۸۰ درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده است/خراسان رضوی رتبه اول جابه‌جایی ریلی برون‌شهری کشور را دارد.
مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: باوجود گلایه‌مندی‌های موجود در بخش صادرات ریلی باید بگوییم که ۸۰ درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده است.

محمدحسین ضیائی‌مهر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: حمل و نقل بستر شکوفایی اقتصاد هر کشور بوده و اگر خللی در آن ایجاد شود تبعات نامطلوب آن بر تولیدکننده، مصرف‌کننده و صادرکننده اثر منفی می‌گذارد.

وی افزود: بحث برقی‌سازی مسیر مشهد به تهران چند سال است که در حال پیگیری بوده و هزینه اجرای آن ۲ میلیارد دلار است و در پروژه‌هایی که تامین فاینانس خارجی دارد ۱۵ درصد سهم دولت است و سهم دولت ۱۵۰ میلیون دلار و معادل هزار میلیارد تومان بوده که در اواخر سال گذشته با وجود محدودیت‌هایی که بود پرداخت شد و مابقی باید از طرف شرکت چینی طرف‌ قرارداد پیگیری شود که باید تعهدات خود عمل کند.
مدیرکل راه‌آهن خراسان در رابطه با آخرین وضعیت مسیر ریلی مشهد به گرگان، گفت: این پروژه‌ یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت و وزارت راه و شهرسازی بوده و مسئولان ۳ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان نیز به‌طور جد پیگیر اجرای این پروژه ملی هستند.
ضیائی‌مهر تصریح کرد: در بخش باری ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن بار از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا شده که رشدی ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل داشته که از میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن با ۴۲ درصد رشد مربوط به حوزه بین‌الملل بوده است و در مرز ریلی سرخس رشدی ۷۷ درصدی را داشته‌ایم که ۱۲۰ هزار تن آن واردات و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ترانزیتی بوده است و در این ۸ ماهه ۸۳ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بخش صادرات ریلی که گلایه‌ مندی‌ هایی وجود داشته باید بگوییم که ۸۰ درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده است، تاکید کرد: این میزان رشدی ۱۰۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و تنها نیاز صادرکنندگان در بخش واگن‌های مسقف را با وجود ورود هزار دستگاه واگن امدادی جدید نتوانسته‌ایم برآورده کنیم؛ هرچند که ۵۴.۴ درصد آن به صادرکنندگان خراسانی اختصاص داده شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته ۲۰۰ واگن از ازبکستان و هفته‌ای ۵۰ واگن از قزاقستان و ۳۰۰ واگن از تاجیکستان وارد کشور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد آن در داخل استان استفاده خواهد شد و ۵۶ دستگاه واگن مسقف جدید طی دو روز اخیر (۲۱ دستگاه امروز و ۳۵ دستگاه دیروز) تحویل صادرکنندگان داده شده است.

ضیائی‌مهر گفت: درخواست صادرکنندگان تحویل واگن‌های دولتی بود که در برخی موارد باید واگن خصوصی خریداری شود و ما هم راضی به ضرر آن‌ها نیستیم و همکاری لازم را خواهیم داشت؛ نیاز صادرکنندگان در مجموع هزار واگن و در گام نخست ۲۰۰ واگن بوده که ۵۶ واگن آن به طی دیروز و امروز تحویل داده شد و اگر متوسط ۱۵ واگن در هر هفته تحویل شود نیاز آن‌ها به‌صورت کامل محقق می‌شود و سعی و تلاشمان بر ورود با روش دولتی از آسیای میانه و بدون پرداخت هزینه اضافه خواهد بود.
وی افزود: از مجموع صادرات ریلی استان ۶۳ درصد سیمان، ۱۲ درصد مواد صنعتی، ۳ درصد مواد معدنی، ۵ درصد مواد غذایی، ۹ درصد مواد شیمیایی و ۸ درصد مابقی سایر مواد بوده و میزان مقاصد این بارها هم ۷۳ درصد به ازبکستان، ۹ درصد به تاجیکستان، ۶ درصد به ترکمنستان و ۷ درصد به قزاقستان و ۵ درصد مابقی به سایر کشورها بوده است.

وی در رابطه با پروژه برقی‌سازی قطار مشهد ـ تهران یادآور شد: ۲ میلیارد دلار هزینه این پروژه است که ۸۵ درصد آن را باید از طریق تامین منابع مالی خارجی و ۱۵ درصد آن را دولت تامین کند، ۱۵۰ میلیون دلاری را که سهم دولت در این پروژه است، سال گذشته سازمان برنامه و بودجه اختصاص داد و در بانک صنعت و معدن قرار گرفت.

ضیایی‌مهر اضافه کرد: مشکل اینجا بوده که شرکت چینی که طرف قرارداد است باید یک ضمانت‌نامه معتبر بانکی برای دولت بیاورد تا ۱۵ درصد سهم دولت را در اختیارش قرار دهیم که تاکنون ضمانت‌نامه معتبر را نیاورده، اما مسؤولان در حال رایزنی برای حل این مشکل هستند.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *