وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز مراحل ورود ۱۲۲ دستگاه دستگاه ناوگان ریلی تولید داخلی و تدارک ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل دار با استفاده از تسهیلات مالی خارجی به بهره برداری رسیدامسال سال افزایش تولید است و با توجه به آن که دولت از ماه‌های گذشته در جنگ اقتصادی قرار گرفته اجرای چنین پروژه هایی نقش بسیار موثری در کاهش وابستگی به خارج دارد‌.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری در ششمین و هفتمین مرحله بهره برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید در ساختمان راه آهن در گفت وگویی ویدئوکنفرانسی در این مراسم با تولیدکنندگان صنعت ریلی در پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی آن ها به خصوص به واسطه شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: با رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی انجام شده است و همچنین تامین و برآورد خسارت‌ها، امیدواریم این تسهیلات به موقع پرداخت شود.

وی در این خصوص با بیان‌اینکه امیدواریم بانک‌ها به خصوص بانک ملت که کل تسهیلات مربوط به شرکت‌های ریلی به این بانک واگذار شده است، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های ریلی را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: اخیرا در ستاد ملی اقتصاد کشور و در حوزه خصوصی‌سازی تصمیمات مهمی گرفته شده است که امیدواریم با اخذ تصمیمات درست این مشکلات را بتوانیم رفع کنیم.

وی با بیان این‌که برخی از این دستگاه‌ها در حوزه خصوصی سازی با مشکلاتی رو‌به‌رو بوده‌اند که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد، اظهار داشت:‌ باید بتوانیم گره از تولید برداریم هرچند در فرآیند خصوصی‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که بخشی از کارخانجات از این مشکلات در حوزه خصوصی سازی و نابسامانی‌های ایجاد شده این بخش در رنج بودند که امیدواریم بخشی از این مشکلات هرچه سریعتر رفع شود.

اسلامی در ادامه با اشاره به رونمایی از مرحله ششم و هفتم بهره‌برداری از ناوگان ریلی تولید داخل اظهار داشت: امروز مراحل  ورود ۱۲۲ دستگاه دستگاه ناوگان ریلی تولید داخلی و تدارک  ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل دار  با استفاده از تسهیلات مالی خارجی به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: امسال سال جهش تولید است و با توجه به آن که دولت از ماه‌های گذشته در جنگ اقتصادی قرار گرفته  اجرای چنین پروژه هایی نقش بسیار موثری در کاهش وابستگی به خارج دارد‌.

وی افزود: تهاجم همه جانبه دشمن  تمام شریان‌های اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود  قرار داده و بنابراین لازم است که در جهت برداشتن موانع تولید اهتمام ویژه انجام گیرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می‌شود با تلاش کارگران حوزه حمل و نقل ریلی، روان‌تر، راحت‌تر و با اعتمادسازی متقابل در جامعه این برنامه‌ها با اولویت‌های خود ادامه پیدا کند، تصریح کرد: گزارش‌ها و مشکلات مطرح شده از سوی شرکت راه آهن در اراک و همچنین مپنا در جای خود قابل تامل است که باید هرچه سریعتر مدیرعامل شرکت راه آهن به این موضوع رسیدگی کرده تا با اقدامات به هنگام نسبت به برداشتن موانع در حوزه ریلی اقدام شود.

اسلامی تاکید کرد: در شرایط کنونی و پر التهاب که  کشور ما جنگ اقتصادی را تجربه کرده در این زمینه باید به ساز و کارها  توجه شود تا بتوانیم اقداماتی را در این در حوزه جهت گره‌گشایی برداریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهور و همچنین دستگاه‌های مختلف که اعلام شد گمرک در بحث ترخیص کالا اقدامات  متناسب را انجام دهند گفت: نباید کالای مورد نیاز دستگاه‌های مختلف در گمرکات از جمله چرخ، پیچ و مهره های ریلی در گمرکات باقی بمانند. در یک سال گذشته ترخیص نشدن این کالا ها  در گمرکات شگفت‌انگیز است و  باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای ترخیص آن انجام گیرد .

وی با بیان اینکه امروز با همت مهندسان پژوهشگران داخلی از یک ترمز داخلی رونمایی شد که نشانگر  پیشرفت در حوزه حمل و نقل ریلی است ، تصریح کرد: در این راه نیازمند مراقبت های ویژه هستیم و باید ساز و کار برای شرایط کنونی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم در نظر گرفته شود  .

 اسلامی با تاکید بر اینکه راه‌آهن باید سیستم‌های لازم را برای حمایت از این بخش فراهم کند، افزود : در بحث زیرساخت‌ها از ظرفیت تولید ملی استفاده شده و برای اولین بار در تمامی  خطوط ریلی  از این ظرفیت ها استفاده می کنیم.

وزیر راه وشهرسازی افزود: هرجا که خطوط ریلی ایجاد شده ، زیرساخت های آن را هم متناسب با آن توسعه می‌دهیم و  با حمایت از تولید داخل از این بخش و فرصت ها استفاده می کنیم تا با استفاده از نیروی انسانی حرفه‌ای گام‌های بزرگی در این بخش برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به تجهیز، نوسازی و روزآمدسازی در بخش ناوگان ریلی، گفت: در بخش زیرساخت از ظرفیت تولید ملی بهره‌مند بوده‌ایم و برای اولین بار است که در سال جاری زیرساخت ریلی را توسعه می‌دهیم. در کنار آن نیروی انسانی به عنوان بالاترین ارزش ما در شرکت راه‌آهن در قالب سامانه‌ای اطلاعات آنها بررسی می‌شود تا سازمانی هوشمند و کارآمد در راه‌آهن داشته باشیم.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *