مدیرکل راه آهن خراسان گفت: ۸۹۰ هزار تن کالا در قالب محموله‌های صادراتی طی ۱۱ ماه امسال از مرز ریلی سرخس به مقصد کشورهای آسیای مرکزی حمل شده است.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا،  مصطفی نصیری ورگ افزود: این میزان صادرات با وجود تعطیلی مرز در سه ماهه بهار امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا محقق شده است و از طرفی این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: عمده محموله هایی که در این مدت از راه‌آهن خراسان به مقاصد مختلف بین‌المللی و داخلی حمل شده شامل گوگرد و مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی و آهن‌آلات بوده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: میزان کل انواع محموله‌های تجاری بین‌المللی حمل شده در ۱۱ ماهه امسال با وجود محدودیت‌های موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا و با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته یک میلیون و ۵۲۵ هزار تن شامل صادرات، واردات، ترانزیت و همچنین کالاهای داخلی بوده است.

نصیری میزان رشد مجموع حمل بار در اداره کل راه‌آهن خراسان را ۹ درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به مزایای ویژه حمل ‌و نقل ریلی شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای و آلودگی محیط زیست، راه آهن خراسان خدمات ریلی خود را در راستای رونق تولید در اختیار صادرکنندکان استان و کشور قرار داده است.

شهرستان مرزی سرخس در ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

پیش از شیوع ویروس کرونا، سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن این استان در مسیر کریدورهای بین المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه برون مرزی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می گیرد.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد و این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *