نقش مهم مانور ریل – بندر در ارتقای کیفیت حمل و نقل ترکیبی

عفیفی پور گفت: با توجه به اولویت‌های دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی بابت استفاده حداکثری از ریل در بحث حمل و نقل ترکیبی این مانور در نهم و دهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درخصوص برگزاری مانور ریلی کانتینری در بندر شهید رجایی در نهم و دهم اردیبهشت ۱۳۹۸ با اشاره به شعار این مانور که «توسعه ارتباط ریل – بندر در راستای رونق تولید» است، اظهار کرد: با توجه به اولویت‌های دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی بابت استفاده حداکثری از ریل در بحث حمل و نقل ترکیبی این مانور در تاریخ‌های ذکر شده برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های ایجاد شده در بندر شهید رجایی طلب می‌کند که هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های مرتبط مثل کشتیرانی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن هرمزگان ایجاد شود تا کار با شرایط بهتری انجام بگیرد. در همین خصوص برای ایجاد این هماهنگی و اینکه بتوانیم در شرایط بهتر و مطلوب‌تر بار بیشتری را با ریل انتقال دهیم، این مانور طراحی شد.

عفیفی پور افزود: در این طراحی به دنبال شناسایی نقاط ضعف در هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط از جمله راه‌آهن، سازمان بنادر و گمرک هستیم تا در سیر مدیریت قطارها در بندر با این تمرین موارد مورد نظر بررسی و شناسایی بهتری داشته باشیم.

کاهش هزینه های ریل در بندر شهید رجایی در راستای ترغیب صاحبان کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درخصوص مزایای ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص ترغیب صاحبان کالا بابت استفاده از حمل و نقل ریلی به خصوص در بندر شهید رجایی گفت: در این خصوص تلاش ما این بوده که هزینه‌های ریل در داخل بندر کاهش پیدا کند. به همین خاطر تقریبا همه ترمینال‌های اختصاصی داخل بندر شهید رجایی از طریق ریل به شبکه سراسری ریلی کشور متصل شده‌اند.

وی افزود: در همین زمینه در بندر شهید رجایی یک شبکه ریلی داخلی ایجاد شده است تا از داخل ترمینال‌های اختصاصی بارهای صادراتی تخلیه و بارهای وارداتی روی ریل گذاشته شوند و به این طریق یک جابه‌جایی مضاعف را ایجاد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر یک ترمینال ریلی کانتینری ایجاد کرده‌ایم که ظرفت ۷۰۰ هزار (TEU) دارد و توسط بخش خصوصی ایجاد شده است. این ترمینال در نزدیک‌ترین نقطه به ترمینال‌های اصلی ایجاد شده است که این ظرفیت سالانه را دارد.

عفیفی‌پور با اشاره به ایجاد یک ایستگاه موقت تخلیه مواد نفتی در بندر شهید رجایی اظهار کرد: با ایجاد این ایستگاه موقت تخلیه مواد نفتی در بندر شهید رجایی امروز پالایش‌های بزرگ کشور مستقیم به مخاطن نفتی بندر وصل هستند. از این طریق بار صادراتی پالایشگاه‌ها مستقیما با تانکرهای ریلی روی ریل آورده شده و از همانجا در مخازن نگهداری تخلیه و سپس وارد کشتی‌ها شده تا ارسال شوند.

وی ادامه داد: درادامه طرح‌های تشویقی یکسری مشوق‌ها به ترمینال‌های اختصاصی به خصوص آن‌هایی که کانتینر پر نگه می‌دارند، داده شده است. این تشویق‌ها ایجاد ترغیب کرده تا کانتینرهای پر هرچه بهتر، بیشتر و زودتر بارگیری و روی واگن‌ها از بندر خارج شوند. این موارد چند کاری است که در حوزه ارزان‌سازی فعالیت حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی ایجاد شده است.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید در این مجموعه اقدامات راه‌آهن تاثیر بیشتری می‌تواند داشته باشد. یکی از این موارد ارتباط با شرکت‌های کشتیرانی برای صدور بارنامه اساسی از مبدا حمل بار است تا مشخص شود قرار است با واگن در مسیر ریلی منتقل شود. به همین خاطر یکی از مواردی که در این مانور که در نهم و دهم اردیبهشت برگزار می‌شود به عنوان یک هدف دنبال می‌شود جمع‌بندی برای ایجاد بارنامه سراسری است.

افزایش ۱.۵ برابری ظرفیت بندر رجایی طی دو سال آینده

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به ظرفیت انبارهای بندر شهید رجایی در بحث ترانزیت بار اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که ازلحاظ پسکرانه در بندر شهید رجایی وجود دارد در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا موجود است.

وی افزود: در همین زمینه با توجه به اراضی و زیرساخت‌های ایجاد شده، در حال ساخت ۳۴۰۰ متر اسکله کانتینری در فاز ۳ هستیم و قرار است ۳ اسکله نفتی هم ظرف دو سال آینده ساخته شود که ظرفیت‌مان را ۱.۵ برابر می کند. با این افزایش میزان ظرفیت بندر شهید رجایی به حدود ۱۵۰ میلیون تن خواهد رسید. در همین خصوص از لحاظ انبار برای نگهداری کالا، تخلیه و بارگیری و همچنین تجهیزات و فضای عمومی موردی در بندر شهید رجایی وجود ندارد.

پیگیری جذب سرمایه گذار در راه اندازی شهر لجستیکی بندر شهید رجایی

اله مراد عفیفی پور با اشاره به دیگر موارد توسعه‌ای در بنادر استان هرمزگان اظهار کرد: در این زمینه یکی از موارد الحاق ۲۴۰۰ هکتار اراضی به بندر شهید رجایی است که تحت عنوان شهر لجستیکی کار روی آن در حال انجام است. در این خصوص با سرمایه‌گذاران زیادی مذاکره داشته‌ایم و در بازدیدهای آنها به دنبال این هستیم که برای راه‌اندازی شهر لجستیکی سرمایه‌گذار جذب شود.

وی افزود: در بحض آمایش سرزمینی با توجه به اینکه خود بندرعباس یک شهر لجستیک محسوب می‌شود حتما باید کار زیرساخت‌های موجود اجرایی شود. در این زمینه کارهای مربوط به سازمان بنادر در حال انجام است و کار دیگر سازمان‌ها نیز باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در بنادردیگر مثل بندر لنگه نیز طرح توسعه‌ای وجود دارد که یکی از آن‌ها اضافه کردن پسکرانه و ایجاد مسیر جدید دسترسی به بندر و اراضی پسکرانه ملحق شده است. در این خصوص امیدوارهستیم این کار را در سال ۹۸ انجام دهیم و اراضی مورد نظر را به بندر ملحق کنیم.

عفیفی‌پور گفت: در بندر سیریک هم ساخت اسکله‌اش تشریفات نهایی‌اش را سپری می‌کند تا بتوانیم پیمانکار سازنده این طرح را شناسایی و ظرف یکی، دو ماه آینده عملیات اجرایی بندر شروع شود. یکسری طرح توسعه هم در بندر تیار در شرق استان هرمزگان تدارک دیده شده است که کارهای آن در حال انجم و پیگیری است. در سواحل مکران هم بحث مطالعاتی داریم که اطلاعات آن حتما اعلام خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.