معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخشی از قراردادهای پسابرجامی در حوزه ریلی به اجرا رسید و ۶۰۰ واگن باری هم وارد کشور شد،‌‌ گفت: شرکت‌هایی که نسبت به واردات واگن اقدام کردند ریال برای بازپرداخت اقساط در اختیار دارند اما توان تامین ارز را نداشتند قرار براین شد بانک مرکزی مجوز خرید ارز نیمایی را به این شرکت‌ها بدهد.

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت قراردادهای پسابرجامی نوسازی ناوگان ریلی با شرکت‌های روسی و کره‌ای اظهار داشت: بخشی از قراردادها به اجرا رسید و ۶۰۰ واگن باری هم وارد کشور شد.

وی ادامه داد: در بخش اول قراردادها قرار بر این بود که در ابتدا واردات واگن از این کشورها انجام شود و سپس فاز بعدی قرارداد که شامل تامین فاینانس از این کشورها و تولید مشترک واگن در ایران است به اجرا برسد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در ادامه اجرای قرارداد موضوعی باعث توقف کار شد، افزود: بازپرداخت اقساط در قرارداد به صورت ارزی است و شرکت‌هایی که نسبت به واردات واگن اقدام کردند ریال برای بازپرداخت اقساط در اختیار دارند اما توان تامین ارز را نداشتند و باید ارز در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در نشستی که با معاون ارزی بانک مرکزی برگزار کردیم، بانک مرکزی موافقت کرده که این شرکت‌ها را به آنها معرفی کنیم تا مجوز به آنها ارایه شود تا بتوانند ارز نیمایی خریداری کنند.

رسولی ادامه داد: تحریم‌ها باعث نشد که کره جنوبی و روسیه از اجرای قرارداد پا پس بکشند اثر تحریم‌ها در این قرارداد خود را در قالب عدم تامین ارز مورد نیاز برای بازپرداخت اقساط نشان داد.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: در هفتمین نمایشگاه ریلی که این هفته برگزار می‌شود شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های روسی حضور دارند و به طور قطع درباره واردات واگن و تولید مشترک واگن مذاکراتی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی آمادگی صدرصد برای تولید انواع واگن را دارند، گفت: تمرکز ما بر روی تولید داخل است و شرط ما در اجرای قراردادهای گذشته و مذاکرات پیش رو این است که تولید مشترک در ایران انجام شود. اگر قرار باشد از از منابع خارجی استفاده کنیم شرط ما تولید واگن در ایران است.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *