رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز قبل حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرده است.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فصل تجارت ، سید جلال ابراهیمی ، اظهار کرد: ترکیه از ماه‌ها قبل برنامه ریزی جدی خود برای نقش آفرینی در حوزه ترانزیت منطقه‌ای و افزایش نفوذ در حوزه حمل و نقل را آغاز کرده و در کنار حمل و نقل زمینی، در حوزه ریلی نیز به دنبال ایجاد مسیرهای جدید است.
به گفته وی، در طول سال‌های گذشته، محموله‌های تجاری و باری ترانزیتی میان چین و ترکیه در رفت و آمد بودند اما قطاری که در روزهای گذشته حرکت خود را آغاز کرده نخستین قطار تجاری است که کالاهای صادراتی ترکیه را به چین می‌برد.
رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزییات برنامه این قطار توضیح داد: این قطار بناست مسیری بیش از ۸۶۰۰ کیلومتری را طی کند و در مسیر از خود از دو دریا و پنج کشور عبور می‌کند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این قطار از ترکیه وارد گرجستان می‌شود و سپس از طریق آذربایجان به دریای خزر رفته و با عبور از آن به قزاقستان و سپس چین می‌رسد.
ابراهیمی ادامه داد: ترکیه به دنبال گسترش حضور خود در عرصه ریلی است و در این میان به دنبال اجرای شیوه‌هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد. مسیر آذربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی‌های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از این طرح‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته وی، در ماه‌های گذشته محدودیت‌هایی در مرزهای مشترک برای عبور و مرور کامیون‌های ایرانی نیز به وجود آمده بود، در حالی که کامیون‌های ترک که مقصد ترانزیتی دارند از خاک ایران استفاده می‌کنند و این به معنای آن است که ایران باید سیاست‌های جدی و همه جانبه‌ای را در این حوزه به کار ببندد.
آمارهای تجارت ایران در سال جاری نشان می‌دهد که بر خلاف سال‌های قبل، میزان تجارت مشترک ایران و ترکیه به شدت کاهش یافته است. همچنین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، میزان مسافران ایرانی که به ترکیه سفر کرده‌اند نیز به شدت کم شده است.
بخش مهمی از کاهش صادرات ایران به ترکیه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و کاهش تجارت مشترک در حوزه نفت، گاز و کالاهای وابسته به نفت بوده است.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *