تمایل هندی‌ها برای تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان

سرمایه‌گذاری هند برای راه‌آهن چابهار-زاهدان شاید فرجی برای تکمیل اقتصادی‌ترین محور ریلی ایران باشد که ۸سال است روی ریل بی‌پولی جلو می‌رود.
«خیرالله خادمی»، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، می‌گوید: فاینانس هندوستان برای راه‌آهن چابهار ــ زاهدان که از خرداد ۹۵ و در جریان سفر نخست‌وزیر هند به ایران با یک توافقنامه ابتدایی وارد فرایند اجرایی شد، سرانجام با سفر بهمن‌ماه سال گذشته رئیس‌جمهوری به هند نهایی و اجرایی شده است.

وی می‌افزاید: هند درمجموع حدود ۹۰۰ میلیون دلار به‌صورت فاینانس روی پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان ظرف ۵/۳ سال (سالانه هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری می‌کند. در جریان اجرای این پروژه فرایند زیرسازی و اجرای روسازی با طرف ایرانی خواهد بود که حدود ۷۰ درصد از پروژه است و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز از سوی هندی‌ها انجام می‌شود. همچنین کنترل کیفیت و نظارت بر پروژه نیز به‌عهده طرف هندی خواهد بود.

بااین‌حال اما با توجه به خروج آمریکا از برجام و اکراه بانک‌ها برای کار با ایران، زیاد نمی‌توان به تأمین مالی این مقدار سرمایه‌گذاری عظیم از سوی هندی‌ها دل بست. به‌ویژه آن‌که هند هنوز سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری خود را در بندر شهید بهشتی چابهار و تجهیز دو اسکله به جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری نمایان نکرده و بارها از سوی وزارتخانه‌ها و مسئولان هندی اعلام شده شرکت‌ها و بانک‌های هند از کار با ایران و تأمین مالی پروژه‌ها به‌خاطر مجازات‌های آمریکا علی‌رغم میل دولت هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار طفره می‌روند.

راهکار شاید استفاده از دیگر منابع خصوصی و همچنین صندوق توسعه ملی باشد. «محمدنعیم امینی‌فرد»، رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان، می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های مالی در این پروژه مهم ملی و روند کند اجرای آن انتظار می‌رود حداقل یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای تسریع در عملیات اجرایی آن تزریق شود.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *