مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته دولت طی یک نشست خبری اهم فعالیت‌های انجام شده این شرکت طی یکسال گذشته را برای اصحاب رسانه تشریح کرد. وی طی این نشست، اعلام کرد در سال جهش تولید و همزمان با هفته دولت ۶۳ پروژه ریلی با اعتبار ۵۵۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ریلی به بهره برداری می‌رسد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در  نشست خبری  که به مناسبت هفته دولت از ساعت ۹ تا ۱۱ مورخ ۴ شهریور در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های انجام شده از سوی شرکت راه آهن طی یکسال گذشته پرداخت.

در ابتدای این نشست، رسولی با اشاره به آثار زیانبار وارده ناشی از ویروس کرونا بر صنعت حمل و نقل کشور به ویژه بخش ریلی، گفت: با وجود مشکلات برآمده ناشی از این ویروس، در ۴ ماه ابتدایی امسال ۲۵۹ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۴۹۴ میلیارد تومان به شبکه اضافه شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۸ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مسیرهای ریلی از سوی ایران رعایت شده است، افزود: پس از شیوع ویروس کرونا ستاد پیشگیری از بیماری‌های واگیر در شرکت راه آهن راه اندازی شد و طی آن تلاشگران حوزه سلامت در ایستگاه‌های ریلی مستقر شدند و این تلاشگران در ضدعفونی ناوگان به خوبی عمل کردند. اکنون مدیر اجرایی اتحادیه بین المللی راه آهن و وزارت بهداشت ایران (UIC  ) از ما درخواست کرده تا تجربه این شرکت در اجرای پروتکل‌های بهداشتی را در اختیار آنان قرار دهیم تا مورد استفاده سایر کشورها قرار گیرد.

رسولی به امضای تفاهم نامه همکاری با گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر خشک آپرین اشاره کرد و گفت: ۶۵۱ دستگاه واگن فرسوده و زمین گیر داشتیم که امسال طی برنامه ریزه انجام شده، حدود ۲۷۷ دستگاه از این واگن‌ها برای بازسازی به کارخانه‌های داخلی فرستاده شد و بقیه هم بابت تامین مالی این بازسازی به فروش خواهند رسید.

مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: اکنون به منظور اجرای پروتکل‌های بهداشتی، برای هر کوپه قطار بیش از ۲ مسافر بلیط صادر نمی‌شود مگر به درخواست خانواده ها که این امکان وجود دارد تا چهار بلیط نیز صادر شود.

رسولی درباره تسهیلات حمایتی دولت از شرکت های ریلی در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: میزان تسهیلات تعلق گرفته به شرکت های ریلی حدود ۹۴۰ میلیارد تومان است که تمامی این شرکت‌ها به بانک عامل معرفی شده‌اند. البته هنوز مبلغی به این شرکت‌ ها داده نشده است؛ اما با پیگیری های انجام شده امیدواریم هر چه زودتر این تسهیلات پرداخت شود.

مدیر عامل شرکت راه آهن تاکید کرد: تاکنون ۵۰ ایستگاه راه آهن که محل تردد و مبدا و مقصد ۹۵ درصدمسافران ریلی است برای تردد راحت افراد توانخواه مجهز شده است. به این ترتیب هنگام خرید بلیت، چنانچه مسافری درخواست کمک برای سوار و پیاده شدن به قطار داشته باشد، با پر کردن فرم، ۲ پیامک برای رئیس گروه مسافری ایستگاه های مبدا و مقصد ارسال می‌شود که طی آن به فرد توانخواه خدمات لازم ارایه خواهد شد.

ببینید | برگزاری نشست خبری مدیر عامل شرکت راه آهن با اصحاب رسانه در هفته دولت

رسولی گفت: در حوزه حمل بار مطابق سیاست کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری، شرکت راه آهن وظیفه دارد با اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی بهره وری خطوط و ناوگان را ارتقا دهد.

وی افزود: به همین منظور و در جهت افزایش بهره وری، حدود ۱۱۶۰۰ کیلومتر خط اصلی ریلی و ۲۵۰۰ کیلومتر خطوط ایستگاهی ایجاد شده است، به طوری که در سال ۹۸ میزان ۴۷  میلیون تن بار جا به جا شد که در ۱۱۶۰۰ کیلومتر خط ریلی محقق شد. تقاضاهای موجود ۵۷ تقاضا از کارخانه‌ها، معادن و سیلوبار است که نشانگر این موضوع است که صاحبان صنایع بزرگ به استفاده از حمل و نقل ریلی توجه دارند. البته هنوز قیمت سوخت، مزیت حمل ریلی را مشخص نکرده است.

رسولی اظهار کرد: اکنون ۱۰۸ پروژه در دست مطالعه و اقدام وجود دارد که قرار است در ۸۲۴ کیلومتر خط احدات شود و ظرفیت انتقال ۱۱۸ میلیون تن بار ظرفیت برای انتقال بار بوجود آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ‌تاکنون شزکت راه آهن در بهره‌وری از لوکوموتیو ۱۶ درصد و در بهره‌وری از ناوگان باری ۹ درصد رشد داشته است. 

رسولی در خصوص شیوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مبادی ریلی، اظهار کرد: با استقرار تونل‌های ضدعفونی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای ریلی، اعتماد کشورهای همسایه را جلب شده است 

وی گفت:‌ طی قراردادی که با سازمان اورژانس کشور به امضا رسیده، ۳۰ درصد آمبولانس ریلی برای شرایط بحران ساخته خواهد شد که اکنون یک دستگاه آن ساخته شده است

رسولی عنوان کرد: سال گذشته حدود ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد شرکت راه آهن، نگاه به تولید داخل است، افزود: سامانه‌ای با همکاری متخصصان راه‌آهن طراحی کرده‌ایم که نام آن “سامانه جامع رونق تولید” است. قطعات ساخته شده در داخل با مشخصات فنی و نام و آدرس سازنده در این سامانه معرفی می‌شوند

رسولی گفت:‌ تاکنون چهار مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید داشتیم که نخستین مرحله ۱۰ اردیبهشت به میزان ۵۳ دستگاه به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، دومین مرحله ۳۰ اردیبهشت به میزان ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان، سومین مرحله ۱۰ تیرماه به میزان ۶۵ دستگاه به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و ۵ تیرماه به میزان ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۹ میلیارد تومان وارد شبکه شد و به بهره برداری رسید. 

رسولی گفت: به زودی پنجمین مرحله که شامل ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۷۳ میلیارد تومان است وارد شبکه ریلی می‌شود و جمعا ۳۲۹ دستگاه انواع ناوگان به ارزش ۵۶۷ میلیارد تومان وارد شبکه خواهد شد

وی افزود: به زودی در دو مسیر رشت – مشهد و اراک – مشهد قطار پنج ستاره خواهیم داشت که مردم می‌توانند از این طریق از این قطارها استفاده کنند.

رسولی بیان کرد: سه پروژه مدیریت استعدادها در راه‌آهن آغاز شده است که هدف آن کشف، شناسایی، ارتقاء مهارت و ارزیابی استعداد در راه‌آهن است

رسولی گفت:‌ در پروژه مدیریت استعدادها، اقداماتی انجام شده تا افراد مستعد بتوانند خلاقیت‌های خود را شکوفا کنند.

وی تاکید کرد: به طور قطع، با مولد کردن سرمایه‌های غیرمولد موجود، می‌توان اقدامات ارزشمندی در حوزه بهره‌وری‌ انجام داد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال جهش تولید و همزمان با هفته دولت ۶۳ پروژه ریلی با اعتبار ۵۵۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ریلی به بهره برداری می‌رسد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *