در لایحه بودجه ۹۸ و در مجموع اعتبارات مندرج در طرح‌های پیوست بودجه شرکت راه‌آهن، ۱.۳ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال ۹۷ محقق شد.

 به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی عضو هیات مدیره راه‌آهن با اعلام این خبر در تشریح جزئیات بودجه بخش ریلی گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ ۲۱.۸ درصد در بخش درآمد گمرکی نسبت به پارسال و در طرح بهسازی ناوگان شبکه ریلی ماده ۷۰، ۴۶ درصد نسبت به سال جاری کاهش داشته‌ایم.

او توضیح داد: اگر چه در لایحه بودجه ۹۸ درآمد گمرکی راه‌آهن ۲۱.۸ درصد و اعتبار طرح بهسازی ناوگان شبکه ریلی ۴۶ درصد کاهش یافته اما رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ریلی موافقت اصولی دارد.
وی با بیان اینکه این تصمیم در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در این رابطه منتظر سیاست‌های ارزی دولت هستیم.
رسولی با اشاره به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای راه‌آهن در چند سال اخیر توضیح داد: بررسی طرح‌های عمرانی چندسال اخیر راه‌آهن و اعتبارات آنها نشان از حمایت دولت از حمل‌ونقل ریلی دارد. هم عدد مصوب راه‌آهن در قانون بودجه افزایش یافته و هم در تخصیص به آن توجه خاص شده است.
او همچنین افزود: طرح‌های پیوست حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در بخش ریلی شرکت ساخت ۱۱ درصد رشد و در بخش جاده‌ای شرکت ساخت ۲۲ درصد رشد و سرجمع در لایحه ۹۸ نسبت به قانون ۹۷، ۱۸ درصد رشد برای شرکت ساخت و منفی ۶ درصد رشد برای سازمان راهداری در نظر گرفته شده است.

روند تصویب بودجه 
عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان اینکه توسعه ریلی از اولویت‌های دولت و نظام است و ظرفیت‌های ارزشمندی برای توسعه همکاری‌ بخش غیردولتی در این حوزه گنجانده شده است، افزود: در راه‌آهن تلاش شده است از ظرفیت‌های قانونی برای جذب سرمایه‌گذار غیردولتی استفاده شود و این به سرعت بخشیدن در توسعه ریلی کمک می‌کند.
رسولی با اشاره به اینکه برای تدوین لایحه بودجه پیشنهادات به سازمان برنامه و بودجه ارائه و این سازمان بر اساس منابع قابل وصول و بر اساس الویت‌بندی، بودجه را به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: از این اولویت‌بندی‌ها می‌توان به اسناد بالادستی نظیر برنامه ششم یا سند چشم‌انداز اشاره کرد.
وی با تأکید بر اینکه همه تقاضاها حتماً امکان تصویب ندارد و دستخوش تغییر می‌شود،‌گفت: مجلس بر اساس اختیارات قانون اساسی لایحه را بررسی و اصلاحات خود را اعمال می‌کند و درصورت تأیید شورای نگهبان مصوبه به قانون تبدیل می‌شود.

او با تأکید بر اینکه نفس گرفتن بودجه ارزش نیست گفت: نباید نظام متعادل اولویت‌بندی شده در بودجه به هم بخورد.

بودجه پیشنهادی راه آهن ، ۱۱۶۱ میلیارد تومان
وی با اشاره به اینکه طرح تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای راه‌‌آهن مندرج در پیوست شماره یک، ۱۸ طرح است،‌گفت: در سال ۹۲ بودجه عمرانی راه‌آهن ۸۳۹ میلیارد تومان مصوب بود که ۷۰ درصد تخصیص یافت، در سال ۹۳ بودجه عمرانی ۵۷۰ میلیارد تومان بود که ۶۸ درصد تخصیص یافت.
این مقام مسئول در توضیح سالهای دیگر هم ادامه داد: در سال ۹۴ بودجه عمرانی ۷۶۷ میلیارد تومان بود که ۲۱۴ درصد (۱۶۴۰ میلیارد تومان) تخصیص یافت، در سال ۹۵ این رقم ۸۷۹ میلیارد تومان بود که ۱۷۴ درصد آن تخصیص یافت.همچنین در سال ۹۶ این رقم ۱۵۸۲ میلیارد تومان بود که ۱۷۵ درصد آن تخصیص یافت و در سال ۹۷ این رقم ۱۰۹۵ میلیارد تومان بود که تا کنون ۱۰۶ درصد آن تخصیص یافته است و پیشنهاد سال ۹۸ رقم ۱۱۶۱ میلیارد تومان است.
عضو هیأت مدیره راه‌آهن توضیح داد: سال ۹۴ ابزاری در بودجه ایجاد شد که مازاد بر رقم مصوب اسناد خزانه و اوراق مشارکت بدهند.
رسولی توضیح داد:‌ از ۱۸ طرح مذکور ۴ طرح از طرح‌های نگهداری است شامل نگهداری خطوط و علائم که طرح‌های مستمری هستند و بودجه آنها نظیر بودجه جاری لحاظ می‌شوند زیرا این طرح‌های نگهداری مستمر هستند.
وی اضافه کرد: در اردیبهشت امسال از ۱۰۶ درصد تخصیصی که ذکر شد ۸۰ درصد امسال بوده است.

رشد بودجه عمرانی راه آهن
عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان اینکه در برخی ردیف‌ها اعتباراتی برای راه‌آهن در نظر گرفته شده است، گفت: از سال ۹۳ مقرر شد از محل عوارض گمرکی رقمی به راه‌آهن اختصاص یابد که مصوب سال ۹۳ رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان، مصوب سال ۹۴ رقم ۱۳۵۰ میلیارد تومان، مصوب سال ۹۵ رقم ۱۲۱۵ میلیارد تومان، مصوب سال ۹۶ رقم ۴۵۰ میلیارد تومان و مصوب سال ۹۷ رقم ۳۷۰ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: در ماده ۷۰ قانون الحاق ۲ از محل فروش گازوئیل ۱۰ درصد سهم راه‌آهن و ۱۰ درصد سهم سازمان راهداری است که باید صرف توسعه حمل و نقل ریلی شود. این قانون در سال ۹۳ تصویب شد که رقم سال ۹۴ آن ۶۴۰ میلیارد تومان بود، رقم سال ۹۵ میزان ۵۵۰ میلیارد تومان مصوب، رقم سال ۹۶ میزان ۶۸۰ میلیارد تومان مصوب و رقم سال ۹۷ میزان ۴۸۰ میلیارد تومان مصوب بود اما تخصیص نداشت.
رسولی با اشاره به همه اعتبارات تخصیصی راه‌آهن، توضیح داد: عمرانی‌ها در لایحه ۹۸ نسبت به قانون ۹۷ میزان ۰.۳ درصد رشد دارند.
وی ادامه داد: برای شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت در برنامه حمل و نقل ریلی در لایحه ۹۸ نسبت به قانون قانون ۹۸ رشد اعتبارات عمرانی داریم. همچنین در برنامه حمل و نقل جاده‌ای ۱۲ درصد رشد برای اعتبارات عمرانی شرکت ساخت و سازمان راهداری در بخش جاده‌ای داریم.

نگاه لایحه بودجه به زیان مسافری راه آهن 
وی افزود: امسال در لایحه بودجه زیان راه‌آهن در نظر گرفته شده است، در حمل مسافری به خاطر زیان شرکت‌های ریلی و درآمدها و هزینه‌ها راه‌آهن تلاش کرده است از محل اجاره لکوموتیوها و محل مورد نیاز شرکت‌ها یارانه غیرمستقیم به آنها بپردازد ضمن آنکه دسترسی هم دریافت نمی‌کنیم.
وی افزود: همچنین سازمان برنامه و بودجه عددی را پذیرفت مبنی بر اینکه رقم ۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ بابت کمک زیان به راه‌آهن پرداخت شود تا بابت کمک‌زیان بخش مسافری باشد.
رسولی اظهار داشت: مجموع اعتبارات کل راه‌آهن در بخش عمرانی در قانون امسال ۱۹۸۲ میلیارد تومان بود که در لایحه ۹۸ این رقم ۲۰۰۸ میلیارد تومان است که ۱.۳ درصد رشد دارد..
وی اضافه کرد: در تمام سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود برای افزایش تخصیص‌های مورد نظر و مصوب در قوانین بودجه سالانه حداکثر استفاده را ببریم.

اتصال مراکز بار به شبکه ریلی اولویت بودجه ۹۸ راه‌آهن
عضو هیئت مدیره راه‌آهن در ادامه با بیان اینکه اتصال مراکز بار به شبکه ریلی یکی از اولویت‌های این شرکت در بودجه سال ۹۸ است، گفت: اجرایی شدن این طراح برای اولین بار با موافقت سازمان برنامه و بودجه همراه و در لایحه بودجه ۹۸ منابع مالی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.
وی درباره بودجه عمرانی شرکت راه‌آهن اضافه کرد: طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای مندرج در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال آینده وارد شده و در آن ۲۱ طرح عمرانی دیده شده است. همین وضعیت در قانون بودجه سال جاری نیز وجود داشت که در آن ۱۸ طرح عمرانی لحاظ شده است.
رسولی گفت: بخش مهمی از این طرح‌ها در خصوص پروژه‌های تعمیر و نگهداری خطوط، نصب علائم راه‌ها، تعمیر و نگهداری ناوگان، طرح‌های افزایش تقاضای مسافرت ریلی و … است. در ۱۸ طرح مذکور ۴ طرح از طرح‌های نگهداری است شامل نگهداری خطوط و علائم که طرح‌های مستمری هستند و بودجه آن‌ها نظیر بودجه جاری لحاظ می‌شوند زیرا این طرح‌های نگهداری مستمر هستند.
عضو هیئت مدیره راه‌آهن افزود: امسال در لایحه بودجه زیان راه‌آهن در نظر گرفته شده است، در حمل مسافری به خاطر زیان شرکت‌های ریلی و درآمدها و هزینه‌ها راه‌آهن تلاش کرده است از محل اجاره لکوموتیوها و محل مورد نیاز شرکت‌ها یارانه غیرمستقیم به آنها بپردازد ضمن آنکه دسترسی هم دریافت نمی‌کنیم.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *