با احداث مسیر فرعی ۱۳ کیلومتری در نیمه اول سال ۹۸ در راه‌آهن شمال شرق (۱)، اولویت جذب حداکثری بار پیگیری و ۱۵۰‌هزار تن بار روی ریل منتقل خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۱ (شاهرود) با اعلام این مطلب گفت: برای حمل بار فولاد کویر دامغان برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده تا انتقال سالانه ۱۵۰ هزار تن بار این کارخانه به ریل، عملیاتی شود.

 فرشاد زادخور افزود: با احداث ۱۳ کیلومتر مسیر آنتی که طراحی و اخذ مجوز شده و هم‌اکنون در حال احداث است، در نیمه اول سال ۹۸ این زیرساخت آماده و فعال می‌شود.

تضمین ۵ میلیون تن بار سرامیک

این مقام مسئول با اشاره به تلاش این اداره برای شناسایی چشمه‌های بار جدید گفت: در این حوزه ظرفیت حمل گچ از کارخانه گچ سمنان را به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید گچ کشور مدنظر قرار داده‌ایم تا حمل به تهران، زنجان، اراک و… آغاز شود.

وی کاشی و سرامیک سمنان را از دیگر کالاهای صادراتی منطقه دانست و اضافه کرد: تفاهم‌نامه حمل بار با کارخانجات سیمان جوین، بجنورد و شاهرود امضاشده و در قالب این تفاهم‌نامه‌ها، طرف مقابل سالانه ۵ میلیون تن بار را تضمین کرده تا بار این کارخانه‌ها به آسیای میانه صادر شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۱ اضافه کرد: بار سرامیک توسط خط فرعی ۲۷ کیلومتری از ایستگاه میان دره به شهر صنعتی سمنان حمل می‌شود؛ در سایت تخلیه و بارگیری شهر صنعتی سمنان نیز کاشی بارگیری و دانه روغنی تخلیه می‌شود.

افزایش ۶ درصدی بهره‌وری شش‌ماهه لکوموتیو

زادخور تاکید کرد: برای افزایش بهره‌وری ناوگان حمل بار، بهره‌وری بیش‌تر از لکوموتیو را موردتوجه قرار داده‌ایم و به‌طوری‌که متوسط بهره‌وری شش‌ماهه لکوموتیو راه‌آهن شمال شرق یک، ۶ درصد نسبت به بهره‌وری لکوموتیو در سطح کشور افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به این‌که متوسط بهره‌وری شش‌ماهه لکوموتیو در کل کشور ۶۶ بوده و این در حالی است که این میزان در شمال شرق یک به ۷۲ رسیده است، گفت: تردد روزانه ۸۰ رام قطار مسافری در محور شمال شرق مجالی برای تردد قطارهای باری نمی‌دهد اما با برنامه‌ریزی توانستیم تا این عدد را افزایش دهیم.

عملکرد روزانه ۴۰ واگن بارگیری

وی عمده بارهای حمل شده در این محور را کنسانتره ذغال سنگ، گچ، کاشی و سرامیک عنوان کرد و افزود: مجموعاً روزانه ۴۰ واگن بارگیری و بار آن از این محور به سایر نقاط حمل و به همین میزان، تخلیه دانه‌های روغنی نیز در شهر صنعتی سمنان و سایر کالاهای دیگر انجام می‌شود که می‌توان گفت درمجموع روزانه ۸۰ واگن تخلیه و بارگیری در این اداره کل صورت می‌گیرد.

وی بابیان این‌که در سال ۹۷ امکان تخلیه و بارگیری در شهر صنعتی سمنان را افزایش داده‌ایم، افزود: در این شرایط از مردادماه امسال ظرفیت تخلیه و بارگیری در این منطقه ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی در تشریح این امکانات اضافه کرد: با اضافه کردن یک خط از خردادماه امسال، سایت شهر صنعتی سمنان را سه خطه کرده و این امر موجب این افزایش ظرفیت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *