سرپرست اداره کل ساخت روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از ثبت رکورد نصب مدرن‌ترین سینی دوار کشور در کمتر از سه ماه خبر داد و گفت: سینی دوار با هدف ایجاد قابلیت چرخش و تغییر جهت لکوموتیو با سرعت ۰.۸ دور بر دقیقه با قطر ۳۰ متر و ظرفیت لکوموتیو تا ۲۵۰ تن با دقتی بر حسب میلی‌متر در مسیر راه‌آهن مهاباد-ارومیه نصب شد و این خط هم‌اکنون آماده نصب است.

مهدی صید گر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش روسازی خط‌ آهن مهاباد-ارومیه اظهار داشت: مجموع ریل‌گذاری در عملیات روسازی راه‌آهن مهاباد-ارومیه شامل ۹۷ کیلومتر در مسیر و ۱۳ کیلومتر در قالب خطوط ایستگاهی می‌شود.

وی افزود: برای این حجم از ریل‌گذاری بیش از ۱۳ هزار تن ریل با پروفیل ۶۰E۱ و گرید R۲۶۰ مصرف شده است.

سرپرست اداره کل ساخت روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به اقلام مصرفی در روسازی این خط ریلی بیان داشت: در عملیات روسازی راه‌آهن مهاباد-ارومیه ۱۸۳ هزار عدد تراورس بتنی، ۳۶۵ هزار پابند، ۲۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بالاست، ۴۰ دستگاه سوزن استفاده شده است.

صید گر در خصوص احجام بخش علائم و ارتباطات خط نیز گفت: در فاز اول سیستم ارتباطات، کابل گذاری فیبر نوری به طول ۹۵ کیلومتر، ۵ دستگاه دکل‌ مخابراتی خود ایستا و ۵ دستگاه بیسیم‌ ثابت ایستگاهی نصب شده است.
وی اجرا و نصب سینی دوار با قطر ۳۰ متر و ظرفیت لکوموتیو ۲۵۰ تن در کمتر از سه ماه را یک رکورد جدید عنوان کرد و گفت: سینی دوار با هدف ایجاد قابلیت چرخش و تغییر جهت لکوموتیو با سرعت ۰.۸ دور بر دقیقه نصب شد که قابلیت ارتقا و به‌روزرسانی دارد.

سرپرست اداره کل ساخت روسازی با اشاره به همکاری دولت، وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رفع مشکلات اجرای روسازی راه‌آهن مهاباد-ارومیه تصریح کرد: خوشبختانه نیاز‌های فاز اول بهره‌برداری برای خرید مایحتاج این بخش به‌موقع تأمین و آماده بهره‌برداری شد.

به گفته صید گر اگرچه درمجموع اعتباری بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای انجام عملیات روسازی خط هزینه شده است اما ارزش سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صورت محاسبه به‌روز بیش از ۲ برابر خواهد بود.

وی با اشاره دوام ادوات و تجهیزات به کار رفته در این طرح ملی گفت: ریل‌ و پابندها بر اساس استاندارد‌های جهانی و نشریات سازمان برنامه‌وبودجه اجرا انتخاب می‌شوند اما فرایند نگهداری از خط یکسری اقدامات دائمی است که از روز اول به خاطر مباحث مربوطه به ایمنی سیر و حرکت ناوگان سنگین ریلی باید مستمر باشد. لذا در اویل دوره بهره‌برداری فرایند تثبیت خط باید انجام شود.

سرپرست اداره کل ساخت روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: راه‌آهن مهاباد-ارومیه با در نظر گرفتن اجرای کامل رلواژهای سه‌گانه، جوشکاری و نصب تابلوهای ثابت خطی جزو معدود محورهای ریلی است که هم‌زمان با افتتاح به‌طور کامل انجام‌شده است.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *