سعید محمدزاده

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بابیان اینکه حوزه ریل امسال راندمان چشم‌گیری داشته است گفت: برای نظارت بهتر بر قیمت‌ها و در نظر گرفتن مسائل مختلف شورایی شبیه شورای رقابت با حضور فعالان این صنعت در راه‌آهن ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی، سعید محمد زاده در مراسم بزرگداشت هفته حمل‌ونقل در ساختمان مرکزی راه‌آهن ایران بابیان اینکه بهره‌وری باید در بودجه سال آتی یکی از اولویت‌ها باشد افزود: بنده معتقد هستم که در کشور باید یارانه‌ها هدفمند شوند و بررسی عالی لازم برای اثربخشی ردیف‌های بودجه‌ای در صنایع مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل دومین مصرف‌کننده انرژی در کشور است تصریح کرد: بخش حمل‌ونقل ۹۳ درصد از مصرف انرژی در کشور را مورداستفاده قرار می‌دهد و این در حالی است که ما می‌توانیم با انتقال بار از جاده به ریل در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد:اگر سهم ریل از بارهای انتقالی درون کشور از ۱۳ درصد فعلی به ۲۷ الی ۲۸ درصد برسد حدود ۵ درصد در مصرف انرژی در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

محمدزاده با یادآوری این مسئله که ۱۲ درصد از کشته‌های جاده‌ای به دلیل تردد کامیون‌های بزرگ و حمل بار ریل پند در جاده‌های کشور است افزود: اگر این بارها به ریل منتقل شوند باعث کاهش چشمگیر کشته‌های جاده‌ای نیز خواهیم بود که البته ظرفیت‌های خوبی در برنامه ششم توسعه  برای توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی‌شده که نیازمند بهره‌گیری است.

وی با اشاره به اینکه اگر از ظرفیت‌های موجود استفاده شود شاهد حرکت سرمایه و بار به ریل هستیم اظهار کرد: در موضوع رگلاتوری باید به سمت اصلاح ساختار موجود برویم و این مسئله را شرکت راه‌آهن از اصلاح اساسنامه خود آغاز کرده است که در حال روند تصویب در دولت است؛ البته ما منتظر این موضوع نیز نمانده‌ایم و نهاد تنظیم مقررات را در شرکت راه‌آهن ایجاد کرده‌ایم تا نقش رگلاتوری شرکت راه‌آهن پررنگ‌تر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه از نظر وی به بخش خصوصی مسافری در حوزه حمل‌ونقل ریلی ظلم شده است افزود: شرکت‌های ریلی مسافری از سال ۸۴ تا ۹۷ اجازه افزایش تعرفه قیمت بلیت نداشته‌اند و بااینکه آن‌ها برای بالانس هزینه‌های خود خواستار افزایش ۴۰ درصدی بودند بااین‌حال فقط دولت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت موافقت کرد که این مسئله نیز قبل از نوسانات ارزی بود.

وی بابیان اینکه موافق اختصاص ارز یارانه‌ای به ریل نیست، اظهار کرد: بااین‌ حال باید مدل خرید خدمت از بخش ریلی به‌صورت واقعی انجام شود تا رقابت عادلانه در این صنعت شکل گیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه این شرکت به دنبال تعارض منافع با شرکت‌های خصوصی نیست افزود: به این منظور در سالی که گذشت شرکت راه‌آهن  برای تضمین ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ریلی اقدام به انتشار اوراق صکوک ریلی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در قانون بودجه سال ۹۷ کرده است.

محمد زاده با اشاره به اینکه از ۲۲.۵ میلیارد تن ـ کیلومتر در بخش حمل‌ونقل ریلی بار درگذشته به ۳۰.۵ میلیارد تن ـ کیلومتر در سال جاری رسیده‌ایم، افزود: با ثبت این رکود راندمان کاری حوزه ریلی در این بخش و تمامی بخش‌ها راندمان مثبتی شده است و از این بابت از انجمن‌ها و دیگر فعالان تشکر می‌کنم و امیدوارم که با همدیگر بتوانیم اتفاق بزرگی را در سال ۹۸ رقم بزنیم.

وی بابیان اینکه هدف‌گذاری شده است تا رشد صد درصد در این حوزه در سال آینده رقم بخورد ادامه داد:شرکت راه‌آهن برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی از سرمایه‌گذاران بخش حمل‌ونقل ترکیبی ریل پایه و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر برای انتقال بار از طریق ریل حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین از تشکیل شورایی شبیه شورای رقابت در شرکت راه‌آهن با حضور فعالان صنعت ریلی خبر داد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *