط آهن جلفا – چشمه ثریا در کشور ترکیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،ایرج حاتمی با اعلام اینکه این طرح مطالعاتی با هزینه ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی سازمان منطقه آزاد ارس و در ۱۸ ماه اجرا می شود، گفت: این طرح راه آهن ایران را به اروپا متصل می کند.

وی در زمینه مزایای احداث این خط آهن، تاکید کرد: با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک شاه بندر و مرکز بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود، افزود: در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار بررسی و با این کار خط آهن ارس به طور مستقیم به ترکیه و اروپا متصل می شود.

حاتمی با اشاره به اینکه دولت نیز از این طرح حمایت می کند و این مسیر جزو گزینه های مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی است، یادآوری کرد: ترکیه نیز خط آهن خود را تا چشمه ثریا گسترش می دهد و به محض اتمام احداث این مسیر ۱۴۷ کیلومتری، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد.

وی اعلام کرد: جذب سرمایه گذار برای احداث این خط آهن به محض اتمام مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، آغاز خواهد شد تا ایران بدون نیاز به گذر از نخجوان به طور مستقیم از طریق ترکیه به اروپا متصل شود.

به گزارش روابط عمومی منطقه آزاد ارس ، این متطقهبا بیش از ۵۰ هزار هکتار وسعت در حاشیه رودخانه مرزی ارس در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است. 

در این منطقه دو گذرگاه مرزی رسمی و گمرک های جلفا و نوردوز وجود دارد و فاصله آن تا خاک ترکیه نیز کمتر از ۱۵۰ کیلومتر است.

احداث خط راه آهن از جلفا به عنوان قلب تپنده منطقه آزاد ارس تا خاک ترکیه، می تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلی ترانزیت ریلی اروپا و منطقه قفقاز تبدیل کند؛ خط آهن جلفا – تبریز نیز با ۱۰۲ سال قدمت ریال قدیمی ترین خط آهن ایران محسوب می شود که برقی و در زمان حاضر فعال است.

تفاهم نامه همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای احداث خط آهن جلفا – پلدشت – چشمه ثریا، هفتم مهر ماه امسال امضا شده بود و اکنون به فاصله پنج ماه، مطالعات امکان سنجی آن آغاز می شود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *