وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون سهم ریل از ترانزیت کالا ۱۵ درصد است، گفت: برای افزایش سهم ریل برنامه ریزی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش دولت برای افزایش سهم ریل در ترانزیت کالا گفت: اکنون حدود ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی از مرزهای ما با ریل و جاده جابجا می شود و سهم ریل از این ترانزیت حدودا ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: با تسهیلاتی که فراهم شده و مزیت‌هایی که شرکت راه آهن در تعاملات فی مابین با کشورهای همسایه ایجاد کرده است، این سهم در حال افزایش است.

اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تکمیل شبکه ریلی بین‌المللی ایران گفت: اتصال ریل کشور به دو کشور عراق و آذربایجان را در برنامه داریم. در مورد آذربایجان اتصال آستارا-آستارا برقرار است و اکنون احداث راه‌آهن از رشت به آستارا را در دست اجرا داریم که بتوانیم شبکه ریلی کشور را به شبکه راه آهن منطقه کاملا متصل کنیم. این یکی از اولویت های مهم ماست.

وی افزود: هفته گذشته نیز برای اولین بار بعد از توقف چند ساله اولین قطار مسافربری ما از تهران به سمت آنکارا حرکت کرد. اکنون این خط فعال شده و مردم می توانند بیش از پیش از سفر ریلی استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی اتصال راه‌آهن به عراق هنوز شروع نشده است، گفت: اکنون ایران خط ریلی را تا نقطه مرزی احداث کرده است. برای اتصال یک پل و ۳۵ کیلومتر ریل داخل خاک عراق باقی مانده است که در حال رایزنی با کشور عراق برای احداث این خط هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم عملیات هماهنگی احداث این خط سریع‌تر خاتمه یافته تا بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *