نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری از اعطای تسهیلات به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان به شرکت‌های حمل‌و‌نقلی و شرکت‌های خدمات ریلی وابسته به حوزه مسافر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این خبر تصریح کرد: شرکت‌های حمل و نقلی از امروز می‌توانند به بانک‌های عامل برای اخذ تسهیلات مراجعه کنند.

او افزود: این تسهیلات جزو بسته حمایتی دولت است و به ۶۳ شرکت پرداخت می شود.

رسولی همچنین از راه اندازی سامانه یکپارچه رونق تولید خبر داد و گفت: در این سامانه که  اکنون در حال تکمیل است، مشخصات فنی قطعاتی که در داخل تولید می‌شود، شناسایی و بارگذاری شده تا سازندگان لوکوموتیو به راحتی بتوانند این  قطعات را خریداری کنند.

او با اشاره به این که اکنون ۲هزار و ۳۶۰ قطعه مورد نیاز ساخت لوکوموتیو در داخل تولید می شود، اظهار کرد: برخی شرکت‌های سازنده بدون این بدانند قطعات در داخل تولید می‌شود، اقدام به واردات قطعات می‌کردند که با راه اندازی این سامانه این مشکل حل می شود و همچنین سازندگان دیگر اجازه واردات قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این سامانه ۴۲۰ قلم قطعه که در داخل تولید نمی‌شوند نیز بارگذاری می شود تا قطعه‌سازان در صورت تمایل با همکاری شرکت راه آهن اقدام به تولید این قطعات کنند.

او افزود: امسال ساخت ۲هزار واگن را هدف گذاری کرده‌ایم و امیدواریم در صورت تحقق منابع مالی و با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی بتوانیم تا پایان سال این هدف را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با اشاره به نقش سازو‌کارهای تامین مالی در سال جهش  تولید گفت:د ر این زمینه از ظرفیت‌هایی مانند تبصره ۱۸و تبصره ۱۹ قانون بودجه، ظرفیت بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶۷ قانون الحاق استفاده شده است.

او ادامه داد:سال گذشته از محل تبصره ۱۸ از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که با تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته بود حدود ۴۷۰ میلیارد تومان جذب شد. در تبصره ۱۹ نیز سرمایه گذاری برای ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی انجام خواهد شد.

رسولی  با بیان این که اکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول خطوط ریلی کشور است؛ گفت:ماده ۱۲ امروز یکی از ظرفیت‌های عملیاتی و جذاب در سرمایه گذاری ریلی کشور به شمار می‌رود و خوشبختانه پرداخت وجوه ناشی از سرمایه گذاری به سرمایه گذاران آغاز شده است و تا کنون ساخت  ۶۴۰ واگن از این محل تامین  مالی شده است که ارزش مالی آن هزار و ۹۰۰ میلیون تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که طی ۲ماهه نخست امسال ۱۴۴ انواع ناوگان ریلی به ارزش ۲۶۹میلیارد تومان به ناوگان ریلی کشور اضافه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۸ درصد رشد داشته است، گفت: سال گذشته نیز ۷۷۸ دستگاه واگن به ناوگان ریلی کشور اضافه شد.

او با اشاره به این که به زودی طرح سرمایه گذاری مسیر کرمان_سیرجان که به شکل TOD خواهد بود ابلاغ خواهد شد ، گفت: این پروژه  ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و ظرفیت آن ۸و نیم میلیون تن بوده و اولین پروژه در حوزه ریلی است که با استفاده از ظرفیت قانون مشارکت انجام خواهد شد.

رسولی هم چنین با اعلام اینکه اکنون تمام قطارهای حومه‌ای و بین شهری در حال سیر هستند، از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام قطارهای راه آهن خبر داد و گفت: اگر چه سیر قطارها با ظرفیت پایین خسارت زیادی را به راه آهن تحمیل کرد اما تمام پروتکل‌های بهداشتی در حال رعایت است و مردم با خیال راحت سوار قطار شوند.

رسولی افزود:  ظرف امروز و فردا مرزهای ریلی در مسیرهای جدید باز خواهد شد. مرزهای رازی، ترکیه و آستارا باز است و مرزهای سرخس و اینچه برون نیز با مذاکرات وزیر راه به زودی باز می‌شود.

او ادامه داد: ایجاد و راه اندازی شبکه لجستیک نیز بر عهده راه آهن گذشته شده است و در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه لجستیک ریلی خواهیم بود.فراخوان جذب سرمایه گذار مرکز لجستیک اعلام شده و سرمایه گذاران می توانند در آن شرکت کنند. مرکز لجستیک آپرین از نظر سوق الجیشی برای توزیع بار و کالا بسیار استراتژیک است و می تواند با انتقال مستقیم کالا از بنادر و مرزها به این نقطه و توزیع آن به مقصد نهایی نقش مهمی در تسهیل گردش کالا داشته باشد.طرح این پروژه آماده است و به زودی اعلام عمومی می شود.

تلاش برای حضور شرکت های ریلی در بورس

او با اشاره به این که در استفاده از بازار سرمایه دو رویکرد اصلی را دنبال می کنیم، گفت:رویکرد اول  حضور فعال شرکت‌های حمل و نقلی در بورس است که می تواند باعث ارتقا شرکت‌های حمل و نقلی در اقتصاد شود. ما در اجرای اصل ۴۴  و واگذاری به بخش غیردولتی عملکرد بسیار خوبی داشتیم و برای تکمیل آن و تجاری سازی حوزه حمل و نقل ریلی باید بر روی ورود به بورس تمرکز کنیم.

رسولی با اشاره به رویکرد دوم گفت: رویکرد دوم در بازار سرمایه استفاده از بازارهای نوین برای تامین مالی پروژه‌های ریلی است و پشتیان این رویکرد ماده ۶۷ الحاق ۲ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش تعداد مسافران شده است، تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور با احساس مسوولیت شرکت‌های حمل ونقلی غیردولتی و نیز صاحبان واگن‌های مسافری بهترین شرایط را برای مسافران فراهم کردیم. در این زمینه رعایت قوانین بهداشتی به نحو مطلوب انجام شد به گونه ای که مدیر اجرایی uic از این فعالیت‌ها تقدیر کرد، البته ما عضو فعال  کارگروه کوید ۱۹  uic  هستیم.

رسولی با اشاره به بحث استرداد بلیت مسافرانی که سفر آن‌ها به دلیل کرونا باطل شده بود، نیز توضیح داد: همه همکاران من سعی کردند تا در روزهای سخت پایانی سال وجوه اخذ را مسترد کنند  و آمادگی خودشان را حفط کردند تا چنانچه شرایط بهبود یابد فعالیت خود را از سر گیرند. اکنون بر اساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و نیز ستاد ملی کرونا سفرهای حومه ای و بین شهری انجام می شود، سلامت مردم را در الویت اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم و علی رغم  این که رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث تحمیل خسارت به شرکت‌های حمل و نقلی می شود، این امر رعایت می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: سال گذشته در روز معلولان از معاون مسافری خواستیم تا حداکثر ظرف ۲ ماه شرایط حضور و تردد افراد توانخواه در محیط‍‌ های راه آهن تسهیل کنند، این کار انجام شده و امروز ۵۰ ایستگاه از ایستگاه‌های راه آهن کشور که مبدا ومقصد ۹۵ درصد مسافران ریلی است به تمام تجیهزات مورد نیاز برای افراد توانخواه مجهز شده است.

او با بیان این از انتهای سال گذشته در حوزه بهره‌وری که شعار اصلی راه آهن است سعی کردیم علاوه بر ابلاغ شاخص‌های عمومی بهره‌وری، لیست مشکلات پیش روی راه آهن را احصا کنیم، اظهار کرد: پیش از ۱۰۰ مورد مسایل مهم شناسایی شد و از بین آن ۱۲ موضوع مهم انتخاب کرده و ۱۲ کارگروه جهادی بهره‌وری تشکیل شد تا به شکل تخصصی برای رفع مشکلات اقدام  کنند، امروز ۴ کارگروه نتایج عملی را اعلام کرده اند.

افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی

رسولی با اشاره به افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی گفت: امسال سهم راه‌آهن از حمل بار تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد البته در طول دو ماهه ابتدای امسال در بحث جابجایی غلات رکوردشکنی داشتیم.  سهم جا به جایی بار در بندر شهید رجایی توسط شبکه ریلی نیز رکود تاریخی دارد .حمل مستقیم بار  نیز که در روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد بسیار مهم و تاثیر گذار است و جزو مطالبات مقام معطم رهبری بوده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تعدد حوادث و سوانح ریلی در چند روز گذشته و برخورد با مسببان و مقصران این سوانح گفت: در ستاد ایمنی حمل و نقل ریلی همواره بر موضوع ارتقای ایمنی تاکید می‌کنیم و خواسته اول ما و خط قرمز راه‌آهن و همچنین برند سفرهای ریلی ایمنی است.

او با بیان این  که باید بین شدت حوادث و سوانح ریلی تفاوتی قائل شویم گفت: سوانح و حوادث خروج واگن از خط از یکدیگر بسیار متفاوت هستند که علت آن معمولا فرسودگی خطوط و سوزن‌ها است که البته این موضوع به امسال و روزهای اخیر مربوط نمی‌شود و موضوع چندین سال گذشته است.

کاهش سوانح ریلی

او با اشاره به کاهش سوانح ریلی گفت: سوانح ریلی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روند کاهشی داشته و همچنین در دو ماهه سال ۹۹ هم تعداد سوانح ریلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده مسئول اعلام علت وقوع سوانح نیستم گفت:‌ علت وقوع سوانح را کمیسیون عالی سوانح در راه‌آهن بررسی، مشخص و اعلام می‌کنند که این کمیسیون خارج از راه‌آهن مشغول به کار است و اعضای آن توسط وزیر راه و شهرسازی انتخاب می‌شوند.

او افزود: اگر ثابت شود مدیری در وقوع این سوانح سهم یا تقصیری دارد بر اساس قانون با آن فرد برخورد می‌شود و مدیران مقصر بلافاصله برکنار و به هیات تخلفات معرفی می‌شوند.

رسولی در ادامه از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران – مشهد خبر داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تامین شد اما به دلیل مشکلاتی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت‌های خارجی متوقف شد.

او افزود: چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه‌آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

بازسازی واگن‌های اسقاطی و فرسوده در کارخانجات داخلی

رسولی با اشاره به بازسازی واگنهای اسقاطی تصریح کرد:‌از سال‌های گذشته تعداد زیادی واگن فرسوده و اسقاطی مربوط به شرکت‌های ریلی در محوطه‌های ایستگاهی راه‌آهن پارک شده بود که جمع این واگن‌ها ۶۱۴ دستگاه واگن است.

او ادامه  داد: ما از صاحبان واگن‌ها، شرکت‌های واگن‌ساز، مدیرعامل رجا و انجمن بین المللی ریلی دعوت کردیم جلسه‌ای برگزار شد و در باره واگن‌های اسقاطی و قابل بازسازی موضوعات دقیقا بررسی شد. به هر حال جای این واگن‌ها در ایستگاه راه‌آهن نبود که تصمیم گرفتیم بر حسب ظرفیت واگن سازها این واگن‌ها بین ۳ شرکت واگن سازی پارس، ایریکو و پلور سبز توزیع شد تا بازسازی و نوسازی شوند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: از ۱۴ خرداد این موضوع بررسی شد و صبح ۱۵ خرداد اولین قطار به سمت شرکت واگن پارس حرکت داده شد و تا امروز ۸۲ دستگاه واگن از ۱۸۶ دستگاه واگن قابل بازسازی به کارخانجات داخلی منتقل شده است. باره واگن‌های اسقاطی هم تصمیم گرفته شد که مالکان این واگن‌ها درآمد فروش آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کارخانجات بدهند. این واگن‌ها که به شرکت‌های سازنده می‌رود صد درصد بازسازی و نو می‌شوند و سپس به چرخه ناوگان برمی‌گردند و مسأله واگن‌های فرسوده یک بار برای همیشه رفع می‌شود.

برگزاری نمایشگاه ریلی فقط در صورت مجوز ستاد مقابله با کرونا

مدیر عامل شرکت راه‌آهن در باره برگزاری نمایشگاه امسال ریلی توضیح داد: به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه ریلی امسال طبق اعلام راه‌آهن برگزار نمی‌شود. ما باید از ستاد ملی مبارزه با کرونا استعلام بگیریم، اگر تأیید کنند، ما با شرکت مجری برای برگزاری نمایشگاه همکاری می‌کنیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *