بازرگانان شناخت دقیقی از توانمندی ریلی ایران ندارند/ حداکثر ۴ سال آینده تمام معادن به خطوط ریلی متصل می‌شوند

ریل ملی

به گزارش ایراسین، درحالی که یکی از مشکلات و معضلات معادن و صنایع معدنی کمبود خطوط ریلی و یا کمبود واگن جابجایی مواد معدنی است مازیار یزدانی؛ معاون فنی زیربنایی راه‌آهن در این زمینه می‌گوید: تنها عاملی که باعث عدم تمایل بازرگانان و یا صاحبان صنایع برای استفاده از خطوط ریلی است زمانبر بودن این نوع حمل است نه کمبود دیگری که بخواهیم آن را نگران کننده بدانیم. از این رو گفت‌وگویی با وی داشتیم تا دریابیم واقعا مشکل کجاست؟

•  دلیل اصلی عدم استقبال صاحبان بار برای جابجایی کالا به بازارهای هدف از طریق راه‌آهن چیست؟
با توجه به برآوردهایی که انجام داده‌ایم اصلی‌ترین دلیل که برخی علاقمند به استفاده از خدمات ریلی نیستند مسئله زمان‌بر بودن این روند است نه مشکل دیگر؛ بطور کلی براین باورم که چون بازرگانان ایران زیاد با امتیازات و توانمندی ریلی ایران جهت صادرات و یا واردات کالا از مقاصد دورتر آشنا نیستند برای استفاده از خطوط ریلی تمایل زیادی ندارند
•  اجازه بدید مستقیم به این نکته اشاره کنم که براساس توانمندی ریلی ایران در چشم‌انداز صنعت فولاد مشکلات زیادی داریم در این زمینه نظرشما چیست؟
ببینید سرمایه گذاری در این زمینه صورت می‌گیرد اما اینکه بگوییم نقص فقط حمل و نقل ریلی بوده صحیح نیست. هم اکنون نزدیک به ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی فعال داریم ولی همانطور که می‌دانید معادن و صنایع فولادی پراکندگی گسترده‌ای دارند که بعضا برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.
•  منظور شما این است که چون خطوط ریلی معادن در واقع خطوط فرعی هستند کمتر سرمایه‌گذاری در آن صورت می‌گیرد؟
منظور این نیست اهمیت حمل و نقل ریلی برای معادن و صنایع قابل درک است اما همانطور که گفتم پراکندگی آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند که باید برای آنها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم به عنوان مثال امسال تابستان ۴۰۰ کیلومتر خطور ریلی برای معادن شرق کشور برای فولادسازی سبزوار احداث شده است و در سایر استان‌ها نیز چنین برنامه‌ای داریم.
•  در صادرات کالا و بازرگانی خارجی شرایط ریلی چیست؟
ببینید قبلا اشاره کردم؛ امروز خطوط راه‌آهن ایران به جز کشور عراق به بسیاری از کشورهای همسایه خودمان متصل شده و حتی با چین هم خطوط راه دایر داریم؛ اما مالکان و صاحبان کالا با درنظر گرفتن شرایط محصولات خود و زمان مورد نیازشان اقدام به انتخاب می‌کنند که چطور کالای خودشان را صادر کنند. درباره مسیر چین اکنون سه سال است که این خط دایر شده اما بازهم تاکید بازرگنان استفاده از دریاست.
•  امکان ارسال کالا به اروپاهم از همین طریق وجوددارد؟
بله اکنون از چین تا اروپا خطوط ریلی از طریق ایران مرتبط شده‌اند بنابراین می‌توانیم از ایران نیز برای اروپا کالا ارسال کنیم.
•  دلیل اصلی طولانی شدن حمل و نقل ریلی نسبت به دریا چیست؟
با درنظر گرفتن مسیری که برای وصل شدن شرق و غرب به یکدیگر طراحی شده ایستگاه‌ها و شهرهای و مرزهای بسیاری پیش روی واگن‌هاست بنابراین با توجه به این آیتم زمان انتقال کالا نسبت به کشتی بیشتر خواهد بود.
•  این زمان برای کالاهای فاسدشدنی مناسب است؟
ببینید از صادرات و واردات و یا بطور کلی از مبادلات اقتصادی سخن می‌گوییم پس امکانات مناسب هم طراحی شده واگن‌ها با درجه‌حرارت‌های متناسب مواد فاسدشدنی داریم که می‌تواند بدون کوچکترین آسیب کالا را به مقصد خود برساند.
•  شما اشاره کردید بجزعراق با اغلب کشورهای همسایه ارتباط ریلی داریم دقیقا کدام کشورها اکنون به خطوط ریلی ما متصل شده‌اند؟
امروز با تمام کشورهای همسایه خطوط ریلی مرزی داریم، مانند جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان و ترکیه خطوط ریلی ما برقرار است و همواره قطار در این مسیر تردد می‌کند.
•  هیچ مقطعی در این خطوط نداریم، یعنی همه مسیرها متصل شده‌اند؟
خیر فقط در مسیر شمال به جنوب خطوط ریلی ترکمنستان نقص داریم، چون خطوط ریلی تا آستارا برقرار است و مسیرتا رشت یا قزوین در دستور کار قراردارد. فعلا این نقص را به جابجایی جاده‌ای در بین مقطع برطرف کردیم تا خطوط به یکدیگر متصل شوند.
•  ایران هنوز خطوط ریلی با عراق ندارد آنهم در شرایطی که بیشترین مراودات ایران با این کشور صورت می‌گیرد، چرا خطوط ریلی به این کشور متصل نیست؟
ببینید این کشور به تازگی از درگیری‌های منطقه‌ای رهایی یافته و اکنون در دوران بازسازی خود قرار دارد بنابراین کاملا طبیعی است چون خود این کشور دارای خطوط ریلی دقیق و منظمی نیست اما این خبر خوش را به بازرگانان می‌دهم که این کار هم در دستور کار قرار دارد.
•  بازگردیم به معادن؛ همانطور که می‌دانید صنعت معدن یکی از صنایع مهم برای اقتصاد کشورمان است درباره خطوط ریلی این بخش چه برنامه‌ریزی‌هایی شده است؟
با درنظر گرفتن اهمیت صادرات غیرنفتی و جایگاه‌ معادن در اقتصاد کشورمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداکثر تا ۴ سال آینده تمامی معادن و کارخانه‌های صنعتی بسیار مهم کشورمان به خوطوط ریلی متصل شوند.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *