مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ از پیگیری برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای پرداخت سهم ایران از ساخت پل ریلی بین ایران و ترکمنستان خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا قربانی گفت: وصل شدن خط عریض ایستگاه اینچهبرون به خط عریض کشور ترکمنستان منوط به پرداخت سهم ۵۰ درصدی ایران درسانت یک دهنه پل مرزی مشترک بین دو کشور است که پیش از این ساخته شده است.
او گفت: میزان این بدهی دو میلیون و ۴۴۲ هزار و ۷۱۷ میلیون دلار است که پیگیریهایی لازم از طریق هیات دولت برای تخصیص ارز مورد نیاز به نرخ ۴۲ هزار ریال درحال انجام است تا این مشکل رفع شود.
این مقام مسئول درباره سایت تغییر بوژی در ایستگاه اینچهبرون نیز گفت: تمامی مطالعات فنی و توجیه اقتصادی احداث این سایت انجام و نقشههای اجرایی آن نیز ترسیم شده و در انتظار واگذاری به بخش خصوصی است.
قربانی افزود: یکی از اصلیترین مزایای احداث سایت تغییر بوژی در ایستگاه اینچهبرون، صرفه اقتصادی حداقل ۵۰ درصدی در هزینهها برای بازرگانان است.
او همچنین اذعان داشت: برای تکمیل زیرساختهای راهآهن و بندرخشک به حدود ۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار براساس فهرست بهای سال ۹۶ نیاز است.
مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ گفت: برخی زیرساختها مانند احداث خطهای ۸، ۹ و ۱۰ ایستگاه اینچهبرون، عملیات طراحی، تامین و اجرای خطوط راهآهن (زیرسازی و روسازی) در حوزه بندرخشک این منطقه با نیاز اعتباری ۱۵۰۰ میلیارد ریال در مرحله انجام مراحل اداری برای برگزاری مناقصه قرار دارد.
قربانی گفت: ظرفیت فعلی ایستگاه راهآهن اینچهبرون سالانه ۳۳۳ هزار تن است که با تکمیل زیرساختهای پیش بینی شده این ظرفیت تا افق ۱۴۱۴ به ۶ میلیون و ۷۷۵ هزار تن خواهد رسید.
او اضافه کرد: علاوه بر این درصورت موافقت کشورهای آسیای مرکزی بهویژه ترکمنستان، از ایستگاه اینچهبرون میتوان برای جابهجایی مسافران در بعد بینالمللی نیز استفاده کرد.
این مدیرکل در خصوص زیرساختهای فعلی بندرخشک اینچهبرون نیز گفت: تملک زمین به مساحت ۱۲۵۰ هکتار و شروع عملیات دیوارکشی اطراف این بندر به طول ۱۵ کیلومتر با هزینه ۴۵ میلیارد ریال از اقدامات انجامشده تا الان است.
قربانی اضافه کرد: احداث خط عریض به طول ۳۲۰۰ متر و سکوی تخلیه و بارگیری خط عریض در راستای کاهش هزینههای صادرات برای تجار و بازرگانان با هزینه ۲۲۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات حوزه بندرخشک و راهآهن اینچه برون است.
او بیان کرد: عملیات احداث رینگ پیرامونی بندرخشک اینچهبرون، احداث خط نرمال برای سایت بارگیری و تخلیه خط عریض، برقیکردن راهآهن اینچهبرون به گرمسار با هزینه ۱،۲ میلیارد یورویی که ۱۵درصد آن از صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد نیز بهصورت فایناس توسط یک شرکت روسی تامین میشود و ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه درسایت بندرخشک با سرمایهگذاری بخش خصوصی درحال پیگیری است.
مدیرکل گمرکات گلستان نیز گفت: اگر امکاناتی چون انبارهای تخلیه و بارگیری و تغییر بوژی در راهآهن اینچه برون گنبدکاووس فراهم شود، ظرفیت صادرات و واردات ریلی این استان تا چند برابر افزایش مییابد.
سیدابراهیم حسینی اذعان داشت: درحالی که حمل کالا از چین به ایران و بالعکس از طریق دریا و با کشتی ۴۵ روز طول میکشد اما از طریق خط ریلی این زمان به ۱۴ روز کاهش خواهد یافت.
عملیاتی نشدن زیرساختهای حوزه اینچه برون بهویژه در راهآهن و بندرخشک سبب شده تا همچنان این منطقه برای تحقق اهداف پیشبینیشده در مراحل مقدماتی باشد.
با وجود راهاندازی گمرک اینچهبرون و ایجاد برخی زیرساختها برای آن، تصویب طرح ویژه اقتصادی اترک به مساحت هزار هکتار درسال ۸۴، احداث راهآهن بینالمللی قزاقستان-ترکمنستان-ایران و بهرهبرداری از آن در آذر سال ۹۳ و تصویب بندرخشک اینچه برون در همین سال و آغاز عملیات اجرایی آن در اردیبهشت ۹۵ هنوز زیرساختهای لازم در این طرحها آنطور که باید و شاید عملیاتی نشده است.
منبع : پایگاه خبری تین نیوز