حیدری

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهای ارائه شده برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن زاهدان-سرخس به دو روش BOT و PPP را با توجه به دخیل بودن منابع درآمدی شرکت راه‌آهن نیازمند بررسی‌ و کار کارشناسی بیشتر دانست.

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره روش‌های سرمایه‌گذاری مطلوب در طرح احداث راه‌آهن زاهدان–بیرجند-یونسی اظهار کرد: بر مبنای کلی دو روش تامین مالی را می‌توان مدنظر قرار داد: الف) روش EPCF که در آن دولت برای احداث پروژه نسبت به صدور و ارائه تضامین حاکمیتی اقدام می‌نماید، ب) روش PPP که در آن دولت می‌تواند از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به تامین مالی و اجرای پروژه اقدام نماید.

مهدی حیدری بابیان اینکه هر دو روش در خصوص پروژه ریلی زاهدان–بیرجند–یونسی امکان پذیر است، افزود: در صورت اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان-سرخس به روش BOT، با هدف افزایش توجیه پذیری مالی طرح می‌بایست بخشی از درآمدهای فعلی شرکت راه‌آهن در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد که این امر نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتر است.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی متقاضیان در قالب روش EPCFگفت: در این روش منابع مالی از خارج کشور تأمین می‌شود در مقابل وزارت راه و شهرسازی ضمن ارائه تضامین حاکمیتی مذاکره با متقاضیان را در دست اقدام دارد.

حیدری در مورد روش PPP در پروژه مذکور بیان کرد: پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن زاهدان-سرخس وجود داشته که با توجه به دلیل درگیر شدن منابع درآمدی بهره‌برداری راه‌آهن مشهد- سرخس در طرح تجاری آن، موضوع نیازمند بررسی کارشناسی است تا به لحاظ بازگشت سرمایه، منافع دولت و سرمایه‌گذار در حاشیه امن قرار گیرد.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: طرح احداث راه‌آهن زاهدان-مشهد (ایستگاه یونسی) به دو قطعه زاهدان-بیرجند و بیرجند- یونسی تقسیم شده و مقرر شده است قطعه زاهدان به بیرجند در قالب فاینانس خارجی راهبری شود و مدل کاری اجرای پروژه بیرجند به یونسی نیز همانند پروژه راه‌آهن جوین-اسفراین از طریق تشکیل کنسرسیوم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در دست اقدام قرار گیرد.

حیدری با اشاره به پیشنهاد آستان قدس رضوی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در راه‌آهن زاهدان-سرخس اظهار کرد: بر اساس مذاکرات اولیه مقرر بود تا پروژه حدفاصل زاهدان – مشهد از طریق فاینانس خارجی تامین مالی و اجرا گردد و بر این اساس آستان قدس رضوی نیز پذیرفته بود نسبت به تأمین ۱۵ درصدی پیش پرداخت سهم دولت و همچنین معرفی فاینانسور خارجی برای تأمین ۸۵ درصد باقیمانده طرح ریلی (در قبال صدور ضمانت نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی) اقدام نماید.

وی افزود: این گزینه همچنان در دست مذاکره است. البته لازم به ذکر است که شرایط بین المللی و اعمال تحریم های ظالمانه عملاً مذاکرات را با وقفه مواجه نموده اما علیرغم آن، همچنان مذاکرات برای حصول نتیجه در دست پیگیری مجدانه است.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی همچنین با اشاره به روند اجرایی پروژه احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان یادآور شد: قرارداد ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان با قرارگاه خاتم‌الانبیا در سال ۹۲ منعقد و قرارگاه مذکور متعهد به تامین ۲۵ درصد از سرمایه مورد نیاز در قالب فاینانس گردید که از تضمین دولتی برای بازپرداخت برخوردار است و بخش دیگر نیز از محل منابع عمومی در اختیار دولت تأمین خواهد شد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *