محمد راستاد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه کابوتاژ کالاهای اساسی از طریق دریا هماهنگی بسیار خوبی با شرکت‌های بازرگانی دولتی، کشتیرانی و پخش فرآورده های نفتی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد کابوتاژ گفت: کابوتاژ کالاهای اساسی از طریق دریا، منافع فراوانی برای کشور به همراه خواهد داشت. کاهش قابل توجه در هزینه‌های کلی حمل و نقل، مصرف سوخت، تاثیرات منفی زیست محیطی، ترافیک جاده ای و استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر، از جمله مزایای این روش است.

در این زمینه هماهنگی بسیار خوبی با شرکت‌های بازرگانی دولتی، کشتیرانی و پخش فرآورده های نفتی داشتیم. اولین محموله ۲۰ هزار تنی گندم از بندر امام خمینی به بندر چابهار با کشتی حمل شد. انتظار می‌رود سالانه یک میلیون تن بین بنادر جنوبی و ۲۰۰ هزار تن بین بنادر شمالی به این روش حمل شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، “کابوتاژ” عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه های مرزی است و کالائی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه تجاری از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با عبور از خاک کشور خارج حمل شود و نیز مشمول مقررات کابوتاژ می شود و در این موارد هرگاه کالای کابوتاژی با وسائط نقلیه داخلی حمل شود وسیله  نقلیه نیز تابع تشریفات کالای کابوتاژی خواهد بود.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *